فارن پالسی گزارش داد:

"عراق و سوریه" و ژست فریبنده کشورِ "مدعی مبارزه با تروریسم"

واقعیت امر این است كه جهان سیاست ، اكنون در مقابل ژست فریبنده واشنگتن در بازخوانی "اهداف واقعی حمله ائتلاف جنگی دولت اوباما در جنگ با داعش" دچار چندگانگی شده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه فارن پالسی، کاخ سفید مدعی‌ است ، مسئله داعش یک جنگ صرف نیست ، بلکه یک استراتژی ضدتروریسم است ، همانگونه که در یمن شاهد آن هستیم . این رفتار سیاسی دولت اوباما ، برای گمراه‌کردن مردم آمریکا و جلب حمایت لازمه برای جنگ طولانی در منطقه است.

تمام دخالت‌های نظامی آمریکا در کشورهای اسلامی از اواخر دهه 1970 در نهایت امر منجر به پیامدهای منفی و ناخواسته برای واشنگتن و کشورهای هدف شده است . هیچ دلیلی برای امید و دلخوش بودن به نتایج مثبت آخرین ماجراجویی نظامی باراك اوباما در خاورمیانه وجود ندارد ، شاید حتی نتایجی بدتر از سابق نیز رقم بخورد ، چون اهداف واشنگتن بسیار فراتر از چیزی است که علنا اعلام می‌كند .

اوباما در سخنرانی خود در تاریخ 10 سپتامبر ، هدف از این ماموریت را "تضعیف و در نهایت از بین‌بردن" داعش اعلام كرده است . اوباما صراحتا گفته است ؛ لحظه‌ای تردید برای اقدام علیه داعش ندارد و در این امر نیازی به حضور نیروی زمینی آمریكا نیست . پنتاگون و سیا مشتركا ، جت‌های جنگنده ، بمب‌افکن ، هواپیماهای بدون سرنشین را مدیریت خواهند كرد .  نظارت ، ارتباطات ، اطلاعات ، آموزش ، تامین مالی و احتمالا رهبری پنهان جنگ‌زمینی در دستور کار عموسام است .

برنامه اوباما برای كشاندن جنگ هوایی خود به سوریه می‌تواند ، نقض جدی قوانین بین‌المللی را به دنبال داشته باشد . دولت دمشق در این مورد گفته است ؛ اجازه عملیات هوایی را به ایالات متحده آمریکا خواهد داد ، البته منوط به اینكه واشنگتن باید ابتدا اجازه انجام عملیات را در قلمروی خاك سوریه و ارائه اطلاعات لازم از نحوه اجرای آن را بگیرد!  اما کاخ سفید تلویحا به عدم نیاز به اخذ اجازه از دولت ملی سوریه برای انجام عملیات هوایی در این كشور تمایلی نشان نداده است . علاوه بر این ، دولت روسیه ، از متحدان ایران و سوریه ، انجام هرگونه عملیات هوایی علیه داعش در خاك سوریه را منوط به اخذ اجازه قانونی از شورای امنیت سازمان ملل دانسته است . در غیر این صورت ، اقدام خودسرانه آمریكا یک عمل تجاوز کارانه لحاظ خواهد شد . 

کاخ سفید در حال ایجاد یک ائتلاف 40 کشوری از متحدان عمدتا اروپا و خاورمیانه‌ای خود برای مشروعیت بخشیدن به جنگ جدید است ، در مقابل نیز تاكنون اقدام عملی چشمگیری از این متحدان دیده نشده است (تنها برخی اعلام آمادگی كرده‌اند ).  آمریکا حتی از ایران یا خود سوریه برای مشاركت در این ائتلاف دعوت نكرده است ، جالب‌تر اینكه شاهد حضور بسیاری از کشورهای سنی مذهب و ضد شیعی در این ائتلاف بود‌ه‌ایم .

یک مقام ارشد ایرانی در 11 سپتامبر در مصاحبه با المانیتور گفته است :
"ایالات متحده ادعا می‌کند با تروریسم در حال مبارزه است ، در حالی که با کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌كند ، همكاری دارد .  آنها می‌خواهند گروه‌های تروریستی را در سوریه به بهانه میانه‌رو بودن آنها ، مجهز كنند . همه از ماهیت آنها و برنامه آنها اطلاع كافی دارند " .

قطعا واشنگتن - به عنوان هژمونی جهانی در دوره‌ای از کاهش اعتبار ، و با لحاظ منافع عمیق در کنترل میادین نفت‌خیز خاورمیانه – چاره‌ای جز مداخله نظامی ندارد ، تا مبادا ضعف رهبری آمریكا را در جهان مشخص گردد .

در كنار تظاهر ابرقدرت‌ها و برنامه‌ریزی آنها برای درهم شکستن داعش - هر چند بهترین گزینه شكست داعش توسط دولت‌های عراق و سوریه است نه ارباب امپریالیستی - رئیس جمهور اوباما ، اهداف مهم دیگری را هم در این ماجرا در سر می‌پروراند .

دلیل دیگر برای توجیه این رفتار ، تحت كنترل در‌آوردن بیشتر خاورمیانه برای تمرکز بیشتر در آسیا و ظهور چین می‌تواند باشد . تنها سه کشور در خاورمیانه وجود دارند که کاملا در داخل مدار آمریكا قرار ندارند - ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 ، سوریه و عراق ، كه تاكنون توسط چهار رئیس جمهور ایالات متحده بمباران شده است . 

این سه كشور مهم منطقه ، نقاط مشترك زیادی با هم دارند كه عمده دلیل دشمنی پادشاهان سنی منطقه ، روحیه ضدشیعه آنان است.  علاوه بر این ، هر سه توسط روسیه ، و گاهی چین حمایت می‌شوند . علاوه بر این ، تضاد اصلی در اسلام خاورمیانه بین شاخه‌های مذهبی سنی و شیعه اسلام است (هرچند این خود دسیسه‌ای از سوی غرب است ) . 

شیعیان حدود 13 درصد از جمعیت 1.7 میلیارد نفری جهان اسلام را تشکیل می‌دهند . عربستان سعودی و اکثریت کشورهای سنی منطقه از قدرت شیعه وحشت‌زده هستند ، به ویژه پس از سقوط دولت اهل تسنن در بغداد در نتیجه حمله آمریکا و افزایش قدرت و نفوذ شیعه و ایران در منطقه ! .

در این مرحله ، ایالات متحده (به لحاظ جغرافیایی سیاسی) و عربستان سعودی به همراه کشورهای سنی منطقه‌ای (به لحاظ جغرافیایی مذهبی) ، در تلاش برای سرنگونی رژیم اسد و شکستن روابط دمشق با ایران هم پیمان شدند . اهل سنت (افراطیون و وهابیون) از تلاش‌های آمریکا برای تضعیف نفوذ ایران در عراق حمایت كرده است و ایالات متحده ، کشورهای سنی و اسرائیل نیز تمایل زیادی به تضعیف و منزوی کردن ایران دارند .

غیر منطقی است كه کاخ سفید از این بحران برای رسیدن به اهداف بلند دیگر خود استفاده كند .  به نظر می‌رسد در طول این درگیری طولانی بین کاخ سفید و داعش ، واشنگتن سگ‌های جدیدی را از زنجیر - مخالفان "میانه‌رو" - برای جنگ علیه بشار اسد ، آزاد كند . اوباما پیشتر به موجب بمباران مواضع داعش و کمک‌های دیگر به نخست وزیر جدید حیدر العبادی وجهه‌ای موقتا (مثبت) برای خود ایجاد كرده است . 

تضعیف ایران یک پروژه بسیار مشكل است ، در همین راستا تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه متحد سوری تهران به همین دلیل صورت پذیرفته است . 

ظهور ناگهانی داعش در ابتدای سال جاری و اشغالگری استان الانبار به دقت توسط آمریكا رصد می‌شد ، اما دریغ از یك اقدام عملی در این ماه‌ها !!  داعش به لطف حمایت‌های غرب و اعراب ، یک دشمن توانمند ، ماهرتر از سازمان‌های جهادی قبل از آن است .

گروه تروریستی داعش در ابتدا توسط عربستان سعودی و حامیان ثروتمند آن تامین مالی شد ، در حال حاضر درآمد حدود 3 میلیون دلاری در روز را از راه فروش نفت عراق با قیمت‌های كم از طریق ترکیه ، قاچاق ، سرقت و اخاذی بدست می‌آورد . واشنگتن جدی بودن پیشرفت داعش در اوایل ماه ژوئن را پس از اشغال موصل ( شهری با 665.000 ساكن ) و تصاحب مقادیر عظیمی از سلاح‌ها و وسایل نقلیه آمریكایی ، غارت بانک‌ها و قتل نظامیان و غیر نظامیان، به خوبی درك كرد. 

پس از موصل ، داعش شهر تكریت زادگاه صدام حسین را نیز اشغال كرد . نكته مهم در مورد موفقیت‌های داعش ، نارضایتی جمعیت سنی‌ در عراق بوده است . از ماه ژانویه یك میلیون عراقی و كرد از خانه‌هایشان فرار كرده‌اند . تعداد افراد كشته شده هنوز مشخص نیست .

اوباما در سخنرانی خود از استراتژی جدید خبر داده بود ؛ چندین بار رئیس جمهور اوباما با لحنی فریب آمیز ، مردم آمریکا را از "تهدید" بودن داعش برای آنها - پس از كشته‌شدن دو خبرنگار آمریكایی - هشدار داده بود . در سال 2002 نیز جورج بوش هم با تهدید جلوه‌دادن عراق و تروریسم منطقه ، آمریكا را وارد جنگ كرد . بر اساس نظرسنجی وال استریت ژورنال ، در روزهای پس از این سخنرانی ، 62 درصد از رای‌دهندگان از خواسته اوباما برای مقابله با داعش حمایت كردند ، اما نزدیک به 70٪ شانس کم موفقیت را متذكر بودند .

رئیس جمهور اوباما ابتدا بر عدم اعزام سربازان آمریکایی برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه تاكید داشت ، در حال حاضر 1600 نظامی به عنوان "مشاور" در عرق مستقر هستند ، و در چند سال آینده امكان افزایش شمار آنها وجود خواهد داشت . نیروهای ویژه آمریكا با نیروهای هوایی و دیگر نیروها با نیروهای نظامی عراقی و کرد در مبارزه با داعش در ارائه مشاوره ، و رهبری به آنها خواهند پیوست . تحت شرایط خاص ؛ تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی ممکن است مخفیانه به خاك عراق ، تحت مقررات دولتی ، اضافه شوند.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک راه را برای اعزام احتمالی شمار دیگری از نیروها در سخنانش باز گذاشته است . اخیرا وی اعلام داشته است اگر داعش در مقابل حملات هوایی آمریكا مقاومت كند ، امكان بكارگیری نیروهای زمینی وجود دارد .  دمپسی همچنین نیمی از ارتش عراق را ناكارآمد و نیم دیگر را مستلزم آموزش مجدد دانسته است ! .  ( هزینه آموزش نیروهای عراقی 25 میلیارد دلار )

دولت عراق دوست ندارد ، سربازان آمریكایی باز هم به عراق بازگردند . در كنار حمایت از آمریکا در برابر داعش ، آیت الله العظمی علی سیستانی در 19 سپتامبر اعلام كرد : "همه رهبران سیاسی کشور باید آگاه و بیدار باشند، برای جلوگیری از کمک‌های خارجی در برابر داعش ، از تبدیل شدن به یک ورودی به نقض استقلال عراق ، هوشیار باشند ". 

همکاری با تلاش‌های بین‌المللی باید به عنوان بهانه‌ای برای تحمیل تصمیمات خارجی در حوادث عراق ، به ویژه حوادث نظامی لحاظ نخواهد شد . "

اوباما در سخنرانی خود اشاره‌ای به هدف آمریكا برای سرنگونی دولت بشار اسد ، نكرده است (پس از سه سال تلاش آمریكا برای سرنگونی بشار اسد ) .

 با دقت در طرح ائتلاف جنگ ، هدف بزرگتر از مبارزه با داعش ، می‌تواند سوریه باشد .
چرا آمریكا هنوز هم به حمایت مالی ، نظامی و آموزش مخالفان ضد اسد به اصطلاح "میانه‌رو" اصرار دارد ؟ هدف اولیه فعلا آموزش یک واحد ویژه از 5000 جنگجوی میانه‌رو است ، و با شرایط بعدی جنگ امكان افزایش تعداد شبه نظامیان نیز وجود دارد . کنگره پیشتر نیم میلیارد دلار برای اوباما جهت آموزش و تجهیز میانه‌روها اختصاص داده بود . این که آیا آنها در برابر داعش مبارزه می‌كنند یا نه خود مشكل ساز است ، هدف اصلی آنها مبارزه با بشار اسد و سرنگونی اوست ، بسیاری از میانه‌روها و تمام افراط‌گرایان - در نهایت قانون شریعت بنیادگرایی در سراسر کشور را مدنظر دارند .

دولت اوباما هرگز در مورد معارضان میانه‌رو شفاف‌سازی نكرده است . بیش از 1500 گروه تروریستی برای حذف بشار اسد فعالیت دارند . به گفته جیمز كلاپر ، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریكا : به جز دو سازمان اصلی درگیر در این ماجرا ، بقیه سازمان‌ها بسیار کوچک می‌باشند . تقریبا تمام گروه‌های مخالف از بنیادگرایان افراطی سنی تشکیل شده است . داعش بزرگترین این گروها است ، و دومین گروه اصلی درگیر النصرة (وابسته به القاعده در سوریه) است . این دو گروه حامیان مالی غربی دارد . دیگر سازمان‌های بزرگ در سناریوی سوریه از گروه‌های مختلف سنی جهادی نظامی و سکولار ، ارتش آزاد سوریه (FSA) است که توسط واشنگتن از زمان آغاز فعالیت آن حمایت شده است . بسیاری از این گروه‌ها و سازمان‌های افراطی به داعش پناهنده شده‌اند .

در سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 13 سپتامبر آمده است : "گروه‌های شناسایی شده توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی به عنوان مخالفان میانه‌رو - کسانی که احتمالا به دموکراسی و حقوق بشر احترام می‌گذارند - اكنون ضعیف شده‌اند ، و بدون برنامه منسجم و یا ساختار فرماندهی قادر به سرنگونی نظام اسد نیستند . امروز ، جنگجویان به اصطلاح میانه‌رو ضعیف‌تر و پراكنده‌تر شده‌اند و بهترین مبارزان آن افراطیون هستند " . 

در مورد ارتش آزاد سوریه ، رابرت فیسک روزنامه نگار ایندیپندنت در تاریخ 14 سپتامبر می‌نویسد :" یك فرایند نوآوری مجدد در بین مخالفان سوریه 'میانه‌روها ' شروع شده است ، پیشتر به نام ارتش آزاد سوریه شناخته می‌شدند . این ارتش در حال حاضر با نام 'ائتلاف ملی سوریه " شناخته می‌شود و در عربستان سعودی آموزش می‌بینند ، كشوری که به القاعده در عراق ، داعش و النصرة دلار نفتی تزریق می‌كند . 

اوباما مدعی‌ است كه این گروه میانه‌رو از سوی داعش تهدید می‌شود ، به همین دلیل تجهیز تسلیحاتی مالی و آموزشی را برای آنان منطقی می‌داند !. واقعیت امر این است ، بسیاری از این مبارزان افراطی ، و همچنین ارتش آزاد سوریه ، به تازگی قراردادی با داعش برای عدم درگیری با یكدیگر و همكاری برای از بین بردن دولت سوریه امضا كرده‌اند . 

دولت اوباما مدعی این واقعیت است که سوریه به مكانی برای پرورش ، آموزش و کشتار ، برای سازمان‌های سنی خشونت طلب تبدیل شده است . تقاضای ایالات متحده برای سرنگونی نظام اسد ، فصل جدیدی را برای این گروه‌ها ایجاد كرده است .همه گروه‌های تروریستی توسط دولت‌های سنی مختلف در خاورمیانه و شهروندان ثروتمند آنها تامین مالی می‌شوند . عربستان سعودی منبع اصلی تامین بودجه بسیاری از سازمان‌های تروریستی است ، اما دیگر کشورهای عربی و غیر عربی همچون ترکیه نیز با مخالفان همكاری داشته‌اند . ترکیه مرزهای خود را به روی افراطی‌های خارجی برای ورود به سوریه برای پیوستن به گروه‌های تروریستی باز گذاشته است . در كنار مدیریت سناریوی تغییر نظام، ایالات متحده آمریکا تامین مالی ، مسلح‌كردن یا آموزش گروه‌های سکولار و میانه‌رو را نیز در دستور كار خود دارد .

اوباما عربستان سعودی را - حامی مالی بزرگ جهادگران سوریه - برای آموزش این نیروها انتخاب كرده است . سعودی‌ها در حال حاضر مخالفت داعش هستند ، همان گروهی که از ان حمایت می‌كردند ، چرا که آنها را به عنوان یک رقیب برای رهبری اهل سنت در خاورمیانه می‌دانند .

آمریکا بر اساس جاه‌طلبی خود ، به دنبال یک نظام سنی اکثریت در دمشق است ، اما اوباما اصرار دارد افراطی‌ها موضوع برقراری احكام شریعت را نادیده بگیرند ، حداقل در حال حاضر ، به جای سرکوب ، از خواسته 35٪ جمعیت غیر سنی و سکولار سنی‌ها ، مخالفان اسد ، حمایت كنند . 

واشنگتن دولتی را در دمشق می‌خواهد که دموکراسی تقریبی(آمریكایی) را اجرا كند ، یعنی پایان مطلق به ارتباط نزدیک این کشور با ایران ! .  اگر "میانه‌روها" همکاری كنند ، به آنها یك صندلی در دولت جدید داده خواهد شد به مانند فاشیست‌ها در اوکراین ، زمانی که در اوایل سال جاری برای سرنگونی رئیس جمهور طرفدار روسیه وارد عمل شدند.

ایالات متحده آمریکا عمیقا از اواخر دهه 1970 برای دستکاری سیاست‌های دولت‌های اسلامی انتخاب شده خاورمیانه ، بر اساس منافع سلطه خود درگیر شده است . اغلب تاکتیک آنها تغییر نظام با دخالت مستقیم نظامی است ، همانطور که در عراق ، افغانستان و لیبی شاهد بوده‌ایم ، و یا تلاش برای سرنگونی دولت با فراهم کردن پول ، اسلحه و مشوق‌های دیگر به نیروهای مخالف ، به عنوان مثال آنچه در سوریه و اوكراین شاهد بوده‌ایم !! . یکی از نتایج اجتناب‌ناپذیر دخالت آمریکا در منطقه ، حتی زمانی که به نظر موفقیت‌آمیز بوده ، این است که جنبش‌های افراطی بنیادگرا و فاجعه‌های انسانی همیشه وجود داشته است .

بدون تردید اكنون القاعده پس از یازده سپتامبر ، فعال‌تر از گذشته است .  براساس گزارشات موجود ، اكنون داعش نزدیك به 30 تا 45 هزار جنگجو در منطقه تحت كنترل خود - شمال غربی عراق و شمال شرقی سوریه - دارد . در اوایل ماه ژوئن ، هنگامی که داعش موصل را اشغال كرد ، پنتاگون تعداد اعضای داعش را نزدیك به 3 تا 5 هزار نظامی برآورد كرده بود .  در حال حاضر 15 هزار نفر از افراطی‌ها پاسپورت خارجی دارند كه 2000 تن از آنها اروپایی و 100 نفر آمریكایی هستند .

در حال حاضر ، پادشاهی‌های محافظه‌کار مذهبی ، دیکتاتورها و رژیمهای استبدادی تقریبا بر تمام کشورهای عربی خاورمیانه حکومت می‌کنند . همه آنها ، هم پیمان با هژمون جهانی واشنگتن هستند ، چرا كه آمریكا در راستای حفظ منافع خود ، به تامین نظامی اطلاعاتی این رژیم‌ها مبادرت دارد . 


****سخن پایانی ؛
ارتش سوریه یک نیروی نظامی سخت و با تجربه است .  حدود 75،000 سرباز ارتش سوریه در سه سال گذشته کشته شده‌اند.  این نیرویی نظامی باید با داعش ، و دیگر نیروهای تحت حمایت غرب و آمریكا بجنگد .

سوریه مانند عراق نیز نیروی هوایی دارد . اگر ایالات متحده سگ‌های افراطی خود را فرا خواند و به سناریوی تغییر نظام خود پایان دهد و با سوریه عراق و ایران در مسیر مبارزه با تروریسم همكاری كند ، مبارزه با داعش آسانتر خواد شد .  در واقع ، این سه کشور ، بدون دخالت آمریكا نیز ، در صورت عدم تحریم ، می‌توانند تهدید داعش را به راحتی دفع كنند . 

هم اكنون 350000 نیروی ارتش عراق به دلیل شکست ننگین خود در موصل در شوك هستند . اما این شکست علل زیادی دارد . دولت بوش احمقانه ارتش عراق را دو ماه پس از حمله سال 2003 منحل كرد ، و 400.000 سرباز عراقی را در شرایط اقتصاد تحریمی عراق ، از كار بیكار كرد . 

شکست موصل تا حد زیادی محصول رهبری بد آمریكا در گذشته این كشور بود .  بهترین گزینه برای بازسازی این ارتش ، دخالت اراده مردم عراق با كمك دیگر كشورهای شیعه قدرتمند در منطقه است (ایران) .  ایران برای دفاع از دولت بغداد نقش بسیار مهمی دارد كه آمریكا عامدانه در ائتلاف جنگ خود ، سه كشور سوریه ، عراق و ایران را نادیده گرفته است . 

ارتش عراق در صورت برقراری شرایط سیاسی آرام بر دولت بغداد ، می‌توانند هماهنگ‌تر وارد عمل شود (اگر دخالت آمریكا متوقف شود ) . 

اوباما ارتش سوریه را - سد اصلی در برابر افراطیون - دشمن اصلی خود می‌داند چرا كه این ارتش از دولت بشار اسد ، متحد شیعه ایرانی دفاع می‌كند .  اوباما ، همان بلایی را كه بوش سر ارتش عراق آورد ، می‌خواهد اینبار با ارتش سوریه بكند .
 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار