به گزارش
 گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از ستاد حمل و نقل سوخت، امير جعفرپور، در نشست تخصصي همانديشي سياستهاي كلي و مفاد پيشنهادي براي توسعه حمل و نقل عمومي در برنامه ششم توسعه با اشاره به اسناد بالا دستي و سياست هاي كلي حمل و نقل گفت : سياست هاي كلي حمل و نقل كه در سال 79 ابلاغ شد به سياست هاي كلي اصلاح الگوي مصرف ، سياست هاي كلي اشتغال و اقتصاد مقاومتي اشاره دارد كه جزء مباني اصلي است و بايد در برنامه ششم به آنها دستيابي پيدا كرد  
وي با اشاره به آيين نامه ها يي كه در چند سال اخير مصوب شده است  افزود: در سالهاي اخير چند آيين نامه در حوزه حمل و نقل به تصويب رسيده است كه از جمله مي توان به آيين نامه  مديريت حمل و نقل روستايي اشاره كرد كه در 4 ماه اخير مصوب شده است.  
دبير اين  نشست همچنين در خصوص سهم حمل و نقل عمومي در سفر هاي درون شهري گفت: در حال حاضر 64 درصد از كل سفرهاي سواره كشور از طريق حمل و نقل عمومي انجام ميشود كه  هدف برنامه توسعه حمل و نقل عمومي 75 درصد بوده است كه در مدت باقيمانده برنامه پنجم در صورت حمايت هاي لازم احتمال رسيدن به هدف برنامه وجود دارد.  
معاون ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در خصوص كلانشهر تهران نيز افزود : تهران و ساير مراكز  استان ها  بر اساس قانون مي بايست تا پايان سال 94 به سهم 80 درصدي حمل و نقل عمومي از سفر هاي درون شهري دست يابد كه از اين ميزان بايد  20 درصد  به تاكسي،30 درصد به  اتوبوس و 30 درصد هم به حمل و نقل ريلي اختصاص يابد.  
جعفرپور تصريح كرد : به طور متوسط در سطح كشور هزينه هر سفر معادل 2 ليتر بنزين يعني يارانه هر سفر حدود 2 هزار تومان است در حالي كه متوسط يارانه هر سفر با وسيله نقليه عمومي حدود 500 تومان است.  
وي با مقايسه سفرهاي هوايي، ريلي و زميني تصريح كرد: بر اساس آمار  تا پايان سال 92 حدود 18هزار  و 104 نفر در  سفر هاي درون و برون شهري  و تا  پايان تير ماه 93 در كل زير بخش هاي حمل و نقل4444 نفر كشته شده اند كه 99 درصد از كشتههاي حمل و نقل كشور در راه هاي درون و برون شهري و روستايي رخ داده است.  
جعفرپور همچنين خاطر نشان كرد: خسارت ساليانه مشكلات موجود حمل و نقل اعم از مصرف بيرويه سوخت و بالا بودن شدت انرژي ، تصادفات، تاخير ها و آلودگي ها حدود 200 هزار ميليارد تومان است.   
وي در پايان اظهار داشت: تبديل هر سفر شخصي به عمومي معادل 1500 تومان براي دولت صرفهجويي در بر دارد كه البته هزينه ساخت و نگهداري شبكه حمل و نقل در محاسبات لحاظ نشده است.