اذعان "دبکا" به موفقیت‌های استراتژیک حماس در جنگ غزه + سه پیروزی راهبردی

پایگاه اینترنتی صهیونیستی دبکا فایل در گزارشی اذعان کرد که اگرچه حماس به لحاظ تجهیزات و تسلیحات نظامی ضعیفتر از اسرائیل است اما به لحاظ استراتژیکی پیروزی هایی به دست آورده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی صهیونیستی دبکا فایل در گزارشی تحلیلی به بررسی عملکرد سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پرداخته و ابتدا مدعی شده است که  بخش اطلاعات تاکتیکی سرویس اطلاعاتی اسرائیل در سال های اخیر عمکرد بسیار خوبی داشته است اما در پایان گزارش اعتراف می کند که در بخش اطلاعات استراتژیک ،سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ناکارآمد بوده و اتفاقا از همین نقطه از ایران و حماس ضربه خورده است.به طوری که در جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل، نیروهای مقاومت با وجود آن که از نظر تجهیزات و قدرت نظامی ضعیفتر از ارتش اسرائیل هستند اما توانسته اند به چند پیروزی استراتژیک دست یابند.

در این گزارش ادعا شده است:
"هنگامی که نیروهای اسرائیلی در ماه ژوئیه  2014 وارد غزه شدند،  آنها به اطلاعات تاکتیکی و همچنین سلاح ها و آموزش بهتر مجهز بودند. اطلاعاتی  با جزئیات شگفت آور در اختیار  سربازان  نیروی زمینی قرار داده شد  که جان آنها را نجات می داد. اما به دلیل  تغییرات رادیکال در تمرکز سرویس جاسوسی اسرائیل، که  از 10 سال پیش آغاز و از آن زمان به بعد پیگیری شد، افراد تصمیم گیرنده در جنگ ارتش اسرائیل با حماس ، فاقد نگاه و بینش عمیق تر به طرز فکر و انگیزه های حماس بودند، اطلاعاتی  که فراتر از اطلاعات و دانش تاکتیکی است.

این بازنگری در جهت گیری اطلاعات عملیاتی اسرائیل در سال 2003 تحت  نظر میر داگان  و با تایید آریل شارون نخست وزیر وقت اسرائیل آغاز شد. این  کار ،وظیفه سازمان های مخفی اسرائیل  را بر جمع آوری اطلاعات تاکتیکی و کنار گذاشتن کشف اطلاعات استراتژیک از منطقه و جهان و بازیگران کلیدی متمرکز کرد. این انقلاب  بر عملیات کوتاه مدت و بلند مدت سازمان امنیت داخلی و خارجی اسرائیل، موساد و شین بت، و همچنین  نهاد اطلاعات نظامی ،امان ،آن تاثیر منفی گذاشت. 

موساد در سراسر جهان دفاتری  را که با طرح بازنگری داگان مخالف بودند تعطیل و عوامل (ماموران) مخالف را نیز اخراج و یا حاشیه نشین کرد .میزهای تخصصی پژوهش استراتژیک  در مورد رویدادهای بین المللی از سازمان اطلاعات حذف شد. نهاد جدید شروع به شبیه سازی بخش عملیات ویژه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (SAD)،  کرد، (SAD)یک واحد شبه نظامی مخفی است که  کار آن جمع آوری اطلاعات تاکتیکی برای استفاده در عملیات هایی در خاک  کشورهای خارجی، به خصوص درخاور میانه، است. 

این نهاد ها در نهایت به ارتش های کوچک تری تبدیل شدند که  در زمان تنش و جنگ با ارتش همکاری می کنند ، همانطور که آنها در عملیات لبه دفاعی فعلی این همکاری را کاملا نشان داده اند. "

دبکا سپس مدعی شده  این تحول در ساختار سرویس  جاسوسی رژیم صهیونیستی  دستاوردهای بزرگی هم داشته و  ترور عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان  در سال 2008 را از جمله این دستاوردها خوانده است. علاوه بر این حمله با ویروس استاکس نت به تاسیسات غنی سازی اورانیوم کشورمان و ترور دانشمندان هسته ای کشورمان از دیگر مواردی است که دبکا فایل آنها را نتیجه بازنگری کلی در ساختار سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل می‌داند.

این گزارش در ادامه به ناکارآمدی این تغییرات و بازنگری در مقابله با حماس اذعان کرده و می نویسد ،اما بازنگری، هر چند در برخی موارد مفید بود، اما باعث شد سرویس اطلاعات(جاسوسی) اسرائیل ابزار مهمی برای مبارزه با اسلام بنیادگرا( بخوانید حماس) نداشته باشد. نسل پرسنل جدید بر اساس داشتن قدرت تفکر تاکتیکی استخدام شدند. بخش‌های پژوهش و تحقیقات استراتژیک از دور خارج شدند.  در بزنگاه ها، تحلیگران موساد، شین‌بت و  امان ابزاری برای ارائه تجزیه و تحلیل های حرفه ای به رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل نداشتند. 

تحلیلگران این نهادها، که هنوز هم بر سر کار هستند، در مورد تحولات موسوم به بهار عربی 2011 اشتباه کردند و برای سرنگونی دو رئیس جمهور مصر، حسنی مبارک و محمد مرسی، و همچنین طول عمر سیاسی و نظامی رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، آمادگی نداشتند. تمام نتیجه گیری های اطلاعاتی اسرائیل در مورد آن وقایع و فرآیندهای مهم  یا به حوزه تاکتیکی محدود می شد- و یا کاملا اشتباه بود. 

همین جنبه استراتژیک گمشده ،مجددا در  ارزیابی غلط اسرائیل از تنش زدایی ایران و آمریکا و تاثیر آن بر دولت یهود و، اخیرا، در ناکامی در خواندن دست حماس در عملیات لبه محافظ اتفاق افتاد.

"دبکا فایل" در ادامه به تمجید از اطلاعات تاکتیکی ارائه شده به نیروهای رژیم صهیونیستی در جنگ غزه اشاره کرده و نوشت:
منابع نظامی و اطلاعاتی  دبکا فایل برای کیفیت اطلاعات تاکتیکی ارائه شده به  نیروهای اسرائیل در جنگ غزه نمره بالایی می دهند. این اطلاعات با تمام استاندارد جنگ های مدرن برجسته بود.  اطلاعات سربازان  دائما به روز می شد، حتی زمانی که در کوچکترین عملیات میدانی حضور داشتند  قبل از ورود به ساختمانی از تمام جزئیات آن حتی محل پنجره ها و اختفای دشمن اطلاع داشتند. 

اما اطلاعات تاکتیکی تنها توانسته  ارتش را در غزه  تا به اینجا پیش ببرد. سران اسرائیل دریافتند که، برای رسم نمودار حرکت های خود ، آنها درخصوص اهداف برنامه ریزان عالی رتبه حماس اطلاعات استراتژیک ضروری ندارند.

این نقیصه  نتیجه اشتباه فاحش  سران جنگ اسرائیل در قضاوت هایشان است. اشتباهی که درست تا روز یکشنبه 24 اوت ، روز 48  ام عملیات لبه دفاعی ادامه داشت. این فرضیه غلطی بود که، اگر غزه به شدت از سوی ارتش اسرائیل بمباران شود، حماس تسلیم شده و آتش بسی طولانی مدت با شرایط دیکته شده از سوی اسرائیل، مصر و تشکیلات خود گردان را امضا می‌کند. 

این برداشت غلط از انگیزه های حاکم بر اقدامات حماس منبع بیانیه  روز یکشنبه موشه یعلون  وزیر جنگ  بود، که این عملیات "تنها زمانی به پایان می رسد که آرامش به جنوب اسرائیل بازگردد. تا آن زمان، ما به کوبیدن حماس، فعلا از طریق هوا ادامه خواهیم داد "او در ادامه گفت:" ما به سیاست خود در اجتناب از رویارویی مستقیم با حماس یا پایان قاطع جنگ پایبندیم  و پایان دیپلماتیک را ترجیح می‌دهیم."

این رویکرد ابتکار عمل را به دست حماس  می دهد و اسرائیل ،ارتش خود را به جای پیروزی در جنگ  به  سوی آتش بس سوق می‌دهد. 

دشمن اسرائیل(حماس) با وجود سلاح کمتر، با استفاده از این تردید و ضد و نقیض گویی ‌،عنصر غافلگیری را حفظ کرده و حرکت نیروهای اسرائیل را بی هدف می‌سازد.

و بالاخره دبکا اذعان می کند که
این هفته، حماس با تمرکز بر اهداف استراتژیک خود، به دو هدف بزرگ رسید: 
1-  حماس، اسرائیل را چه بخواهد چه نخواهد به یک جنگ فرسایشی کشاند که به گفته سران اسرائیل هدفی برای آن متصور نیست. ادعای مکرر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو که پاسخ جنگ فرسایشی ضربات کوبنده خواهد بود ،این واقعیت را که شلیک مداوم راکت ها و خمپاره ها  از نوار غزه مردم( شهرک نشینان) را فرسوده می کند، تغییرنمی‌دهد. 

2- و در واقع، حدود 70 درصد از جمعیت روستا های  اطراف نوار غزه بار و بنه خود را بسته و خانه های خود را ترک کرده اند. با وجود کمک های ارائه شده توسط دولت، این افراد و خانواده های آنها برای فرار از شلیک بی امان راکت ها و خمپاره های حماس آواره شده اند. این یک دستاورد استراتژیک  برای حماس است، همتراز با موفقیت این گروه در بستن چند روزه فرودگاه بین المللی بن گوریون در ماه گذشته. 

نیروهای مقاومت به کسب سومین موفقیت استراتژیک خود نزدیک شده اند: ناتوانی اسرائیل برای آغاز سال تحصیلی در تاریخ 1 سپتامبر - نه فقط در محله های نزدیک  نوار غزه، بلکه در مناطق دیگر. صدای اولیای دانش آموزان  در مناطق اشکلون، اشدود و شمال  تل آویو و شهرک های اقماری پرجمعیت  آن  به گوش می رسد که می گویند که در وضعیت امنیتی فعلی کودکان  خود را به مدرسه نخواهند فرستاد. 

بنابراین در حالی که فرماندهان نظامی و اطلاعاتی اسرائیل از معیارهایی تاکتیکی برای سنجش اقدامات خود و ارزیابی اهداف حماس استفاده می کنند، حماس در سطح استراتژیک عمل می کند تا اسرائیل را در حال حدس و گمان نگه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
بزرگترین دشمن رژیم صهیونیستی ، وجود سران احمق ، خود خواه و نژاد پرست این رژیم جهنمی است .
آخرین اخبار