با حضور قائم مقام وزیر نیرو؛

از 3 تیپ میکرو نیروگاه آبی رونمایی شد

با حضور قائم مقام وزیر نیرو از نخستین مجموعه میکرو نیروگاه‌های آبی در سه تیپ مختلف رونمایی شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، با حضور قائم مقام وزیر نیرو از 3 تیپ میکرو نیروگاه آبی رونمایی شد.

روز شنبه 15 شهریور ماه طی مراسمی با حضور قائم مقام وزیر نیرو به همراه اعضای شورای آموزش، پژوهش و فناوری وزارت نیرو، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، از نخستین مجموعه میکرو نیروگاه‌های آبی در سه تیپ مختلف رونمایی شد.

سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اهداف تولید میکرو نیروگاه ها گفت: با توجه به اجرای لایحه هدفمندی یارانه ها و حرکت به سوی واقعی شدن قیمت انرژی از یک طرف و وجود سه هزار نقطه با پتانسیل تولید برق در مقیاس میکرو از طرف دیگر، فرصت مناسبی جهت بکارگیری میکرو نیروگاه‌های آبی برای استحصال انرژی پاک پیشرو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بر اساس پتانسیل یابی انجام شده در مرحله اول در کشور 368 نقطه مورد پایش قرار گرفته و بر اساس این جامعه آماری تیپ بندی میکرو نیروگاه های آبی در دستور کار قرار گرفته است. در مرحله دوم سه دستگاه نیروگاه (از هر تیپ یک نیروگاه) با ظرفیت 8، 22 و 50 کیلووات توسط مهندسان داخلی طراحی و در مدت یک سال تولید شده است.

وی اضافه کرد: این مجموعه میکرو نیروگاه‌ها برای تامین انرژی الکتریکی در مزارع شیلات، اتاق شیرآلات سدها، مسیر رودخانه ها، کانال های آبرسانی کشاورزی، ایستگاه‌های کاهش فشار آب و نقاط پراکنده دور دست همچنین تولید انرژی الکتریکی در حالت اتصال به شبکه استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: بعد از نصب و راه اندازی این سه مجموعه و پایش برای مدت محدود و نظارت بر بهره برداری؛ برنامه تبلیغی و اطلاع رسانی در مجامع عمومی و تخصصی در جهت تحریک بازار تقاضا و تجاری سازی این مجموعه از طریق ساخت 60 دستگاه (از هر تیپ 20 عدد) در دستور کار قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: امید است با تولید پراکنده انرژی با میکرو نیروگاه ها؛ بتوان علاوه بر مشارکت بخش خصوصی در تولید انرژی، در حد خود از تلفات شبکه برق نیز کاسته شود.

رضازاده با بیان اینکه مردم می توانند از این میکرو نیروگاه ها استفاده نمایند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف این پروژه رسیدن به تیپ‌های مشخص جهت پوشش محدوده وسیعی از منابع تولید انرژی الکتریکی در این مقیاس است. بنابراین با تجاری سازی و ترویج فرهنگ استفاده از این مجموعه، عامه مردم در صورت اختیار داشتن منابع آب در حجم کم نیز می توانند همانند خرید یک موتور دیزل ژنراتور یک میکرو نیروگاه تهیه کرده و انرژی مورد نیاز خود را با هزینه ای پایین تر از گزینه های مشابه تامین نمایند.

تولید پاک به عنوان یکی از راهکارهای جامع در رویکردهای زیست محیطی برای به حداقل رساندن اثر منفی آلاینده‌ها و محصولات صنعتی بر انسان‌ها و محیط زیست مطرح است.

میکرو نیروگاه‌های آبی یکی از تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست است که توسعه استفاده از آن فرصت‌هایی را برای دولت‌ها ایجاد نموده، طوری که صرفنظر از نوع دیدگاه در کشورهای مختلف پیشرفته و یا فقیر در سطح بین‌المللی مطرح بوده است.

مصرف انرژی در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته غیر بهینه است بطوریکه مصرف انرژی به ازاء یک میلیون دلار در کشورهای در حال توسعه بطور متوسط 240 تن، معادل نفت خام و در کشورهای توسعه یافته این عدد 290 تن معادل نفت خام است. لذا ظرفیت زیادی برای صرفه جویی مصرف انرژی در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. از آنجا که انرژی عامل اصلی در فرآیندهای صنعتی و غیر صنعتی محسوب می‌شود استفاده از تکنولوژی میکرو نیروگاه آبی بطور پراکنده و گسترده منجر به کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

با توجه به اینکه در سال‌های آینده بشر با بحران انرژی مواجه خواهد بود، لذا مدیریت تولید و مصرف انرژی امری ضروری به نظر می‌رسد. یکی از راه‌های مطمئن در این راستا، تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و مستقل از دولت و به صورت خصوصی است چرا که ضمن کاهش فشار بر شبکه سراسری و کاهش آلودگی محیط زیست، مردم و مصرف کنندگان، برق مصرفی صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی‌شان را به دست خود تولید خواهند نمود.

یکی از راه‌های تولید انرژی خصوصی استفاده از پتانسیل‌های میکرو نیروگاه آبی است.

این پتانسیل‌ها که به صورت پراکنده با ظرفیت تولید حداکثر توان 100 کیلو وات، در نقاط مختلف کشور یافت می‌شوند، نیاز است طراحی و ساخت تجهیزات آنها بومی سازی شده و  به صورت خصوصی مورد بهره-برداری قرار گیرند.

فرهنگ سازی در جهت مشارکت بخش خصوصی برای تولید پراکنده برق از پتانسیل های آبی، بومی سازی طراحی و ساخت میکرو نیروگاه آبی و استفاده از آنها در راستای افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، استحصال انرژی های پاک و تجدیدپذیر در راستای کاهش فشار بر شبکه برق سراسری و کاهش آلودگی محیط زیست برای نقاط دور افتاده در مسیر رودخانه ها از قبیل روستاها، مزارع پرورش ماهی، کانال های آبرسانی کشاورزی، ایستگاه های تقلیل فشار آب، امکان تولید انرژی الکتریسیته برای مناطقی که امکان برق رسانی به صورت عادی برای آنها فراهم نمی باشد و ایجاد بخشی از زیرساختهای اصلی پدافند غیر عامل و کمک به امنیت ملی کشور اهداف کلی پروژه میکرو نیروگاه های آبی است.

وجود پتانسیل‌های گسترده در کشور با توجه به وجود دو رشته کوه بزرگ زاگرس و البرز، افزایش تقاضای روزافزون مصرف انرژی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، توسعه بازار سرمایه های کوچک و رونق اقتصادی و اشتغال زایی، برق رسانی به نقاط دور افتاده و صرفه جویی در هزینه های انتقال، کاهش استفاده از دیزل ژنراتورها و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست از ضرورت های انجام این پروژه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار