مدیر "جشنواره هلهله فرشته‌ها":

بخشی از ترویج فرهنگ ازدواج بر عهده رسانه‌ها است/ ما برای ارتباطات انسانی نیاز به الگو داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی رسانه‌ها را به ترویج فرهنگ ازدواج آسان در کشور موظف کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری ششمین دوره "جشنواره بزرگ هلهله فرشته ها" با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی مدیر جشنواره هلهله فرشته‌ها و ریاست هیات مدیره مجموعه "یا زهرا" و مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه، علیرضا امیدواریان رئیس مرکز مشاوره تحقیق و دبیر اجرایی جشنواره سید محسن بنی فاطمه ،مدیر بخش فرهنگی مجموعه یا زهرا و جشنواره هلهله فرشته‌ها و مهدی اعرابی مدیر روابط عمومی مجموعه یا زهرا و اصحاب رسانه در خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

مهدی اعرابی ، مدیر روابط عمومی جشنواره در آغاز با معرفی اعضاء مجموعه یا زهرا و مسئولان برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره تاثیرات مهمی در جامعه داشته و خواهد داشت و این جشنواره همزمان با سالگرد پیوند آسمانی حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) برگزار خواهد شد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی دعوت به سخنرانی شد.

وی بیان کرد: خدا را شاکرم که این توفیق نصیب من شد که در این جا حاضر شوم
 
مدیر جشنواره ششم هلهله فرشته‌ها گفت: من ارتباط خوبی را  با اهالی رسانه دارم چون خود نیز از اصحاب رسانه هستم.

وی افزود: برای پیشرفت و سلوک در امور معنوی و مادی دو بحث مورد نظر است. یکی شامل سند چشم‌انداز است که یک قانون جامع را در برمی‌گیرد، قانونی هدفمند که انسان بوسیله این قانون از گمراهی نجات پیدا می کند و تمام آسیب ها ی‌ زندگی‌ روزمره بخاطر فقدان یک برنامه جامع و کامل و هدفمند است، قانونی که گذشت، زمان آن را ناکارآمد نکند.

مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: در قرآن و احادیث و روایات معصومین، دستورالمعل زندگی آمده است و اگر طبق آن زندگی کنیم به سعادت می رسیم.

دیگری، الگوی مناسب برای زندگی است. الگوی مناسب از امور خطیر و مهمی است که معمولا  برای زندگی الگوی مناسبی ارائه نمی‌شود و این وظیفه رسانه‌ها است که در این زمینه‌ها الگوسازی کنند.

وی اظهار داشت: با کمال تاسف باید بگویم که با وجود قدرت و توان این برای ارائه الگوی مناسب زندگی، توسط مردم نادیده گرفته می‌شود.

مدیر جشنواره  عنوان کرد: در طول سالیان طولانی ثابت شده است که کسانی که در این راه قدم بر می دارند در دنیا و آخرت سعادتمند هستند و از نظر من یکی از مشکلات ارتباط نسل‌ها است، چون ما در ارتباطات خانوادگی بین والدین و فرزندان دچار مشکل فقدان الگو هستیم، به علت سردی و فاصله بین اعضای خانواده ارتباط مستلزم الگو است.

وی در ادامه افزود: نشانه مرد مومن این است که با سلیقه و نظر اعضای خانواده‌اش حتی در غذاخوردن هماهنگ باشد.

مردی که مومن نباشد در امور، مستبد و خود رای است و برای اعضای خانواده و نظراتشان ارزشی قائل نیست، الگوهای ارتباطی باید کارآمد و مناسب باشند.

رییس هیات مدیره مجموعه یا زهرا بیان کرد: ما باید در ارتباطات خود با والدین، با همسر، با فرزندان، در جامعه و در ارتباط با خداوند طبق الگوی حضرت زهرا(س) عمل کنیم. یکی از اعمالی ک سفارش شده، باعث سرور و آرامش می‌شود، بوسیدن پیشانی همسر است ابراز محبت به همسر نه تنها موجب بی‌حیایی نیست بلکه عین حیا است.

وی در مورد بحث ازدواج گفت: بحث ازدواج در جامعه ما که با مشکلات عدیده ای روبه‌رو است بسیار ضرورت دارد، رسانه‌ها موظف به انتشار و انعکاس فرهنگ و ضرورت ازدواج در جامعه هستند.

 در روایت داریم که جوان بخاطر فقر و مسائل اقتصادی نباید از ازدواج دوری کند، باید به خدا اعتماد کنیم، وعده خداوند حق است و خداوند وعده داده است کسی که به خود اعتماد کند و زندگی تشکیل دهد خداوند او را یاری می‌کند. باید گفت غنا و فقر در ذات انسانها است نه در مسائل مالی و اقتصادی.

مدیر جشنواره "هلهله فرشته‌ها" با انتقاد از وضعیت بوجود آمده در زمینه ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج گفت: سن ازدواج بالا رفته است، کسی تن به ازدواج نمی‌دهد و این خلاف خواست خداست. ازدواج دین انسان را نگه می دارد و نصف دین انسان با ازدواج کامل می شود. ما در خانواده‌های آینده نگرانی داریم نه آینده‌نگری و این ترس از آینده فرزندان را به تشویق و استرس می اندازد و زندگی آنها را متزلزل می کند.

وی همچنین بیان کرد:‌ پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند" هر کس به منظور پاک نگه داشتن خود ازدواج کند بر خداست که او را یاری کند". خداوند وعده داده است که در صورتی که به خدا اعتماد کنید زندگیتان متحول و تامین می شود و ازدواج آسان راه خوبی برای این است که ازدواج‌ها به تاخیر نیفتد، زن و شوهر باید با همدیگر زندگی را بسازند، وارد شدن به زندگی آماده، باعث افسردگی است.

در "مجموعه یا زهرا" همکاران ما تلاش کرده‌اند که با حداقل هزینه‌ها جهیزیه کامل و آبرومندی برای دخترانی که استطاعت تامین جهیزیه ندارند را فراهم کنند و زندگی زوج ها آغاز شده است.

مدیر جشنواره هلهله فرشته‌ها در پایان بیان کرد: در سه زمان رحمت خداوند جاری می شود زمانی که فرزند با محبت به والدین می‌نگرد، زمانی که باران می بارد و ساعت عقد نکاح.

پیشنهادی دارم و آن این است که در کنار همه تصاویری که از حالات مختلف عروس و داماد گرفته می‌شود، یک تصویر هم از نماز خواندن آن دو گرفته شود که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

پس از سخنان مدیر جشنواره، علیرضا امیدواریان دبیر اجرایی جشنواره هلهله فرشته‌ها بیان کرد: ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) منبع خیرات و برکات فراوانی بر زندگی زوج‌ها می باشد و این تاثیرگذاری خوبی را در بخش فرهنگی جامعه می تواند داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه این مناسبت های آیینی سال های زیادی است که کنار گذاشته است.

امیدواریان در ادامه افزود:  این جشنواره چند بخش تخصصی دارد که به فضاسازی برای ایجاد شادی‌هایی که در نهاد خانواده تعریف می‌شود تدارک دیده شده است. این شادی ها که در بخش برنامه‌های اسلامی می‌گنجد مورد نیاز مردم جامعه است.

وی بخش های تخصصی جشنواره را نام برد که به این شرح می باشند: 

همایش ازدواج با نام "مطلع عشق" با حضور 110 زوج دانشجو،‌جشن بزرگ "پیوند آسمانی" مصادف با سالروز ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا (س)، روز جمعه 4 مهر مصادف با اول ذی‌الحجه در استان قم برگزار می شود.در این مراسم گروه تواشیح میعاد، سید کاظم احمد زاده، حجت الاسلام شهاب مرادی، سید حمید برقه‌ای شاعر، محمود کریمی و سید محسن بنی فاطمه حضور دارند.

 وی در ادامه گفت: کاروان جهیزیه بعنوان نماد همیاری و همبستگی با زوج‌هایی که توان مالی ازدواج و تامین جهیزیه را ندارند راه‌ اندازی شده که به این زوج‌ها اهدا می شود.

روز 5مهر 93 جشن"پیوند آسمان" در استان قم با حضور استاد علیزاده، قاری قرآن و سید علی ضیاء و سید علی تحویلدار مجریان برنامه، سیما سلدوزی کارشناس، در روز بعدی جشن "پیوند آسمانی" حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) برگزار می‌شود.

شایان ذکر است؛ محمدمسلم وافی کارشناس رادیو معارف از جمله مدعوین است که رکورد جالبی را بدست آورده است. وی در سن 31 سالگی ده فرزند و دو داماد دارد که تبدیل به یک چهره بین‌المللی شده است.

وی همچنین افزود: در این مراسم به عروس و دامادها هدایایی از طرف خانواده های داوطلب بعنوان کمک داده می‌شود.
 
 در کنگره شعر و مقاله هلهله فرشته‌ها، شاخصه های دینی و اسلامی ازدواج در غالب موضوع‌های مختلف در نظر گرفته شده است. بخش بعدی جشن بزرگ جوانه‌هاست که فرزندان بعنوان مهمترین ثمره ازدواج در خانواده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارتباط فکر خانواده‌ها و والدین با فرزندان مورد بررسی و تجزیه‌و تحلیل قرار می‌گیرد.
 
همایش "ازدواج- سایبان عفت"، بخش مخصوص بانوان است که به آسیب‌ها و معضلات اجتماعی و  مسائل عفاف و حجاب و موضوعات مربوط به بانوان می پردازد. ازدواج سایبان  عفت، به مسائل مردان بعنوان مدیران خانواده ها می پردازد. با حضور دکتر رحیم پور ازغدی و حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان می پردازد. 
 
هلهله فرشته ها با محوریت عفاف و حجاب و الگو گیری از زندگی و ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی  است.
 
جشن همبستگی، تسهیل امور ازدواج نیازمندان با تشکل های غیر دولتی و مردمی در امور خیریه که در ایام ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه مردم را به کمک به زوج های‌ جوان دعوت می کند.
 
بخش‌های پایانی این جشنواره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی مهارت‌های قبل از ازدواج و فعالیت متمرکز ملی مهارت‌های زندگی همزمان با سالروز ازدواج این دو عزیز است.
 
وی در پایان گفت: تمام دستورات و علوم روز دنیا اگر به صورت دستورات اسلامی  شکل بگیرد به نتیجه می رسد و این حرفی است که کارشناسان بین المللی مطرح کردند.
 
سید محسن بنی فاطمه عنوان کرد: حرفی که  از آغاز تاسیس مجموعه یا زهرا بیان شده معضل بالا رفتن سن ازدواج جوانان است.
وی تاثیر هیئت ها را در زندگی مردم مهم دانست و گفت: برگزاری هیئت‌ها فقط برای ایام عزاداری نیست و این مجموعه ها فرهنگی اسلامی هستند.

وی برای تاخیر ازدواج جوانان 3 دلیل را برشمرد و گفت: یکی از این دلایل، دلیل فرهنگی و دینی است که به علت مشکلات فرهنگی و دینی در جامعه  بوده و با برگزاری جلسات و نشست‌ها این مشکل را تا حدودی رفع کرده ایم.

دلیل بعدی دلیل فکری است، که جوانان در فکر و اندیشه خود از ازدواج واهمه دارند و از آن دوری می‌‍کنند. دلیل سوم مسائل اقتصادی است که با همکاری و مشارکت افراد خیرخواهی و کمک‌های مالی آنها این مشکلات نیز قابل حل  می شود.

وی در پایان خبر خوشی را برای اصحاب رسانه بیان کرد: در استان قم توسط شهرداری این استان قطعه زمینی برای احداث تالار و مجتمع‌های مسکونی برای کمک‌ به زوج‌های کم  درآمد اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار