شعری‌مقدم:

چالش اصلی صنعت پتروشیمی چند نرخی بودن ارز و تغییرات مدوام قوانین است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: یکی از مشکلات صنعت پتروشیمی این است که قوانین تند تند عوض می شود و مشکل دیگر این است که به قراردادهایمان پایند نیستیم بنابراین برای رسیدن به جهش دوم توسعه در این صنعت باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست مدیریت بازار داخلی صنعت پتروشیمی و چالشهای آن که بعد از ظهر امروز (پنجشنبه سوم مهرماه) در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بخش خصوصی توانمند ایرانی حمایت می کند.
 
وی تصریح کرد: یک سوال همیشه برای من مطرح بوده و جواب آنرا پیدا نکردم که چرا صنایع پایین دستی در کشور ما رونق نگرفته؛ در صنعت پتروشیمی چه باید بکنیم که بخش پایین دستی رونق بگیرد و اصولا گرفتاری بخش خصوصی در این زمینه چه  نکاتی است.
 
وی افزود: گرفتاری ما این است که دائما مقررات و ضوابط تغییر می کند، شرکت آریا ساسول افریقای جنوبی امده بود قیمت گاز اتان را 60 دلار در تن برای 10 سال به صورت ثابت در قراردادی با مجموعه وزارت نفت نهایی کرده بود به طوری که بعد از 10 سال مطابق قیمت گاز در ژاپن تغییر کند، آنها به گرفتن این مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم اکتفا نکرده بودند بلکه مصوبه ای هم از هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران گرفته بودند، بعد که موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد، یک مرتبه قیمت اتان را تغییر دادند و شرکای ساسولی ما می گفتند این چه کشوری است که به قراردادهای خودشان هم پایبند نیستند، این مشکلی است ما با آن روبه رو هستیم که یک باره زیر قول و قرارمان می زنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: به شرکت آریا ساسول گفته بودند که شما چون یک شریک خارجی دارید باید 80 درصد محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنید، بعد یک دفعه وضعیت داخل تغییر کرد و به این شرکت هم مثل دیگر شرکت های پتروشیمی گفتند که اجازه صادرات ندارید و باید محصولاتتان را در داخل عرضه کنید، هرچه گفتند که ما قراردادهای بلند مدت با مشتریان محصولات خود بسته ایم و امکان فسخ یک طرفه قرادادهای صادراتی خود را نداریم، کسی به حرف آنها گوش نکرد، این نیز از مشکلاتی است که متأسفانه در برخی موارد اینگونه عمل می کنیم.
 
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که قوانین ما تند تند عوض می شود و مشکل دیگر این است که به قراردادهایمان پایند نیستیم، چند نرخی بودن ارز هم برای ما مشکل ایجاد می کند و علاوه بر اینها یک مقدار هم خودمان مشکل داریم که یکی پولدار می شود، انواع و اقسام بر سر آن می ریزند که مشکل برایش ایجاد کنند، مثلا یک تولیدکننده ای می گفت که با زحمت یک دستگاه دست دوم خریداری کردم، دیگر رقبا آمدند من را لو دادند و به خاطر تحریم ها جلوی واردات همان دستگاه دسته دوم را هم گرفتند، نمی توانیم گاها رقابت سالم کنیم.
 
شعری مقدم با بیان اینکه وقتی به ترکیه نگاه می کنیم باید درس بگیریم، گفت: ترکیه با وجودی که واردکننده محصولات پلیمری است، پتروشیمی در این کشور توسعه قابل توجهی داشته و محصولات وارداتی را به محصولات نهایی تبدیل می کنند و خیلی از سرمایه گذاران هم برای فعالیت به بازارهای ترکیه می روند.
 
شعری مقدم افزود: لزوم همکاری و تعامل میان بخش خصوصی و دولت بیش از پیش ضروری به نظر می رسد و در این مسیر نشستهای تخصصی می تواند بسیاری از چالشهای موجود را مرتفع کند.
 
وی تصریح کرد: یکی از چالشهای فعلی تک نرخی نبودن ارز است و به منظور شفاف تر شدن معامله ها و همگرایی بیشتر، باید ارز تک نرخی شده تا بازار به تعادل کامل برسد.
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت:  صنعت پتروشیمی ایران برای رسیدن به جهش دوم مورد نظر وزیر نفت باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرده و سرمایه گذاریهای جدیدی در حوزه های مختلف انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار