آیا امریکا برای مقابله با داعش ائتلاف بین المللی ایجاد کرده است!؟/ آلمان، انگلیس و ترکیه: در حمله هوایی به سوریه شرکت نمیکنیم/ روسیه: مجوز بین المللی لازم است

ایجاد ائتلاف منطقه ای؛ این ادعایی است که این روزها امریکا به بهانه مقابله و حمله نظامی با داعش، یکی از مهم‌ترین بحث های محافل خبری است. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آمریکا در منطقه، صرفا به دنبال بهانه ای برای جبران شکست های گذشته خصوصا در سوریه و عراق است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،این درحالی است که دولت سوریه اعلام کرده است که هر گونه تجاوز علیه این کشور بدون موافقت دمشق، تجاوز به شمار می‌رود. 

اما بر خلاف آنچه امریکا ادعا کرده است، ظاهرا ائتلافی در کار نیست و این تنهای ادعای امریکا برای حضور نظامی در سوریه و جبران شکست قبلیست. در همین رابطه وزیران خارجه آلمان و انگلیس، اعلام کردند که در حملات هوایی به سوریه، به منظور هدف قرار دادن داعش شرکت نمی کنند. 

وزیر خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که این کشور در اقدام نظامی داخل سوریه مشارکت نمی‌کند و قصد بازنگری در این تصمیم را نیز ندارد. وی که در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود در برلین صحبت می‌کرد، گفت: «بگذارید به صراحت بگویم، بریتانیا در هیچ حمله هوایی در سوریه مشارکت نخواهد کرد. ما پارسال در این مورد در پارلمان بحث کرده‌ایم و این موضع را مورد بازنگری قرار نخواهیم داد.»

"فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان نیز، در کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: از آلمان برای مشارکت در حملات هوایی درخواستی نشده است و ما در این گونه حملات شرکت نخواهیم کرد؛ کاملا واضح اعلام می کنم: شرکت نخواهیم کرد. 

سخنگوی دولت آلمان روز جمعه گفت آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور مشارکت در حملات هوایی آمریکا را ضد گروه ستیزه جوی دولت اسلامی منتفی می داند.

دولت روسیه هم حمله به داعش توسط آمریکا را بدون اجازه دمشق تجاوز خواند. "آلکساندر لوکاشویچ" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد وارد شدن ضربات امریکا به خاک سوریه برای مبارزه با گروه دولت اسلامی بدون دریافت مجوز از شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام تجاوز کارانه و نقض ناهنجار حقوق بین المللی خواهد بود.

لوکاشویچ گفت: "رییس جمهور ایالات متحده امکان  وارد کردن ضربات به مواضع گروه "دولت اسلامی" در سوریه بدون موافقت دولت قانونی را با صراحت اعلام کرده است. چنین اقدامی بدون تصمیم شورای امنیت به منزله نقض آشکار موازین حقوق بین المللی خواهد بود".

اما آنچه بهانه بودن ماجرای داعش برای سامان دادن یک تجاوز جدید به خاک سوریه را بیشتر تایید می کتد، گفتگوی اوباما با بازندگان جنگ سوریه و تلاش برای احیای ائتلاف ضد سوری است. چنان که کاخ سفید اذعان کرد "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "ملک عبدالله" پادشاه عربستان روز چهارشنبه در تماس تلفنی توافق کردند که برای مقابله با داعش، دیگر گروه‌های تروریستی (به اصطلاح) مخالف سوریه را تقویت کنند. 

اوباما همچنین وعده داد که این گروه ها را تسلیح کند و عناصر آن را آموزش دهد. 

خبرگزاری "رویترز" نیز به نقل از مسؤولان آمریکایی تأکید کرد که عربستان سعودی هیأتی آمریکایی را برای آموزش این عناصر در خاک عربستان خواهد پذیرفت. قرار است کنگره نیز 500 میلیون دلار آمریکا برای همین کار اختصاص دهد.

 وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی شد که سوریه توانایی مقابله با حمله آمریکا به گروه توریستی داعش را ندارد.

"جان کری" در جمع خبرنگاران در عربستان گفت: اگر آمریکا تصمیم به حمله به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه بگیرد، سامانه دفاع موشکی سوریه توانایی جلوگیری از حمله را ندارد. 

دولت ترکیه نیز از طرح امریکا استقبال نکرده است چنانکه یک مقام دولت ترکیه گفت: در عملیات نظامی ضد داعش شرکت نمی‌کنیم.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: ترکیه به ائتلاف به رهبری آمریکا اجازه استفاده از پایگاه‌های هوایی خود برای حمله به داعش در عراق و سوریه را نخواهد داد؛ ما روی عملیات انسان‌دوستانه تمرکز داریم.

پس از پاسخ منفی مقامات آنکارا به ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، رسانه های خبری اعلام کردند که ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا برای گفت وگو با مقامات ترکیه در باره مسایل مختلف منطقه ای به انکارا سفر می کند.

خبرهای رسمی حاکی از آن است که مساله داعش یکی از محورهای اصلی گفت وگوی جان کری با مقامات ترکیه است ،این درحالی است که آنکارا در اجابت به فراخوان آمریکا برای مشارکت در مقابله با داعش ملاحظات، دغدغه ها و تردیدهایی دارد. 

در این میان در آنکارا یک نشست عالی امنیتی به ریاست داوداوغلو و مشارکت بلند آرینچ معاون نخست وزیر، 'افکان آلا' وزیر کشور، عصمت یلماز وزیر دفاع، ژنرال نجدت اوزل رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه و ژنرال 'عبدالله آتای' فرمانده نیروی ژاندارمری و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و فریدون سینرلی اوغلو قائم مقام وزارت خارجه ترکیه برگزار شد.

در خصوص این نشست توضیحی رسمی در اختیار رسانه ها قرار داده نشده است ولی گفته می شود به رغم اصرارهای آمریکا برای ایفای نقش فعال ترکیه در نیروی ائتلافی مقابله با داعش، ترکیه با تجربه از مداخله های نیروهای آمریکایی در عراق، مایل است حریم هوایی خود را صرفا به روی هواپیماهای نظامی باز کند.

روزنامه حریت در شماره روز پنجشنبه خود نوشته است، ولی روشن نیست که آیا آنکارا به آمریکا و نیروهای ائتلافی اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیک را خواهد داد یا نه؟

رئیس جمهور کشورمان هم در همین زمینه در اجلاس شانگهای گفت:  تصور اینکه فقط بمباران مشکل تروریسم را حل می کند، ساده اندیشی است.

روحانی اظهارداشت: اکنون هم تصور اینکه فقط بمباران هوایی می تواند مشکل تروریسم را حل کند ساده انگاری و گریز از پیچیدگی مسئله است، مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسایل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت های منطقه به توفیق نخواهد انجامید.

با این همه به نظر می رسد تلاش های آمریکا در صدر هیئت بلندپایه در منطقه با شکست مواجهه شده و  مذاکرات بی نتیجه خواهند ماند. بسیاری از کارشناسان منطقه بر این باور هستند که ژست آمریکا علیه تروریست، بهانه ای برای جبران شکست های اخیر در منطقه غرب آسیا به شمار می آید.

منبع: رجا نیوز
برچسب ها: امریکا ، داعش ، ادعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.