توجه به سلیقه کودک، شخصیتی مستقل را برای او به ارمغان می‌آورد

یک روان‌شناس گفت: والدین باید اجازه دهند که کودک خردسالشان فعالیت‌های شخصی‌اش را به تنهایی و در حد توان انجام دهد.

زهرا عارفی‌نسب روان‌شناس سلامت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ،‌ گفت: استقلال کودک یک فرآیند فیزیولوژیکی است که با جدا شدن نوزاد از رحم مادر آغاز می‌شود و به صورت خودکار ادامه می‌یابد.

وی افزود: ترتبیت والدین باید به گونه‌ای باشد که کودک احساس بی‌پناهی نکند و نیز در این بین به حالت تفریط و وابستگی بیش از حد هم نرسد.

وی در ادامه به مراحل رشد کودک اشاره کرد و گفت: با آغاز فعالیت حرکتی کودک و توانایی او در انجام کارهای شخص، والدین باید اجازه دهند که کودک کارهایش را در حد توان انجام داده و ضمن تشویق کودک، روش صحیح را به او آموزش دهند.

این کارشناس ضمن مهم شمردن توجه والدین به سلیقه کودک ادامه داد: در سنین پایین بهتر است گزینه‌های محدودتری در مقابل فرزند خود قرار دهیم تا در عین عدم سرگشتگی، کودک احساس استقلال کند.

وی تصریح کرد: اضطراب و دلشوره والدین یک امر کاملا طبیعی است اما نکته مهم آن است که کودک متوجه این نگرانی نشود و سعی در اجتماعی شدن داشته باشد.

وی با اشاره به تأثیر عدم دخالت والدین در مشاجره کودک با همسالان خود در شکل‌گیری استقلال اظهار داشت: پدر و مادر حدالامکان باید سعی کنند در این بحث‌ها خصوصا مسائل شخصی کودک دخالت نکنند بلکه با یادآوری مسائل تربیتی، تصمیم‌گیری‌هایی را به عهده کودک بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: در تمام این مراحل تشویق یک عنصر حیاتی است و والدین باید فرزندشان را به خاطر نکات مثبت هر چند کوچک مورد تشویق قرار دهند تا کودک احساس مفید بودن کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کودک ، مستقل ، تصمیم گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار