آئین‌های ویژه افغان‌ها در عید قربان؛ از دید و بازدید بزرگان تا نیزه‌زنی و بزکشی

عید سعید قربان در بین مردم افغانستان با شور و شکوه فراوانی همراه بوده و به اعتقاد آنان دلیل شکوه عید قربان این است که نماد بهتری از بندگی خداوند است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، عید سعید قربان در بین مردم افغانستان با شور و شکوه فراوانی همراه بوده و به اعتقاد آنان دلیل شکوه عید قربان این است که نماد بهتری از بندگی خداوند می‌باشد.
 
افغان‎ها از عید سعید قربان به صورت ویژه‎ای تجلیل می‎کنند و رسم و رسوم خاصی دارند.
 
** تدارکات ویژه عید
 
افغان‎ها قبل از فرا رسیدن عید تدارک زیادی می‌بینند چند روز پیش از عید خانواده‎های زیادی به خیابان‎ها و بازارها رفته و برای خود لباس‎های جدید ویژه عید می‌خرند.
 
در این روزها کودکان بیش از هر زمان دیگری در افغانستان خرسند به نظر می‌رسند و بیشتر از بزرگسالان بر نوع و زیبایی لباس‎های خود تأکید دارند.
 
پس از آنکه تمام خانواده‎ها لباس‎های جدید ویژه عید خریدند، منازل خود را خانه تکانی و تمیز می‌کنند.
 
افغان‎ها حدود 3 الی 5 روز پیش از عید غبارروبی از خانه‎های خود را آغاز کرده و تا پیش از فرا رسیدن عید علاوه بر غبارروبی، لوازم جدید که به آن نیاز دارند را نیز خریداری می‎کنند.
 
پس از نظافت خانه، بزرگان خانواده بار دیگر به مغازه‎ها رفته و شیرینی و شربت ویژه عید را برای پذیرایی از مهمانان خریداری می‌کنند.
 
برخی از خانواده‎ها که پسرانشان نامزد دارند، بهترین لباس را به عنوان عیدی برای عروس خود انتخاب می‌کنند و علاوه بر لباس، طلا و لوازم آرایشی نیز برای عیدی به عروس خانم الزامی است.
 
خانواده پسر 2 روز پیش از عید تمام لباس‎ها، طلا و لوازم آرایشی خریداری شده را با چند خانم دیگر با خواندن سروده‎های محلی به همراه ساز و آوازهای ویژه به خانه عروس می‎برند.
 
با این حال، یکی دیگر از  رسوم افغان‎ها پیش از فرا رسیدن روز عید حنابندی دستان کودکان و نوجوانان است که اکثراً توسط بزرگان خانواده در شب عید صورت می‎گیرد.
 
**شادمانی‎های روز عید
 
افغان‎ها فرا رسیدن عید سعید قربان را نیز همانند عید سعید فطر 3 روز جشن گرفته و تلاش می‎کنند تا در کنار شادمانی در کنار خانواده صله ارحام را نیز به جا آورده و با اعضای فامیل دیدار کنند.
 
نخستین روز عید را افغان‎ها با رفتن به سمت مسجد برای خواندن نماز عید آغاز می‎کنند و پس از خواندن نماز و دعاهای ویژه دوباره به خانه بر می‎گردند.
 
نخستین روز عید برای بزرگان خانواده دیدار با خانواده‎هایی است که یکی از اعضای آن خانواده پیش از فرا رسیدن عید فوت کرده باشد.
 
پس از این دیدار بزرگان خانواده با تمام اعضای خانواده به دیدار دوستان و نزدیکان رفته و با هم روزهای عید را به شادی می‎گذرانند.
 
افغان‎ها در روزهای عید با شربت، شیرینی و میوه‎های تازه و میوه‎های خشک از مهمانان پذیرایی می‌کنند و این خوراکی‌ها را در یک سفره کنار هم می‎چینند و از مهمانان پذیرایی می‌کنند.
 
در روزهای عید معمولاً خانواده‎های با تمکن مالی مناسب دامی ذبح کرده و گوشت آن را تقسیم می‌کنند.
 
در این روزها کودکان افغان دور هم جمع شده و به بازی‎های گوناگون پرداخته و اکثر آن‎ها به بازی‎های مورد علاقه خود مانند فوتبال و والیبال مشغول هستند.
 
یکی از سنت‌های مردم افغانستان که پس از روزهای عید انجام می‌شود پذیرایی از حجاجی است که برای زیارت به بیت‌الله الحرام مشرف شده بودند.
 
افغان‌ها خود را به فرودگاه رسانده و به استقبال حجاج می‌روند و آنان را تا رسیدن به منزلشان همراهی می‌کنند.
 
حجاج نیز تلاش می‎کند تا در اسرع وقت مراسم ختم قرآن برگزار نموده و تمام دوستان خود را به آن دعوت کند.
 
**تفریحات و سرگرمی‎های ویژه عید
 
بخش جالب و تماشایی مراسم عید در افغانستان را تفریحات و سرگرمی‎هایی نظیر نیزه‎زنی، تیراندازی با کمان، کشتی‎گیری، مسابقه اسب دوانی، بزکشی، نشانه‎زنی و ... تشکیل می‎دهد.
 
تماشای این گونه مراسم و مسابقات و پیوستن به تجمعات مفرح، روزهای نشاط آوری را در ایام عید برای مردم افغانستان رقم می‌زند.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.