باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

علت اخراج دانشجویان ایرانی امنیتی است یا اقامتی؟

در حالی مسئول رسانه‌ای اداره مهاجرت نروژ معتقد است اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های این کشور به دستور پلیس امنیت نروژ "پی‌اس‌تی" صورت گرفته که رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس معتقد است «مشکل اخراج این داشجویان امنیتی نبوده بلکه مشکل اقامت داشته‌اند»!

به گزارش خبرنگار پارلمانی  باشگاه خبرنگاران، از چندی پیش موضوع اخراج دانشجویان ایرانی در دستور کار برخی کشورهای اروپایی از جمله کشور نروژ قرار گرفته است.

اخیرا نامه‌ای برای 13 دانشجوی ایرانی که در دانشگاه‌های نروژ تحصیل می‌کردند، نوشته شد مبنی براینکه «ما نمی‌توانیم به شما ویزا دهیم چون فکر می‌کنیم می‌خواهید اطلاعات حساسی که از آْن در ساخت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی استفاده می‌شود را به ایران انتقال دهید!».

فارغ از اینکه چه اطلاعاتی در اختیار دانشجویان پزشکی و ... قرار دارد تا بتوان از آن برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد!، به این دانشجویان مهلتی چند روزه داده شد تا کشور نروژ را ترک کنند.

در حالی که مسئول رسانه‌ای اداره مهاجرت نروژ معتقد است اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های این کشور به دستور پلیس امنیت نروژ "پی‌اس‌تی" صورت گرفت، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس معتقد است «مشکل اخراج این داشجویان امنیتی نبوده بلکه مشکل اقامت داشته‌اند»!

احمدی با رد این مطلب که اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ براساس مسائل امنیتی اتفاق افتاده است، تصریح می‌کند: با پیگیری‌هایی که از وزارت امور خارجه داشتیم، مشکل دانشجویان اخراجی را اقامت ذکر کردند.

وی در ادامه می‌افزاید: اکنون معضل اقامت برای دانشجویان اخراجی به غیر از حمیده کفاش دانشجوی دکتری مهندسی مواد در دانشگاه علوم و فناوری نروژ حل شده است و پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این رابطه ادامه خواهد داشت.

البته رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس به این موضوع اشاره می‌کند که مجلس پس از تعطیلات تابستانه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

اما «حمیده کفاش» که تا 15 سپتامبر به بهانه تحریم‌های غرب علیه ایران باید نروژ را ترک کند، ضمن انتقاد از مسوولان ایرانی معتقد است: مسئولان هیچ‌ اقدامی برای آنها انجام نداده‌اند.

او می‌گوید: ما شهروندان ایرانی هستیم، مقامات نروژی می‌گویند که ما به دلیل تحریم‌ باید کشورشان را ترک کنیم و به هرحال تحریم موضوعی است که به ایران بر می‌گردد و در واقع آنها (نروژ) با یک دلیل بی‌پایه و اساس می‌خواهند ما را اخراج کنند و مورد یک رفتار تبعیض آمیز قرار گرفته‌ایم.

کفاش با اشاره به این مسئله که این موقعیت تحصیلی در نروژ را به سادگی به دست نیاورده است و چندین مرحله مصاحبه علمی را گذرانده تصریح می‌کند: انتظار داریم وزارت خارجه ایران گفت‌وگوهای دیپلماتیک درباره این موضوع را آغاز کند و در سطح دیپلماتیک برای دانشجویانی که در حال اخراج هستند کاری بکند.

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاری مجلس نیز در این رابطه معتقد است «باید وزارت امور خارجه با جدیت از حقوق دانشجویان که به بهانه‌های واهی از دانشگاه‌های سایر کشورها اخراج می‌شوند، دفاع کند».

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشکلات دریافت روادید و اقامت برخی از دانشجویان ایرانی در نروژ گفت: بر اثر پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو مشکل تبدیل روادید موقت تعدادی از دانشجویان ایرانی در این کشور که علیرغم درخواست مسئولین دانشگاهی متوقف شده بود هم اینک مرتفع شده و انتظار می‌رود با اقدامات سازنده دولت نروژ مشکل افراد باقی مانده نیز حل شود.
 
افخم اضافه کرد: وضعیت دانشجویان ایرانی درنروژ از همان ابتدا با جدیت و حساسیت از سوی وزارت امور خارجه مورد پیگیری و رسیدگی قرار گرفته و از همه ظرفیت‌ها در این رابطه استفاده شده است؛ بر این اساس موضوع با کلیه مقامات ذی‌ربط و موثر دولت نروژ از جمله مقامات سیاسی و وزیر آموزش و تحقیقات، وزیر دادگستری، رئیس پلیس مهاجرت مذاکره و اجرای حق آموزش اتباع ایرانی و منع تبعیض برابر تعهدات بین‌المللی دولت نروژ یادآوری شد و در تهران نیز سفیر آن کشور دعوت و بر این امر تاکید مجدد صورت گرفته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در تکمیل این اقدامات هماهنگی های لازم با مراجع ذی‌ربط داخلی برای اختصاص اعتبارات ضروری و حمایت‌های مقتضی صورت گرفته است.
 
افخم در پایان ضمن تشکر از دغدغه‌های به جای شخصیت‌ها و رسانه‌های محترم در خصوص سرنوشت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و بویژه کشور نروژ تاکید نمود: موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک و کنسولی با نهایت دقت دنبال خواهد شد.

البته کارشناسان معتقدند باید این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود تا دیگر شاهد اینگونه اقدامات خصمانه علیه دانشحویان ایرانی نباشیم، دانشحویانی که رشد علمی کشو را 14 برابر رشد علمی جهان قرار دادند و از برنامه‌ پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز 1404 جلوتر هستند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان اذعان "جان کروکن" مسئول رسانه‌ای اداره مهاجرت نروژ  را خواهند پذیرفت که میگوید: «اخراج دانشجویان ایرانی به دستور پلیس امنیت نروژ "پی‌اس‌تی" صورت گرفته است و تنها دستورات وارده از سرویس اطلاعات نروژ را اجرا می‌کند و از دلیل این تصمیم اطلاعی نداریم»، یا اینکه با انداختن توپ به زمین مشکل اقامت از رفع مشکلات دانشجویان سرباز خواهد زد؟


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار