باز نشر/

مناطق آزاد قابلیت افزایش حجم صادرات را دارند/باید اهداف قانونی مناطق آزاد محقق شوند

پورابراهیمی با اشاره به اینکه باید همراه با فعالیت های مناطق آزاد کمک هایی صورت گیرد، اظهارداشت: در این صورت اهداف قانونی مناطق آزاد محقق می شوند و نقش مثبتی در اقتصاد کشور ایفا خواهند کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: مناطق آزاد با هدف کسب جایگاهی در کشور و با استفاده از ظرفیت های داخلی، منابع، نیروی انسانی،دانش فنی و با جذب سرمایه خارجی می توانند تبدیل به منطقه صادراتی در کشور شوند.  
 
عضو شورای پول و اعتبار در ادامه گفت:سرمایه گذاری خارجی درمناطق آزاد و وابستگی به صادرات ،ارز آوری به داخل کشور را افزایش می دهد وکشور را در ردیف کشورهایی با میزان افزایش صادرات و تولیدات صنعتی قرار می دهد.  
 
نایب رییس کمیته حمایت از تولید در رابطه با وضعیت کنونی مناطق آزاد تاکید کرد: در حال حاضرمناطق آزاد به یک پایانه وارداتی درکشور تبدیل شده اند وهدف اصلی مناطق آزاد که افزایش حجم صادرات است که کمتر اتفاق می افتد و در عمل  بیشتر واردات از طریق این مناطق صورت میگیرد.  
 
* اهداف مناطق آزاد  
 
پورابراهیمی بیان کرد: باید یک بازنگری در اهداف و فعالیت ها و شرایط موجود در مناطق آزاد به وجود آید، تا در آینده یک برنامه جامع ترنسبت به مناطق آزاد اعمال شود.  
 
وی اهداف مناطق آزاد را خاص دانست و تصریح کرد:مناطق آزاد با اهداف خاصی در مکان های مختلفی از کشور تشکیل شده اندکه باید بر روی هر کدام  از مناطق آزاد بررسی های جداگانه ای صورت گیرد،زیراشرایط و ویژگی های منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد کیش متفاوت است.  
 
نایب رییس کمیته حمایت از تولید در ادامه افزود:باید اهداف منطقه ای همراه با اهداف ملی در مناطق آزاد بررسی شود تا پوشش این مناطق با اهداف مختلف مشخص شود.  
 
* عدم اعمال قوانین مشکل اصلی مناطق آزاد  
 
عضو کمیسیون اقتصادی مشکلات مناطق آزاد را تسهیلات و روان سازی قوانین دانست،گفت: مجلس برای مناطق آزاد قوانینی در نظر گرفته که بعضا متوجه به عدم اعمال آنها میشویم، که البته باید اصلاحاتی در این قوانین صورت گیرد.  
 
وی کمک به مناطق آزاد را مهم دانست و تصریح کرد:باید همراه با فعالیت های مناطق آزاد کمک هایی صورت گیرد تا اهداف قانونی مناطق آزاد محقق شود، وبا این شرایط  مناطق آزاد در اقتصاد کشورنقش مثبتی ایفا خواهند کرد.  
 
نایب رییس کمیته حمایت از تولید  در ادامه افزود: برای کمک به مناطق آزاد باید جذب سرمایه داشته باشیم تا با واسطه ویژگی ها و قوانین مناطق آزاد صورت گیرد.  
 
وی در پایان تاکید کرد:باید سیاست ها در مناطق آزاد به سمت توسعه صادرات برود، که نیازمند برنامه های جدیدی است.    
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار