دانشنامه پزشکی//

لوزه سوم در کودکان را چگونه درمان کنیم

تانسیلکتومی (Tonsillectomy) نام نوعی جراحی گوش، حلق و بینی است که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ تانسیلکتومی (Tonsillectomy) نام نوعی جراحی گوش، حلق و بینی است که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می‌شود. این عمل جراحی حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد که به طور سنتی با حذف دو لوزه موجود در کناره حلق به انجام می‌رسد. همچنین در پاسخ به وقوع مکرر التهاب لوزه، جراحی درمانی آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی یا آبسه دور لوزه دز عمل جراحی تانسیلکتومی استفاده می‌شود. در کودکان لوزه سوم نیز همراه با این عمل جراحی برداشته می‌شود که به آن آدنوئیدکتومی (Adenoidectomy) و در صورتی که همراه با برداشتن لوزه باشد به آن تانسیلوآدنوئیدکتومی (Tonsilloadenoidectomy) گفته می‌شود. 

تانسیلکتومی زمانی برای بیمار کاربرد دارد که وی سابقه تجربه عفونت‌های مکرر لوزه را داشته باشد. دفعات التهاب باید بیش از سه بار باشد. یک بار التهاب به عفونت لوزه برای انجام این عمل جراحی کافی نیست. مطابق با دستورالعمل‌های آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن (AAO-HNS) در سال ۲۰۱۲، تانسیلکتومی در موارد زیراندیکاسیون دارد.: عفونت مکرر لوزه با تعداد دفعات ۷ بار در سال گذشته، حداقل ۵ بار در هر سال به مدت ۲ سال و یا حداقل ۳ بار در هر سال به مدت ۳ سال، که به صورت مستندات در پرونده‌های پزشکی بیمار موجود باشد و همچنین اندیکاسیون دردمای بیشتر از ۳۸٫ ۳ درجه، آدنوپاتی گردن، ترشحات لوزه و یا مثبت شدن آزمون برای گروه A استرپتوکوک بتا همولیتیک اتفاق می‌افتد. 

نشانه‌های مطلق: بزرگ شدن لوزه‌های که منجر به انسداد راه‌های هوایی فوقانی شود، دیسفاژی شدید (سختی در بلع)، اختلالات خواب و یا عوارض قلبی، التهابات لوزه منجر به تب و تشنج

 نشانه‌های نسبی: بوی بد دهان، اختلال در گفتار، سه بار یا بیشتر عفونت لوزه در هر سال با وجود درمان پزشکی کافی، ورم مداوم یا مکرر یک حامل استرپتوکوکی در پاسخ به آنتی بیوتیک، هایپرتورفی لوزه‌ها که یک طرفه می‌باشد و بافت سرطانی فرض می‌شود. 

در حالی که عمل جراحی تانسیلکتومی فقط یکبار به انجام می‌رسد ولی هنوز هم شایع‌ترین عمل جراحی روی کودکان در ایالت متحده آمریکا به شمار می‌آید. در سال ۱۹۵۹ میلادی بالغ بر ۱٫ ۴ میلیون عمل برداشتن لوزه در ایالات متحده آمریکا انجام شد. این مقدار در سال ۱۹۸۷ به ۲۶۰ هزار عمل کاهش یافت در حالی که این عمل یکی از ۲۴ دلیل شایع بستری شدن در بیمارستان به شمار می‌رفت و دلیل اصلی آن عفونت‌های مکرر ناشی از انسداد بود. در این عمل جراحی
استفاده از اسکاپل یا چاقوی جراحی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال از روش‌هایی همچون: 

•قطع بوسیله اسنار (Dissection and snare method): برداشتن لوزه‌ها با استفاده از فورسپس و قیچی با یک حلقه سیم به نام اسنار. در این روش لازم است بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و لوزه‌ها به طور کامل حذف می‌شود و بافت باقی‌مانده کو‌تر می‌گردد. بیمار بعد از جراحی کمترین میزان خونریزی را دارد. 

•الکتروکو‌تر (Electrocautery): در این روش با استفاده از انرژی الکتریکی بافت لوزه‌ها جدا می‌شوند و جهت کاهش خونریزی؛ زخم سوزانده (cauterization) می‌شود. تحقیقات نشان داده است؛ گرمای الکتروکو‌تر (۴۰۰ درجه سانتی گراد) ممکن است به بافت اطراف آسیب برساند و سبب ایجاد درد پس از جراحی برای بیمار شود. 

سوزاندن با امواج رادیویی (Radiofrequency Ablation): این روش بوسیله یک لایه سالین بدون و استفاده از گرما پیوندهای مولکولی را قطع می‌کند. همانطور که انرژی به بافت منتقل می‌شود تفکیک یونی رخ می‌دهد. این مکانیسم می‌تواند باعث حذف بخش یا تمام بافت لوزه می‌شود. این نتیجه در دمایی برابر با ۴۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد انجام می‌شود. و چنین ادعا شده است که درد کمتر، بهبودی سریع‌تر و مراقبت بعد از عمل کمتری دارد. این عمل در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. 

چاقوی جراحی موزون (Harmonic scalpel): یک وسیله جراحی با استفاده از امواج فراصوت کار می‌کند. 

•تخریب با امواج رادیویی (Radiofrequency ablation) 

•جوش حرارتی (Thermal Welding) 

•لیزر دی اکسید کربن (Carbon dioxide laser) برای انجام جراحی تانسیلکتومی استفاده می‌شود. 

قبل از عمل تانسیلکتومی آزمایش خون (کنترل زمان انعقاد خون)، معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی کودک در نظر گرفته شود. همچنین وجود دندان لق در وی گنترل گردد. 

روز قبل از عمل از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، وارفارین و دیگر داروهای مشابه خودداری گردد. منع خوردن و آشامیدن حدود ۱۲ ساعت قبل از عمل برای فرد بیمار وجود دارد. همچنین داروهای خاص را با یک جرعه کوچک آب مصرف نمایند. 

ممکن است گلودرد حدود دو هفته بعد از عمل جراحی باقی بماند. بازیابی کامل بیمار حدود ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد و در این مدت بیمار باید هیدراتاسیون کافی داشته باشد زیرا کم آبی می‌توند باعث افزایش گلودرد شود. 

در برخی موارد؛ اغلب ۷ تا ۱۱ روز بعد از جراحی احتمال خونریزی از محل برش وجود دارد. در کل خطر خونریزی چیزی در حدود ۱ تا ۲ درصد است. در بزرگسالان و به خصوص افراد مسن بالای ۷۰ سال و سه چهارم افراد مورد جراحی خونریزی در‌‌ همان روز عمل جراحی اتفاق می‌افتد. حدود ۳ درصد از این افراد دچار خونریزی قابل توجهی در این زمان می‌شوند که گاهی نیاز به مداخلات جراحی دارد.
 
شیوه تسکین درد پس از جراحی در حال تغییر است. به طور سنتی برای دردهای خفیف از استامینوفن کدئین و برای دردهای شدید‌تر از مواد مخدر قوی‌تر استفاده می‌شد. به نظر می‌رسد عمل جراحی لوزه برای بزرگسالان نسبت به کودکان دردناک‌تر است. 

عمل جراحی تانسیلکتومی مانند دیگر اعمال، خطرات و عوارض خاص خود را دارد که می‌توان به خطرات بیهوشی شامل واکنش به داروهای بی‌حس کننده و اختلالات تنفسی اشاره کرد. 

همچنین خطرات جراحی چون خونریزی در حین عمل جراحی، تورم زبان و کام نرم که این تورم باعث اختلالات تنفسی در چند ساعت ابتدایی بعد از عمل می‌شود و عفونت بعد از جراحی که بسیار نادر است و نیاز به درمان دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام پسری یازده ساله دارم که چهارسالگی عمل جراحی لوزه انجام داده اماالان هنگام سرماخوردگی درخواب خرخر میکند وبادهان نفس میکشدچون بینی اوکاملا گرفته وازراه بینی نمیتواندنفس بکشد برای درمان چه پیشنهادی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۳ دی ۱۳۹۷
سلام دختر 5ساله دارم که لوزه داره پیش یه دکتر بردم گفت باید عمل بشه هیچ گونه تب یاسرماخوردگی هم نداره .فقط شبها خواب بدی دارد نفسش قطع ووصل میشه لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
قربان
۱۹:۴۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۷
با سلام و احترام
پسری 5ساله دارم تو خواب خیلی خرناس می کشه دکتر تشخیص لوزه سوم دادن وعمل ولی هزینش زیاده راه دیگه ای اگه داره راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۱:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سلام‌من لوزه دارم خیلی ازار میده منو لطفا اگر روش هایی داشتید بگویید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
باسلام من پسری دارم 8سالش لوزه داره لوزهاش خیلی بزرگ شدن پیش یه متخصص بردم گفت بایدعمل بشه الان اما پیش متخصص دیگه که بردمش گفته عمل لازم نداره لطفاراهنماییی کنی خیلیممنون
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۲:۰۰ ۰۴ تير ۱۳۹۶
باسلام پسری پنج ساله دارم تقریبا یک ماه شده که توخواب ازبینی خوب نفس نمی‌کشه وتوخواب اذیت است وپیش متخصص کودکان بردیم گفت فعلن لازم نیست ببری پیش دکتر حلق و بینی وبه ما اسپری مومتومکس داده و شربت کتوتوفین لطفاجواب بدیدکه آیا این داروهاجواب می‌دهد یاببرم پیش متخصص حلق و بینی باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام عزیزم امیدوارم که مشکله فرزندتون حل شده باشه وسلامتی کامل حاصل شده باشه
نظر جدید قدیم نداره دکتر که متخصص بیماری باشه تشخیص میده که لوزه باید عمل بشه یانه
شما اگه باچند تا دکتر مشورت کرده باشیند بعد عمل شده خب مسلما باید عمل میشده
اینکه میگن با بالا رفتن سن کوچیک میشه درسته ولی در چه شرایطی
اگه لوزه ای که بزرگ شده بعد مدتی دوباره کوچیک میشه
امکان داره بعده بالا رفتن سن دوباره سرماخوردگی پیش اومده یا لوزه چرکی شد دیگه لوزه به اندازه ی اول بر نگرده وبه همان حالت بزرگ باقی بمونه در ضمن سیستم دفاعی قدیمیا خیلی قویتر از از آدمای حالا بوده اصلا نمیشه قدیمیارو با الانیا مقایسه کرد
در پناه حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۴
با سلام
درمان لوزه سوم به روش رادیو فرکانس در چه مراکزی در تهران انجام می شود؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۴
با سلام
درمان لوزه سوم به روش رادیو فرکانس در چه مراکزی در تهران انجام می شود؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۴
سلام من پسر ۸سالم عمل لوزه داره و دکترش گفته من اگه عمل کنم همه لوزه هاشو بر میدارم ... روشی ک دکتر برای عملش گفته الکتروکوتر است به نظرتون این روش برای بچه سنگین و دردناک نیست اگه میشه سریع جواب بدید پسرم اخر هفته عمل داره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
سلام پسرمی ۸. ساله دارم سه بار درفاصله سه هفته بدلیل خونریزی بعدعمل لوزه سوم عمل شد باراخردکترش گفت لوزه سمت راستی مویرگش بزرگه با نخ غیرجذبی دوختم دوروزپیش دوبارقبل نخ جذبی بعد یه هفته جذب میشده ولی رگ خوب بهبود پیدانکرده بودبعدازتحریک خونریزی میکرده حال سوال اینجاست اصلا عمل لوزه ولو بزرگ درسته چون پسرم نه خرناس داشت نه تنگی نفس نه بوی بددهان فقط سرماخوردگی پیدا میکرد قدیمیا میگفتن بزرگ میشه خوب میشه جدیدیا میگفتن بایدعمل شه ما تصمیم رو با حرف جدیدیا گرفتیم که اشتباه محض بوده قدیمیا هرچیزی میگن حکمتی داره حال توجیه پزشکش درسته یاخیرلطفا توضیح دهید.باتشکر
آخرین اخبار