تیم ملی بسکتبال جوانان به ایران بازگشت؛

بازگشت جوانان با مدال نقره و محکومیت مربی خارجی

تیم ملی بسکتبال جوانان بامداد امروز بعد از شکست مقابل چین و نایب قهرمانی در آسیا به ایران بازگشت. مقامی که کسی را در داخل ایران راضی نکرد و محکومیت مربی خارجی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ملی بسکتبال زیر 18 سال ایران که در مسابقات قهرمانی آسیا به نایب قهرمانی رسید، صبح امروز از طریق فرودگاه امام وارد ایران شد.

بسکتبالیست های جوان که یکی از بهترین نسل های چند سال اخیر در این رده شمرده می شوند در مسابقات آسیا تمام حریفان خود را تا رسیدن به فینال شکست دادند اما در فینال با اختلاف به چین باختند.

محکومیت مربی خارجی

میلوش پی ایچ سرمربی تیم جوانان مربی سطح بالایی برای این تیم نبود. بازیکنان تیم هم بارها به صورت غیر علنی این موضوع را مطرح کرده و از کار مربی صرب ایراد می گرفتند.

طبیعی است که بعد از اتمام مسابقات هم بیشتر تقصیرات متوجه پی ایچ و خارجی بودن وی شود. چند کارشناس بعد از باخت جوانان به چین ایراد را متوجه سرمربی تیم و مشکلات تاکتیکی دانستند.

بچیروویچ سرمربی تیم بزرگسالان که اتفاقا پی ایچ را برای سرمربیگری جوانان به فدراسیون معرفی کرده بود بعد از شکست فینال 2 سال قبل در تیم مهرام درس بزرگی را در همین مورد گرفته بود و می گفت: "در ایران همیشه مربیان محکوم هستند."

اتفاقی که عکس آن هم صادق است: " در ایران بعد از پیروزی تیم ها، مربیان عامل برد نیستند و نسل خوب یا ترکیب قدرتمند مطرح می شوند."

ضعف تیم های پایه با مربیان ایرانی یا خارجی

اما سوال اینجا است که اگر مربی خارجی مقصر باخت جوانان بود، چرا در چند سال گذشته که مربیان ایرانی هدایت چند تیم رده های پایه را در اختیار داشتند، نتایج خوبی در بعضی موارد گرفته نشد؟ تیم زیر 15 سال ایران حدود یک ماه قبل در خانه، جام قهرمانی را با هدایت کادر ایرانی به عراق تقدیم کرد. تیم زیر 16 سال نیز سال قبل باز هم در تهران از رسیدن به مسابقات جهانی زیر 17 سال بازماند. همچنین تیم جوانان بعد از سال 2008 به فینال مسابقات نرسید.

از طرفی در قهرمانی سال 2008 نیز نقش مربی خارجی تیم به خاطر مدت کوتاه حضورش در ایران کمتر از مربیان ایرانی در نظر گرفته می شود، در حالی که سرمربی صربستانی نیز مدتی طولانی در کنار تیم جوانان فعلی حضور نداشته است.

با تمام این اوصاف پی ایچ مربی مناسبی برای تیم جوانان نبود. کارنامه مبهم این مربی قبل از آمدن به ایران هم این موضوع را نشان می داد. موضوع مهم در این میان، بیشتر از خارجی یا ایرانی بودن مربیان رده پایه، انتخاب درست این مربیان است.

فدراسیون بسکتبال باید چه در زمان سپردن تیم های پایه به مربیان ایرانی و چه در زمان انتخاب مربی خارجی وسواس بیشتری را برای رده های سنی آینده ساز به خرج دهد.

بهانه قدرت چین از طرف رئیس فدراسیون

تیم فعلی جوانان ایران یکی از نسل های با استعداد بسکتبال در سال های اخیر به حساب می آید. بازیکنان جوان هم با اعتماد به نفس از همین استعداد، پیش از رفتن به مسابقات آسیایی از قهرمانی قطعی خود صحبت می کردند.

تیم فعلی جوانان چین هم یکی از بهترین نسل های این کشور به حساب می آید. چینی ها از همین حالا روی چند بازیکنان این تیم برای تیم بزرگسالان خود حسابی ویژه باز کرده اند.

تا اینجای کار تفاوتی میان دو نسل بازیکنان ایران و چین وجود ندارد اما محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال ایران که به اصطلاح برای روحیه دادن به بازیکنان جوان راهی قطر شده بود در صحبت های خود تاکید می کند که زور این تیم به چین نمی رسید.

مشحون که تاکید کرده با دیدن تیم چین قبل از فینال هم می دانسته که این تیم قهرمان نمی شود از استعدادهای تیم حریف صحبت کرد اما استعدادهای تیم ایران را نادیده گرفت. صحبت هایی که قطعا در روحیه بازیکنان آینده تیم بزرگسالان هم تاثیر گذار است.

واقعیت این است که تفاوت چندانی در استعدادهای کشور چین و ایران وجود نداشت بلکه بیشتر تفاوت ها از نحوه پرداختن به این نفرات ناشی می شد.

چینی ها با برنامه ریزی دقیق و حساب شده در حال بازیابی قدرت خود هستند در حالی که ایران همچنان روی نسلی قوی از بازیکنان بزرگسال خود تکیه کرده و پشت این نسل پنهان شده است.

تیم جوانان برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در اولویت های چندم فدراسیون قرار گرفت و برنامه بازی های تدارکاتی این تیم به بازی با تیم شهرداری استانبول و تونس خلاصه شد در حالی که قرار بود مانند دوره قبل به اردوی مناسب اروپایی اعزام شود.

بازیکنان تیم به خاطر میزبانی مسابقات زیر 15 سال، تمرینات بزرگسالان یا تیم ب در فاصله ای حدود دو هفته به اعزام در ساعت هایی نامتعارف مانند 10 شب به تمرین می پرداختند. در مواردی حتی تمرینات تیم تعطیل می شد.

انتخاب مربی صربستانی نیز در نهایت به تمام این مسائل اضافه شده بود تا استفاده مناسبی از تمام ظرفیت های نسل فعلی نشده و از طرفی نگرانی به خاطر عقب ماندن از چین برای حداقل یک دهه آینده جدی تر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار