دبیر کمیسیون افتا:

نسبت شبکه ملی اطلاعات با اینترنت جهانی مشخص نیست

صالحی با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست؛ شبکه ملی براساس چه تمهدیدات امنیتی طراحی شده است؛ گفت: راه اندازی این شبکه سبب اختلافات جدی بین وزارت ict و شورایعالی فضای مجازی شده است.

علیرضا صالحی دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگو با خبرنگار اورژانس IT باشگاه خبرنگاران  با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات نامی است که از سالیان قبل در فرهنگ فضای سایبری کشورمان وارد شده و همواره نیز محل مناقشه بوده است؛ اظهار داشت: اما راه اندازی این شبکه که با روی کارآمدن دولت جدید وارد فاز جدیدی شده، باعث بروز اختلافات جدی در سطح وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی نیز گردیده است. 
 
وی افزود: از یک سو شورا معتقد است که وزارت خانه در زمینه راه اندازی هرچه سریع‌تر شبکه تعلل کرده و نظرات شورا را نیز لحاظ نکرده است و وزارت آی سی تی نیز می‌گوید که همه توان خود را در این زمینه به کار بسته و در حال اجرای فازهای مختلف شبکه است. 
 
به گفته وی، قرارگرفتن این مساله در کنار موضوع کمبود پهنای باند، کاهش سرعت اینترنت، قطعی‌های مکرر و بدون پاسخ اینترنت به مشکلی چند وجهی و چند طرفه تبدیل شده است. 
 
 دبیر کمیسیون افتا ادامه داد: وزیر ارتباطات به تازگی اعلام نموده که تا پایان هفته آینده خدمات شبکه ملی اطلاعات در یکی از مراکز استان‌ها به عنوان پایلوت راه‌اندازی خواهد شد تا هم در زمینهٔ تولید محتوا فعالیت شود و هم مردم آن شهر از این شبکه ملی استفاده کنند. 
 
صالحی با اشاره به اینکه هنوز سئوال اصلی پابرجاست که شبکه ملی اطلاعات برای مردم چه فوایدی را در برخواهد داشت، تصریح کرد: از منظر امنیت اطلاعات با اینکه بار‌ها گفته شده، اما هنوز مشخص نیست که این شبکه براساس چه تمهدیدات امنیتی طراحی شده و آخر اینکه حقیقتا نسبت این شبکه با شبکه جهانی اینترنت چیست. 
 
 وی خاطرنشان ساخت: آیا نگرانی‌هایی که عموم کاربران در مورد شبکه ملی اینترنت و قطع شدن آن پس از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارند صحیح است؟ آیا مسئله پیوست‌های فرهنگی که در مورد اپراتورهای تلفن همراه مطرح شده به این شبکه هم خواهد رسید؟ آیا برای داشتن پهنای باند بیشتر و همچنین سرعت بالا‌تر آیا باید منتظر رسیدن پیوست فرهنگی باشیم؟ و در واقع این‌ها همه سئوالاتی است که متاسفانه هنوز پاسخ روشنی برای آن‌ها وجود ندارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.