هر شب با قرآن/ بدترین جنبندگان روی زمین را بشناسید!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
سوره 8. انفال آیه 22
إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِ‌ّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکمُ الَّذِینَ لَا یعْقِلُونَ
همانا بدترین جنبندگان نزد خداوند، (کسانی هستند که نسبت به شنیدن حقّ) کران (و نسبت‌به گفتن حقّ) لال‌هایند، آنها که تعقّل نمی‌کنند.


«صُمّ» جمع «أصَم»، به معنای کر و «بُکم» جمع «أبکم»، به معنای لال است، ودر اینجا کر ولال، کنایه از کسانی است که گوش به شنیدن حقّ نمی‌دهند واز بیان حقّ لب فروبسته‌اند.
در تعبیرات قرآن، افرادی که تربیت الهی انبیا را نمی‌پذیرند و دل را تسلیم حقّ نمی‌کنند، گاهی به مرده تشبیه شده‌اند: «انّک لا تسمع الموتی» [روم، 52]
گاهی به چهارپایان: «اولئک کالانعام» [اعراف، 179]، «یأکلون کما تأکل الانعام» [محمّد، 12]
گاهی به بدتر از چهارپایان: «کالانعام بل هم أضلّ» [اعراف، 179]
و گاهی به بدترین جنبنده: «شرّ الدّوابّ»
حضرت علی علیه السلام فرمود: بدترین جنبنده‌ها کسانی هستند که حقّ را می‌فهمند، ولی لجاجت کرده و کفر می‌ورزند. [تفسیر درّالمنثور، ج 4، ص 43]
گروهی در قیامت اقرار خواهند کرد که به سخن حقّ گوش فرا نمی‌دادند ویا در آن تعقّل نمی‌کردند و این سبب دوزخی شدن آنان شده است. «لو کنّا نسمع أو نعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر» [ملک، 10] اگر گوش شنوا داشتیم، یا تعقّل می‌کردیم، از دوزخیان نبودیم.

* مدّعیان ایمان و کسانی که ملتزم به اطاعت از خدا و رسول نباشند، «و لا تکونوا کالّذین قالوا سمعنا و هم لایسمعون»، بدترین جنبندگانند. «انّ شرّ الدّوابّ»
* ارزش انسان به خردورزی اوست، اگر تعقّل نکند، بدترین جنبندگان می‌شود. «انّ شرّ الدّواب... الّذین لایعقلون» (آری، داشتن گوش، زبان و عقل زمانی ارزش است که بهره‌گیری صحیح از آنها شود. کسی که مثلاً با زبانش امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند، همچون لال است.)
* کسانی که از تعالیم دین روی می‌گردانند، بی‌خردند. «و لا تولّوا عنه... لا یعقلون»





برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار