راشاتودی:

موج دیگری از مداخله غرب عراق را تهدید به تجزیه می‌کند

پایگاه اینترنتی راشا تودی در مقاله ای مداخله نطامی مجدد امریکا در عراق را موجب تجزیه این کشور جنگ زده دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این مقاله که توسط  یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی امریکایی به نام "نایل بوی" نوشته شده است، نویسنده در جای جای مقاله خود امریکا را مقصر اوضاع نابسامان عراق دانسته و معتقد است اگر امریکا و متحدان غربی اش واقعا قصد براندازی داعش را دارند راه آن کمک به دولت های مشروع عراق و سوریه است.در غیر این صورت مداخله نظامی دوباره در عراق این کشور را به ورطه تجزیه می اندازد.

در این مقاله آمده است:
تصمیم اخیر دولت اوباما برای دخالت در عراق ،اولین حملات هوایی ایالات متحده پس از پایان اشغال آمریکا در سال 2011 را  در پاسخ به دستاوردهای ارضی گسترده ستیزه جویان داعش، رقم زده است.

دو سال و نیم پس از خروج ارتش آمریکا از این کشور، باراک اوباما برای دخالت نظامی بلند مدت در عراق برای مقابله با خلافت دولت اسلامی خود خوانده ، که بخش های بزرگی از شمال غرب عراق و شمال سوریه  را بلعیده ، دوباره متعهد شده است. 

واشنگتن از مداخله مجدد خود تحت عنوان ضرورت جلوگیری از کشتار اقلیت ایزدی و مسیحی، که با پیشروی داعش از خانه های خود فرار کرده اند،دفاع کرد. نیروهای ایالات متحده در واقع هزاران گالن آب تمیز و وعده های غذایی بسته بندی شده به آوارگان دادند. 
با توجه به واکنش نرم ایالات متحده به  آزار و اذیت اقلیت های ساکن منطقه در طول جنگ مورد حمایت غرب برای سرنگونی دولت سوریه  دربیش از سه سال و نیم گذشته ، نوع دوستی دولت امریکا، هر چند در این مورد مفید است، اما بسیار گزینشی به نظر می‌رسد.

منافع استراتژیک دولت اوباما در سناریوی فعلی ،بدون شک علت و انگیزه  تقویت نیروهای پیشمرگه کرد طرفدار آمریکا است که از منطقه نیمه مستقل کردستان دفاع می کنند، شرکت های انرژی ایالات متحده مانند اکسون موبیل و شورون منافع سرمایه گذاری قابل توجهی دراین منطقه دارند. 

از ماه ژوئن ایالات متحده آمریکا حدود 800 سرباز را به عراق اعزام کرده است، و از آن زمان ده ها مورد حمله هوایی در حمایت از مبارزان پیشمرگه های کرد و نیروهای ویژه عراق، که با موفقیت یک سد استراتژیک در نزدیکی موصل را باز پس گرفتند، انجام شده است. ارتش عراق در حال حاضر در تلاش است شهر تکریت، در130 کیلومتری شمال بغداد، که داعش آن را شدیدا تحت کنترل دارد، پس بگیرد. 

شبح گروه داعش و بحران وحشتناک انسانی که عراق خود را در آن گرفتار می بیند را نمی توان از میراث حمله آمریکا به عراق در سال 2003، و همچنین عملیات های مخفی که توسط دولت اوباما برای تقویت نیروهای شورشی در سوریه انجام شده، جدا کرد. 

پس از حمله دولت بوش به عراق در سال 2003، پل برمر، حاکم وقت عراق، با یک حرکت قلم به طور کامل دولت مرکزی عراق ، نهادهای دولتی و نیروهای مسلح را برچید. سیاست استعماری تفرقه بینداز و حکومت کن اجرا شد که شاهد به قدرت رسیدن شیعیان بودیم تا قدرت سنی هایی که تصور می شد به صدام حسین وفادار هستند، موازنه شود. 

تلاش واشنگتن برای ملت سازی به دشمنی های فرقه ای دامن زد زیرا مقامات اشغالگر از گروه های قبیله ای و فرقه های مذهبی خاصی که آنها را  به صرفه تر و متمایل به منافع ایالات متحده می دیدند طرفداری می کردند، که ناگزیر و به طور مصنوعی جامعه عراق  را بر اساس دستورات دیکته شده  تحلیلگران و اندیشکده های نومحافظه کار بازسازی و مسیحیان و سایر اقلیت ها را وادار به فرار کردند. 

این مقاله در ادامه مدعی شده خیزش سیاسی دولت شیعی به رهبری نخست وزیر نوری المالکی بخشی از سیاست ایالات متحده  بود که به دنبال جبران و موازنه نفوذ نیروهای سیاسی اهل سنت بود. واشنگتن در سوریه برعکس این عمل را انجام داد،و از شبه نظامیان سنی (شورشیان) برای تضعیف رئیس جمهور بشار اسد، که متعلق به فرقه علوی شیعه است، حمایت کرد. 

قبل از اشغالگری امریکا، سازمان های تروریستی مانند القاعده و دیگر گروه های وابسته به آن در عراق و سوریه حضور  نداشتند،اما پس از آن ، انفجار فرقه ای در سراسر منطقه رخ داده است  که با دستاوردهای گسترده گروه های جهادی رادیکال (تروریست های) فعال در سوریه ، شتاب گرفت. 

جنگ در سوریه  به خودی خودیک جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ تمام عیار بین المللی  است که تسلیحات و بودجه آن توسط سازمان های اطلاعاتی مختلف و دولت هایی که خواهان تغییر رژیم در دمشق هستند ،تامین می شود. بنا به نوشته نیویورک تایمز دولت اوباما  از سال 2011 برای حمایت از شبه نظامیان سنی( شورشی های) سوریه علاوه بر ارائه آموزش، وجوه نقدی و حمایت دیپلماتیک، به آنها سلاح، تجهیزات ارتباطی، و مواد دیگر ارسال می‌کرده است .

داعش به موجب توانایی در توسعه در فضای بی قانون شمال سوریه - منطقه ای که به طور مستمر توسط شبه نظامیان شورشی که دریافت کنندگان کمک های مالی و حمایت های زیاد نیروهای خارجی بوده اند، بی ثبات شد- به عنوان کارآمد ترین ، منظم ترین، و ثروتمند ترین گروه های جهادی(تروریستی ) در تاریخ ظاهر شده است. متحدان آمریکا مانند عربستان سعودی، قطر، و ترکیه نقش مهمی را در کمک به سازمان های تروریستی در سوریه بازی کرده اند. 

دولت اوباما برای تامین بودجه شورشیان سوریه چند میلیون دلار کمک کرده است که منطقا این کمک ها به دست ماهر ترین ستیزه جویان رسیده است. هنگامی که گروه داعش اوایل تابستان امسال شهر موصل را تصرف کردند، آنها این کار را با تجهیزات  ساخت امریکا از جمله سلاح های ضد تانک و آر پی جی کردند، و ازآن زمان به بعد تجهیزات نظامی عراق را که آن هم از سوی  ایالات متحده  فراهم شده ، مصادره کرده اند. 

مقامات آمریکایی ترجیح داده اند که سیاست های فرقه ای قطبی دولت نوری مالکی  را مقصر این وضعیت معرفی کنند، اما سیاست های غرب در عراق و سوریه ، در تبدیل این منطقه به بشکه باروت نقشی به مراتب بیشتر داشته است. هنگامی که مالکی در ماه ژوئن پس از تصرف موصل به دست داعش خواستار حمایت ایالات متحده شد، اگر نیروهای ایالات متحده مداخله می کردند و یا جت های جنگنده در اختیارعراق می گذاشتند، می شد از وحشت افرینی آشکار در قبال جوامع مذهبی اقلیت در شمال عراق جلوگیری کرد. 
واشنگتن از مدت ها قبل از چشم  مالکی افتاده بود، او عراق را به  سوریه و ایران نزدیک کرد، و خواسته های آمریکا مبنی بر این که  تمام نیروی نظامی آمریکا مستقر در عراق از پیگرد قانونی و یا پرونده های حقوقی مصون باشند را رد کرد. مالکی همچنین با قرارداد اکتشاف نفت اکسون موبیل با کردها در شمال عراق، که بدون تایید بغداد و به طور مستقیم با مقامات کرد مورد حمایت ایالات متحده مذاکره و امضا شده بود،مخالفت کرد. 
مالکی پاییز گذشته با یک درخواست فوری راهی واشنگتن شد، که ایالات متحده تسلیحاتی دراختیار بغداد بگذارد ، از جمله فروش به تعویق افتاده جنگنده F-16 ، که گوش شنوایی پیدا نکرد. با نزدیک شدن  داعش به بغداد، دولت اوباما از مالکی خواست قبل از این که آمریکا  درخواست کمک  نظامی بغداد را بپذیرد، از سمت خود استعفا دهد. 

اگر دولت اوباما به جای استفاده ازآن اوضاع  برای فشار آوردن به مالکی برای استعفا، به عراقی ها اجازه خرید سلاح های ایالات متحده را می داد ، عراق می توانست بدون تکیه بر واشنگتن برای محافظت از ایزدی ها و مسیحیان پوشش هوایی ایجاد کند ، و در نتیجه تا حد زیادی  توانایی بغداد برای خنثی کردن پیشرفت نیروهای داعش را فزایش می یافت. 
با تمام این احتمالات، دلیل تصمیم واشنگتن برای مداخله نظامی این بود که دولت اوباما تشخیص داد می تواند از تهدیدی که داعش ایجاد کرده برای تحقق منافع راهبردی خود استفاده کند.این منافع عبارت بودند از: برکناری مالکی  و روی کار آوردن فردی که برای ایالات متحده قابل قبول تر باشد ، حفظ منافع اقتصادی حیاتی در منطقه کردنشین و احیای راه اندازی حملات هوایی علیه سوریه. 

بنا به گزارش های منتشره، مقامات ایالات متحده از مخالفان در تبعید سوریه خواسته اند تا از جامعه بین المللی بخواهند با راه اندازی حملات هوایی هم علیه داعش و هم نیروهای دولتی سوریه به کمک آنها بیایند ،این امر نشان می دهد که دولت اوباما در نظر دارد با استفاده از قدرت هوایی تحت پوشش حمله به نیروهای داعش ، دستاوردهای ارتش سوریه را از بین ببرد.

این سناریو که اکنون در حال آشکار شدن است می تواند منجر به درگیری گسترده تر منطقه ای شود، وشیعیان، سنی ها و کردها  را در برابر یکدیگر قرار دهدو در نتیجه عراق را ویران کند.

ایالات متحده و فرانسه، و به احتمال زیاد اسرائیل، در حال حاضر به طور مستقیم نیروهای کرد ، مستقل از دولت مرکزی بغداد، مسلح می کنند که می تواند  جاه طلبی های جدایی طلبی کردستان را جسور و تجزیه دولت عراق را تسریع کند. 

دولت هم پیمان ایالات متحده در کردستان به رهبری رئیس جمهور مسعود بارزانی، ، ماه گذشته اعلام کرد که این منطقه به زودی یک همه پرسی استقلال  خواهی برگزار خواهد کرد، که می تواند به شکل گیری یک دولت مستقل هم پیمان واشنگتن و تل آویو، که مدت طولانی روابط با کردها را حفظ کرده اند، منجرشود. 

حیدر العبادی  به جای مالکی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شده است، و رهبری جدید با چالش های فراوانی مواجه است. عبادی باید آشتی با سنی ها را، که بسیاری از آنها به شدت از رهبری شیعه خشمگین هستند و با داعشی ها توافق نظر دارند، در اولویت قرار دهد. 

اگر دولت محلی کردستان اصرار به استقلال داشته باشد، دولت مرکزی را از درآمد های نفتی مهم محروم و قظعا در میان شیعه و سنی  تنش های مداوم به بار می آورد ،زیرا هر دو گروه بر سر منابع و قدرت سیاسی با یکدیگر رقابت می کنند، و در نتیجه  موجب تکه تکه شدن و مرگ عراق خواهد شد. 

اگر کشورهایی که در سال 2003 به عراق حمله و آن را اشغال کردند در مورد شکست دادن گروه داعش و بنیادگرایی منحرف و پوچ آن جدی هستند، باید بدانند که این امر تنها  از طریق همکاری با دولت مشروع  دمشق و بغداد محقق می شود نه از راه تضعیف آنها.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار