معاون بهداشت وزارت بهداشت:

سالانه 10 هزار ميليارد تومان صرف هزينه مصرف سيگار در كشور مي‌شود/پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11 هزار نفر جلوگیری می کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه 10 هزار ميليارد تومان هزينه مصرف سيگار در كشور مي‌شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،  علي اكبر سياري ضمن بيان اين مطلب گفت: هزينه طرح تحول نظام سلامت كشور نيز در سال 93، 10 هزار ميليارد تومان است كه در حال حاضر در حوزه‌هاي مختلف بهداشت و درمان سراسر كشور در حال اجراست.

سياري با بيان اينكه مصرف سيگار عامل تهدید كننده سلامت است بيان كرد: مصرف دخانيات باعث ابتلاي فرد به بيماري سرطان، بيماري مزمن تنفسي و ريوي، فشارخون، سكته مغزي و قلبي مي‌شود، كه مرگ ناشي از اين بيماري‌ها قابل پيشگيري است يعني با ترك دخانيات اعم از سيگار و قليان مي‌توان از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كرد.

 سياري خاطرنشان کرد: با افزايش قيمت مواد دخاني، اطلاع‌رساني و توانمندسازي مردم، ايجاد محدوديت قانوني در اماكن عمومي براي افراد سيگاري و مصرف كننده قليان و محدوديت تبليغات مي‌توان از مصرف دخانيات در كشور جلوگيري كرد.

معاون بهداشت با بيان اينكه توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان دخانيات با استفاده از ابزارهاي متفاوت، افراد مختلف جامعه از جمله جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهند گفت: ما بايد از طريق دانشگاه‌ها، مدارس، مراكز تحقيقاتي و حوزه‌هاي علميه بر روي جوانان و افراد جامعه تأثير گذاشته و با اطلاع‌رساني گسترده و بكارگيري راهكارهاي مناسب مصرف سيگار در كشور را كاهش دهيم.

 سياري با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری از مصرف دخانیات گفت: با اطلاع رسانی گسترده و پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11 هزار نفر بر اثر مصرف دخانيات و ابتلاي هزاران نفر به آسم، سل مقاوم و بيماري‌هاي تنفسي پيشگيري خواهد شد.

گفتنی است نهمین جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات به ریاست وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با حضور اعضای این ستاد متشکل از ٤ وزارتخانه و نیز سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز پنج شنبه 27 شهریور ماه در وزارت بهداشت برگزار می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار