یک کارشناس سیاست خارجی:

ائتلاف علیه داعش کارکردی سیاسی و تبلیغاتی دارد/ لزوم تشکیل اجماعی با مشروعیت حقوق بین‌الملل برای مبارزه با داعش

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برای انجام اقدامات عملیاتی در مبارزه با داعش باید اجماع بیشتری انجام شود و یا مشروعیتی بر مبنای حقوق بین‌الملل پیدا کند که لازمه آن اقدام از طریق شورای امنیت سازمان ملل است که در رابطه با این مسئله هیچکدام از این موارد عملیاتی نشده است.

"جعفر حق‌پناه" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پیشرفت تحولات منطقه و بخصوص سوریه و عراق به قدری سریع و شتابان است که به سختی می‌توان نیات و مقاصد بازیگران را تشخیص داد، گفت: در واقع برای همه بازیگران در مرحله کنونی دفع تهدید ناشی از افراط‌گری جریان تکفیری اولویتی اساسی است و پیش‌بینی اتفاقات موجود موکول به آینده‌ای است که توسط هیچ بازیگری قابل مدیریت نیست.
 
وی افزود: اکثر کشورهای منطقه بر خطرناک بودن این جریان اتفاق نظر دارند تا آنجایی که این مسئله می‌تواند علیه حامیان اولیه آن، اقدام کند، بنابراین همه کشورها به دنبال مهار و کنترل جریان داعش هستند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: پیش بینی اتفاقات آینده باید در شرایطی نسبتا باثبات و فاقد سیالیت صورت گیرد، اما فرض بازگشت مجدد آمریکا به عراق با توجه به عدم تمایل افکار عمومی این کشور و همچنین هزینه بالای نظامی که حضور در عراق برای آمریکا در پی دارد دور از ذهن است. 
 
حق پناه در ادامه اظهار داشت: از آنجا که حضور در عراق برای ایالات متحده جز هزینه و تلفات جانی و مالی چیز دیگری در پی نداشته است، بازگشت مجدد نیروهای آمریکایی به عراق حداقل در میان مدت منتفی به نظر می‌رسد.
 
وی در رابطه با عدم حضور ایران در ائتلاف نمایشی علیه داعش، اظهار داشت: آمریکایی‌ها  تمایل چندانی به حضور پررنگ و ایفای نقش ایران در منطقه ندارند، ضمن اینکه علاوه بر ایالات متحده، سایر بازیگران رقیب ایران در منطقه، از جمله عربستان، اسرائیل و حتی ترکیه نیز تمایلی به این امر ندارند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در حال حاضر قدرت‌یابی جریان تکفیری داعش در منطقه پدیده‌ای ریشه دار، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که در کوتاه مدت به وجود نیامده و صرفا از منظر سیاسی و امنیتی قابل تحلیل نیست.
 
حق‌پناه گفت: اقداماتی از قبیل ائتلاف کشورهای مختلف علیه گروه تروریستی داعش نمی‌تواند منجر به از بین رفتن این جریان در کوتاه مدت و حتی در میان مدت شود و این ائتلاف، اساسا عملیاتی نیست، و کارکردهای سیاسی و تبلیغاتی دارد، و با در نظر داشتن این نکته،  تاکنون شاهد اقدام قابل توجهی از سوی این ائتلاف نبوده‌ایم.
 
وی افزود: برای انجام اقدامات عملیاتی در مبارزه با داعش باید اجماع  بیشتری انجام شود و یا مشروعیتی بر مبنای حقوق بین‌الملل پیدا کند که لازمه آن اقدام از طریق شورای امنیت سازمان ملل است که در رابطه با این مسئله هیچکدام از این موارد عملیاتی نشده است.
 
وی در پایان با اشاره به اظهارات "مقتدی صدر" در رابطه با هدف آمریکایی‌ها از حضور در این کشور، خاطر نشان کرد: این سخنان می‌تواند بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی باشد که از پیامدهای مداخلات خارجی است، چرا که این دخالت‌ها می‌تواند منجر به اختلافات و تجزیه عملی این کشور شود، همانطور که اکنون شاهد خودمختاری مناطق کردنشین در امور داخلی هستیم که از پیامدهای منفی این دخالت‌ها است. 

انتهای پیام/
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.