توسط دانشجویان واحد علوم و تحقیقات؛

کتاب "میدان نفتی آزادگان از دیدگاه زمین شناسی و ژئو شیمی" منتشر شد

"کتاب میدان نفتی آزادگان از دیدگاه زمین شناسی و ژئو شیمی" توسط مجید ناصریان اصل و ابوالفضل امیری دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی اکتشاف نفت واحد علوم و تحقیقات و به همت انتشارات رهام اندیشه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مجید ناصریان اصل در رابطه با این کتاب گفت:   میدان نفتی آزادگان (Azadegan Oil Field) هفتمین میدان بزرگ جهان به شمار می‌رود و حدود ۱۰ درصد ذخیره کل قابل استحصال ایران را در خود جای داده است. این میدان چهار لایه نفتی شامل کژدمی، (Kazhdumi)، گدوان، (Gadvan)، فهلیان (Fahliyan) و سروک (Sarvak) دارد که در لایه اصلی خود یعنی سروک، با میدان مجنون عراق مشترک است. همچنین بر اساس بررسی‌های جدید، لایه نفتی ایلام نیز در این میدان شناسایی شده است. 

وی با بیان این مطلب که میدان نفتی آزادگان با میزان نفت درجای حدود ۳۰ الی ۳۳ میلیارد بشکه (در برخی منابع این عدد ۴۰ میلیارد بشکه برآورد شده است)، ادامه داد: مساحت تقریبی در برخی منابع حدود ۷۴۰ کیلو متر مربع و در منابع دیگر در حدود ۹۰۰ کیلومترمربع، در نزدیکی مرز ایران و عراق واقع و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میادین توسعه نیافته جهان معرفی شده است. 

ناصریان افزود: در مورد میزان اشتراک این میدان با عراق عدم قطعیت‌هایی وجود دارد ولی به نظر می‌رسد با حفر چاه‌های اکتشافی بیشتر در ماه‌های آتی این مسئله به طور کامل مشخص خواهد شد. 

وی با اشاره به این مطلب که این کتاب دارای ۵ فصل است، اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این میدان احساس لزوم مطالعه کلی در مورد آن برای دانشجویان و پژوهشگران، مولفین را به چاپ چنین اثری ترغیب کرد. 

لازم به ذکر است، مجید ناصریان اصل به دلیل کسب رتبه اول در بخش طراحی و پوس‌تر هفتمین دوره مسابقات ملی کمیکار، از سوی معاون وزیر نفت و سرپرست وزارت علوم در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از مهندسین شیمی بر‌تر کشور شناخته شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار