در مقیاس آزمایشی اعلام می شود

تخمین منابع هیدراتهای گازی دریای عمان تا پایان آبان امسال/ جمع آوری داده ها برای شناسایی منابع شیل گازی لرستان

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بررسی ژئوفیزیکی تفصیلی منابع هیدرات گازی در دریای عمان تا پایان آبان امسال نهایی و تخمینی از میزان این منابع در مقیاس پایلوت برای تصمیم‌گیریهای آتی اعلام می شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از شانا، سیدصالح هندی با اشاره به پیشرفت طرح بررسی ژئوفیزیکی تفصیلی منابع هیدرات گازی دریای عمان اظهار کرد: برای تحقق این طرح، ٢ سال و نیم زمان درنظر گرفته شد که با توجه به روند پیشرفت کنونی، این طرح تا پایان آبان امسال نهایی می شود.
 
هندی با بیان این مطلب افزود: طرح "بررسی ژئوفیزیکی تفصیلی منابع هیدرات گازی در دریای عمان در مقیاس مطالعه موردی" به کارفرمایی واحد پژوهش و توسعه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در دست اقدام است و هدف از انجام آن، بدست آوردن و تکمیل یک روش جامع برای بررسی کیفی و توصیف منابع هیدرات گازی دریای عمان و تخمین میزان منابع هیدرات گازی در مقیاس پایلوت برای تصمیم‌گیری‌های آتی باهدف مطالعات بیشتر و یا حفاری این منابع به منظور مطالعه مستقیم آنهاست.
 
به گفته وی، بر این اساس، در دو قسمت عمده تحقیقاتی (مدلسازی مستقیم) و پایلوت (مدلسازی مستقیم بر اساس بررسی‌های انجام شده بر داده‌های لرزه‌ای مربوط به بخشی از آب‌های دریای عمان)، روش شناسایی و توصیف منابع هیدرات گازی توسعه می‌یابد.
 
جمع آوری داده ها برای شناسایی منابع شیل گازی لرستان
 
رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به فعالیتهای پژوهشگاه در طرح دیگری موسوم به طرح "شناسایی و ارزیابی منابع شیل گازی در توالیهای رسوبی ژوراسیک میانی تا کرتاسه زیرین در ناحیه لرستان" اشاره و تصریح کرد: این طرح نیز در زمینه گازهای غیرمتعارف است و به کارفرمایی واحد پژوهش و توسعه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد.
 
هندی با بیان این که طرح شیلهای گازی لرستان در پی انجام مطالعات اولیه که توسط مدیریت اکتشاف انجام شده بود، باهدف تعیین دقیق پتانسیل شیلهای گازی در این ناحیه به پژوهشگاه واگذار شد، تصریح کرد: این طرح شامل سه فاز است که در فاز نخست در مدت زمان یکسال، بر اساس اطلاعات زمین شناسی، ژئوشیمیایی، ژئوفیزیکی و پتروفیزیکی، احتمال وجود منابع شیل گازی در سازندهای گرو و سرگلو در منطقه ارزیابی شده و مناطق مستعد برای مطالعه تفصیلی شناسایی می شود.
 
وی ادامه داد: در فاز دوم که زمان آن ٢ سال و نیم در نظر گرفته شده است، مطالعه تفصیلی زمین شناسی، ژئوشیمی و ژئومکانیک با استفاده از روشهای مختلف شامل روشهای آزمایشگاهی، تفسیر داده های ژئوفیزیکی و پتروفیزیکی و همچنین مدلسازی سیستم هیدروکربوری، استاتیک مخزن و ژئومکانیک روی منطقه انتخاب شده در فاز نخست انجام می شود و با تلفیق کلیه داده ها، میزان و موقعیت ذخیره شیل گازی در توالیهای مورد مطالعه تعیین می‌شود.
 
رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اذعان بر این که در این فاز، فناوریهای مورد نیاز برای برداشت این منابع شناسایی شده و مشکلات و عوارض تولید نیز پیش‌بینی می شود، گفت: فاز سوم این طرح نیز که هزینه های مرتبط با آن در طرح پیشنهادی در نظر گرفته نشده است، شامل طراحی و  مدیریت اجرایی و فنی حفر چاه اکتشافی و آزمایشهای مرتبط با آن است که به دلیل آشنایی کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت با موضوع و منطقه مورد مطالعه، در پایان فاز دوم پیشنهاد می‌ شود.
 
هندی یادآور شد: هم اکنون از شروع این طرح سه ماه می گذرد و طرح در فاز جمع آوری و ارزیابی داده های موجود و تهیه نقشه های پایه مورد نیاز از منطقه قرار دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار