مسابقه کشتی باچوخه برای نخستین بار در تهران برگزار می شود

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی از برگزاری مسابقه جایزه بزرگ کشتی با چوخه برای نخستین بار در تهران خبرداد.

به گزارش گروه وزشی باشگاه خبرنگاران؛غلامرضا جعفری یادآور شد که این مسابقات در 26 مهرماه امسال و همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی برگزار می شود.
 
وی خاطرنشان کرد : فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی در حال بررسی مکان های مناسب برای برپایی مسابقات کشتی با چوخه در تهران است و در آینده نزدیک در مورد محل دقیق مسابقات در تهران اطلاع رسانی می شود.
 
جعفری افزود: بیش از 300 برنامه ورزشی در سطح ملی، استانی و شهرستانی در مدت یک سال گذشته توسط فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی اجرایی شده است و تا پایان سال هم 10 جشنواره ورزشی برپا خواهد شد.
 
وی در مورد برگزاری چهارمین المپیاد ملی ورزش های بومی و محلی در اصفهان گفت که این رخداد ورزشی امروز در اصفهان برگزار می شود و در آن 400 ورزشکار از 20 استان در دو بخش زنان و مردان شرکت دارند . در بخش آقایان در رشته های دال پلان،  کشتی سنتی (وزن حداقل 90 کیلو گرم و حداکثر 115 کیلو گرم)  قیقاج با تفنگ بادی و رقابت پنجگانه بومی محلی در رشته های پرش طول ، پرتاب وزنه 6 کیلویی، حمل پرس گندم 20 کیلویی به مسافت 60 متر رفت و بر گشت، نشانه زنی با تیر و کمون سنتی دو شاخه به 3 هدف  7 متری و تیر اندازی با تفنگ بادی، همچنین مسابقات در بخش بانوان نیز در رشته های دال پلان، قیقاج با تفنگ بادی (  ترجیحا  ساچمه 5 از فاصله 7 متری) و سه گانه بومی محلی شامل حمل مشک در مسیر 30 متری،  نشانه زنی با تیرو کمون سنتی دو شاخه به 3 هدف از فاصله 7 متری و پرتاب وزنه 4 کیلویی  برگزار خواهد شد.
 
جعفری یادآور شد: نخستین المپیاد فرهنگی ورزشی عشایر در سال 89 سمیرم اصفهان و دومین  در فریدون شهر اصفهان و سومین المپیاد هم در سلطانیه زنجان برگزار شد.
 
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی همچنین از برگزاری سومین جشنواره بازی های بومی محلی زنان با عنوان «حرکت و برکت» به میزبانی شهرستان مرودشت خبرداد و گفت: این جشنواره با هدف ترویج و احیای بازی های بومی محلی در 19 و 20 شهریور ماه در چهار بخش اجرای بازی های بومی محلی، پخت نان سنتی منطقه، لالایی مادر بزرگ ها به زبان محلی و نمایش صنایع دستی استان مربوطه برپا می شود.
 
به گفته وی بازی بومی و محلی میراث ناملموس فرهنگ ماست و نمایش این بازی ها می تواند زمینه جذب توریست ورزشی را فراهم کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشتی ، چوخه ، روستایی ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار