گزارش/

نتایج متقاضیان احداث پالایشگاه سیراف هنوز اعلام نشده است

طبق وعده مسولان قرار بود در تا پایان شهریورماه اعلام شوند اما معرفی این متقاضیان به 15 مهرماه موکول شد و هنوز اسامی اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نتایج ارزیابی متقاضیان سرمایه گذاری در طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب ٨ پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، طبق وعده مسولان قرار بود در تا پایان شهریورماه اعلام شوند اما معرفی این متقاضیان به 15 مهرماه موکول شد؛ اما هنوز اسامی اعلام نشده است.
 
طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف تبدیل میعانات گازی به محصولات با ارزش افزوده بالا برای صادرات طراحی شده است که البته در صورت نیاز کشور به فرآورده های تولیدی، می‌توان آن را به قیمت بین‌المللی از پالایشگاه های مورد نظر خریداری کرد.
 
محصولات پالایشگاههای مورد نظر نفت کوره، نفت سفید، نفتا، ال.پی.جی و گازوئیل است که به گفته منصور معظمی؛ معاون وزیر نفت، گازوئیل تولیدی مطابق با استاندارد یورو4 خواهد بود.
 
به طور متوسط برای ساخت هر یک از هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی پارس جنوبی به حدود ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد. این هشت پالایشگاه دارای یک یوتیلیتی واحد (آب، برق، بخار) خواهند بود که به هر یک از سرمایه گذاران، درصدی از سهام آن تعلق می گیرد و ٢٠ درصد سرمایه گذاری در احداث این یوتیلیتی نیز بر عهده شرکت ملی نفت ایران است؛ شرایط حضور شرکتهای خصوصی در طرح ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی پارس جنوبی فراهم شده است و بازده اقتصادی بالایی در انتظار سرمایه گذاران این طرح خواهد بود.
 
حداکثر زمان ساخت این هشت پالایشگاه، چهار سال تعیین شده است و بخش خصوصی باید در زمان مشخص پالایشگاه ها را تکمیل کند.
 
این در حالی است که منصور معظمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از ثبت نام 54 شرکت برای احداث پالایشگاه سیراف در منطقه عسلویه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مدتها قبل برای نام نویسی 8 پالایشگاه فراخوان از طریق سایت‌ها داده شده بود هم اکنون 54 شرکت اعلام آماد گی برای احداث پالایشگاه کردنده اند.  
 
وی تصریح کرد: ما در حال حاضر شرایط متقاضیان را بررسی می کنیم و نتایج نهایی 8 سرمایه‌گذار تا اخر شهریور ماه سال جاری اعلام می شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار