در نشست سالگرد تاسیس پژوهشگاه نفت عنوان شد؛

تولید بنزین مرغوب با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارگ

رئیس پرديس صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای طرح تولید بنزین مرغوب با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارگ خبر داد و گفت: این ضایعات به جای سوختن و آلودگی محیط زیست صرف تولید بنزین مرغوب در این مجتمع پتروشیمی می شوند به طوری که ظرفیت تولید بنزین در این واحد بنزین بازیافتی در پتروشیمی خارک را یکهزار و 500 بشکه در روز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اینکه این اولین واحد صنعتی تولید GTL در ایران بوده که در جزیره قشم طراحی و احداث خواهد شد، تصریح کرد: در ساخت این کارخانه گاز برای نخستین بار از دانش فنی بومی و ایرانی فنآوری GTL استفاده شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه این فنآوری و دانش فنی بومی پس از 15 سال مطالعه جامع بر روی طراحی و تولید کاتالیست های تولید GTL حاصل شده است، از آنجا که احداث این واحد تولیدی  توجیه اقتصادی دارد افزود: نخستین واحد صنعتی این واحد به امضا رسیده و در حال طراحی بیسیک هستیم. احداث یک واحد سه هزار بشکه با مجموع مطالعات انجام گرفته دارای توجیه اقتصادی است.
 
 
کاتوزیان همچنین در خصوص دستیابی ایران به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن در صنایع پتروشیمی توضیح داد: هم اکنون با مشارکت شرکت میل صنایع پتروشیمی دستیابی به دانش فنی بومی این دانش فنی در دستور کار قرار گرفته و حتی مطالعات مقدماتی در حال انجام است.  
 
رئیس پژوهشگاه نفت گفت: دولت و قوه مجریه مهمترین رکن  و نقش را در تبیین سرنوشت کشور ایفا می کنند و در همین راستا برای ایجاد فضای آرامش و امنیت برنامه هایی را دنبال می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه نفت به عنوان بخشی از دولت نظریه اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند تصریح کرد: نقش مراکز تحقیقاتی و توسعه‌ای در اقتصادمقاومتی مهم است وآنچه که مورد نظر همه مسئولین کشور بوداستقلال اقتصادی، سیاسی وخودکفایی است.
 
وی افزود: قبل از انقلاب تنها به تولید، بهره وری ومصرف اهمیت داده می‌شدونقش تحقیق نادیده گرفته می‌شد. اما بعداز انقلاب بخش تحقیق مهم‌ترین رکن توسعه کشور و گامی اساسی درراستای پیشرفت اقتصاد بوده است.
 
کاتوزیان خاطر نشان کرد: درحال حاضر مونتاژ به عنوان گام اقتصاد خودکفا قلمداد نمی‌شود در حالی که درگذشته استعمار به گونه‌ای فرهنگ سازی کرده بود که کشورهای تحت سیطره خودرا تنها به سرهم بندی ومونتاژ سوق دهد تا به هسته مرکزی تولید محصول دست نیابند.
 
وی ادامه داد: استعمار نگاهش این است که از کشورهای جهان سوم مواد اولیه بگیرد و پول بدهد و بعداز اینکه مواد اولیه راتبدیل به کالا کرد مجددا پولی که بابت خرید مواد اولیه به این کشور‌ها داده بود دوباره بابت فروش کالا پس می‌گیرد. یعنی عاقبت کار برای کشور استعمار زده چیزی باقی نمی‌ماند.
 
رئیس پژوهشگاه نفت خاطرنشان کرد: ماباید تبدیل مواد اولیه را با ابداع وا ختراع در دست بگیریم زیرا خودکفایی اقتصادی تنها از این نقطه شکل می‌گیرد.
 
*تولید بنزین مرغوب با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارگ
 
منصور بزمی رئیس پرديس صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای یک طرح تولید بنزین مرغوب با استفاده از ضایعات در پتروشیمی خارگ خبر داد و افزود: این ضایعات به جای سوختن و آلودگی محیط زیست صرف تولید بنزین مرغوب در این مجتمع پتروشیمی می شوند.
 
وی  ظرفیت تولید بنزین در این واحد بنزین بازیافتی در پتروشیمی خارک را یکهزار و 500 بشکه در روز اعلام کرد و افزود: تاکنون متخصصان داخلی به 11 دانش فنی بومی و ملی در زمینه واحدهای فرآیندی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست یافته اند.
 
علی معلمی یکی از مسئولان پژوهشگاه صنعت نفت هم در تشریح برنامه های جدید صنعت نفت به منظور حفظ جایگاه ایران در بین کشورهای نفت و گاز خیز جهان، گفت: هم اکنون مدل سازی سه بعدی و تعیین سیستم های هیدروکربوری در خلیج فارس و دریای عمان در حال انجام است.
 
وی، هدف از اجرای این پروژه را کاهش ریسک اکتشافات نفت و گاز در حوزه خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این، طرح کشف و شناسایی منابع غیر متعارف نفت و گاز هم در دستور کار قرار گرفته است.
 
معلمی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی کشف و شناسایی منابع شیل گازی در استان لرستان و اکتشاف هیدرات‌های گازی در دریای عمان خاطرنشان کرد: شناسایی و کشف ذخایر نامتعارف نفت و گاز در ایران منجر به افزایش منابع استراتژیک هیدروکربوری کشور در سطح جهان خواهد شد.

محمود ترکی رئیس پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: به عبارتی کار پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت رفع و رجوع کردن خرابکاری های بالادستی و پایین دستی است و باید آلودگی ها را بررسی، اندازه گیزی و رفع کنیم.
 
وی افزود: مدل سازی انتشار آلاینده ها در 10 فاز پارس جنوبی در حال انجام است و تصفیه خانه های متحرک برای پالایشگاههای گاز کشور طراحی شده است.
 
رئیس پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه شرکت های فعال در رفع آلودگی نفتی خاک، آلودگی های نفتی را بلوکه می کنند، گفت: ما در ایران بدون استفاده از روش های شیمیایی و با استفاده از میکروب های خاک، اقدام به تصفیه و پاکسازی خاک آلوده می کنیم که با این روش تاکنون 2 هزار تن خاک در جزیره سیری و 8 هزار تن خاک در خانگیران پاکسازی شده است.
 
ترکی از بررسی وضعیت سوخت های توزیعی در بخش حمل و نقل کشور و مقایسه آن با استانداردها به عنوان برنامه های آتی پژوهشگاه صنعت نفت نام برد و گفت: برای اولین بار در کشور بررسی و اندازه گیری میزان آلاینده های بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن ها در خروجی اگزوز خودروها در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شده اما زمان مورد نیاز برای حصول نتیجه و انتشار جزئیات آن؛ اکنون مشخص نیست.
 
وی افزود: روزانه 2 هزار تن ماده سیاه رنگی در پتروشیمی خارگ می سوخت که ما با جمع آوری این ماده آن را به بنزین تبدیل کردیم و این برشی که مدت های زیادی در هوا می سوخت و آلایندگی تولید می کرد را به جای سوخته شدن، صادر کردیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار