کلهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

جزایر سه‌گانه ایران دستاویز غرب برای ایجاد تشنج منطقه‌ای/ لزوم هوشیاری استراتژیک از سوی وزارت خارجه در قبال ادعای امارات

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: فراز و فرودهای ایران در صحنه سیاست بین‌الملل و موفقیت‌های حاصله، آمریکایی‌ها را از روزنه‌های دیگر برای کمرنگ‌تر جلوه دادن این موفقیت‌ها وارد کرده است و نمونه بارز آن ایجاد مناقشات منطقه‌ای‌ است.

"رضا کلهر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با ادعای دوباره امارات بر سر مالکیت جزایر 3 گانه ایران (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) گفت: اختلاف ما با امارات یک موضوع مزمن شده در منطقه محسوب می‌شود و نمی‌توان برای آن راه‌حل فوری و سریع پیدا کرد، در نتیجه همیشه می‌تواند به عنوان یک دستاویز برای ایجاد تشنج در روابط بین ایران و کشورهای منطقه حساب شود.

وی تصریح کرد: از آن‌جایی که ایران گاهی در برخی از فراز و فرود‌های سیاسی دست به اقداماتی زده و در راستای حل مشکلات با غرب برآمده است در نتیجه آمریکا برای کم‌رنگ‌تر جلوه دادن این موفقیت‌ها سعی در برجسته کردن مشکلات منطقه‌ای ایران دارد.

 این کارشناس سیاست خارجی افزود: آنها خواهان نشان دادن ایران به عنوان یک کشور خطرناک و متجاوز هستند، از این جهت مسئله جزایر سه گانه به عنوان یک موضوع مزمن و معضل حل نشده توسط کشورهایی که قصد شیطنت سیاسی دارند مطرح می‌شود.  
 
کلهر اضافه کرد: وزارت خارجه باید نسبت به این موضوع هوشیار باشد که بتواند بین مسائل منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی خصوصا موضوع ایران با غرب تفکیک ایجاد کند.
 
وی در ادامه در رابطه با تاثیر این ادعا بر روابط اقتصادی ایران و امارات، گفت: بیان این موضوع تأثیر مستقلی به جا نمی‌گذارد، چون اماراتی‌ها به این موضوع واقفند؛ یکی از کشورهایی که دائما می‌تواند با امارات در تعامل اقتصادی بوده و برایش سودآور باشد ایران است، به همین دلیل برای جلوگیری از تضرر موقعیتشان تاکنون به طور جدی مسائل جزایر سه گانه را با مسائل اقتصادی مرتبط نکرده‌اند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه این دو مسئله در کنار و به موازات هم پیش رفته و بعد از این هم ادامه خواهد داشت، به این صورت که اماراتی‌ها از یک سو ادعایشان را مطرح و از سوی دیگر روابط اقتصادی خود را با ایران زنده نگه می‌دارند. 


انتهای پیام/  
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۵:۱۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۳
هر زمان مذاکرات به نقطه حساسی میرسد.غرب به عنوان تهدید با هماهنگی امارات مساله جزایر سه گانه را پیش می کشد تا ایران را وادار به قبول خواسته هایشان کند
آخرین اخبار