رییس اداره ثبت علائم تجاری کشور:

اغلب علائم تجاری در ایران تقلیدی هستند/ لزوم ثبت ملی علامت

رییس اداره ثبت علایم تجاری کشور گفت: پس از ثبت ملی علامت، مالک علامت می‌تواند از چند ظرفیت استفاده کند. یکی از این ظرفیت‌ها تعقیب کیفری افرادی است که از علامت به صورت غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران غلامرضا بیات روز گذشته در همایش حمایت از مالکیت‌های فکری که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: به موجب ماده 30 قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری، علامت تجاری نشانه قابل رویتی است که بتواند کالا و خدمات اشخاص را از یکدیگر تمیز دهد.
 
وی با بیان اینکه ثبت علائم تجاری یکی از زیرشاخه‌ها و مصادیق مالکیت‌های صنعتی است، افزود: در صورتی که این علامت، خدمت یک رقیب را از خدمات رقیب دیگر متمایز کند، اصطلاحا به آن علامت خدماتی نیز اطلاق می‌شود.
 
رییس اداره ثبت علائم تجاری کشور با بیان اینکه مصادیق علامت تجاری تنها کلمه یا تصویر نیست، خاطر نشان کرد: حرف، عدد و رقم، کلمه، رنگ نیز می‌توانند به عنوان مخصه و تمایز بخش کالا و خدمات قرار بگیرند.
 
بیات اضافه کرد: این علامت زمانی می‌تواند به مالک خود حقوق انحصاری اعطا کند که تثبیت شود در غیر این صورت نمی‌تواند از حمایت‌ها استفاده کند.
 
وی به ویژگی‌های اساسی در انتخاب علامت تجاری اشاره و تاکید کرد: علامت تجاری باید خلاقانه باشد و جنبه ابتکاری داشته باشد. همچنین باید از کالای خدمات دیگران قابلیت تمایز زدایی داشته باشد. معمولا کلماتی که جنبه عمومی دارند، قابلیت تمایز بخشی ندارند و نمی‌توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند.
 
رییس اداره ثبت علائم تجاری کشور تصریح کرد: اغلب در ایران جنبه خلاقانه و ابتکاری در انتخاب علامت وجود ندارد و بیشتر دیده می‌شود که بخشی از علامت دیگران تقلید می‌شود، این‌گونه علامت‌ها ثبات زیادی نخواهند داشت.
 
بیات ادامه داد: یک علامت به خودی خود بزرگ نمی‌شود و گسترش نمی‌یابد بلکه نیاز به نگهداری، حمایت و سرمایه‌گذاری دارد.
 
وی با اشاره به ارزش علامت‌های تجاری تصریح کرد: علامت تجاری از دارایی‌های فکری محسوب می‌شود و می‌تواند جایگزین سرمایه‌های عددی و رقمی شود. در کشورهای دنیا بسیاری از علایم وجود دارند که ارزش‌گذاری آنها چندین برابر بیش از سرمایه عدد و رقمی آن شرکت، موسسه، کارخانه یا ... هستند.
 
رییس اداره ثبت علائم تجاری کشور گفت: فرم اظهار نامه علائم تجاری در سایت اینترنتی iripo.ssaa.ir قرار گرفته است. در تمام دنیا ثبت اختراعات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود در ایران نیز ثبت علایم تجاری از تاریخ آبان ماه سال 91 به صورت الکترونیکی اجرایی شد.
 
بیات تصریح کرد: پس از ثبت ملی علامت، مالک علامت می‌تواند از چند ظرفیت استفاده کند. یکی از این ظرفیت‌ها تعقیب کیفری افرادی است که از علامت به صورت غیرمجاز استفاده کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: طبق قانون رسیدگی به دعاوی کیفری یا حقوقی در حوزه علایم تجاری، اختراعات و طرح صنعتی در محاکم قضایی تهران انجام می‌شود. در بعد کیفری، دادسراهای شهرستان‌ها می‌توانند صرفا در حدود تحقیقات مقدماتی رسیدگی انجام دهند، اما در بعد حقوقی برای نتیجه نهایی باید پرونده جمع بندی به تهران ارسال شود.
 
رییس اداره ثبت علائم تجاری کشور افزود: علامتی که به نام مالک ثبت می‌شود تا یک‌سال قبل از تاریخ انقضا قابل تمدید به مدت 10 سال دیگر است.

وی تصریح کرد: حداکثر مدت حمایت در نظام ثبت اختراع 20 سال است و یک علامت تجاری ممکن است نظام حمایتی‌اش مادام العمر باشد و حتی پس از فوت مالک نیز به ورثه مالک منتقل شود. تا شش ماه پس از انقضاء نیز با اخذ جریمه، ثبت علامت تجاری قابل تمدید خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تجاری ، علائم ، اختراعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار