کرباسیان عنوان کرد:

کشف منابع جدید سنگ آهن در شرق کشور/ مجتمع فولاد منطقه آزاد قشم به تحقق اهداف سند چشم‌انداز کمک می کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرق کشور منابع جدید سنگ آهن کشف شده است گفت: در سند چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد تعیین شده که بخشی از آن از طریق مجتمع فولاد منطقه آزاد قشم و دیگر پروژه ها تا پایان سال 95 محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مهدی کرباسیان در نشست مشترک توافق‌نامه احداث مجتمع فولاد قشم گفت: مسئله آب یک موضوع اصلی در داخل کشور است و همچنین بحرانی ترین مشکل در تولید فولاد به حساب می‌آید و طبق گفته‌های معاون اول رئیس جمهور در 4 استان (اصفهان، فارس، کرمان و خراسان) بحران جدی آب وجود دارد.

کرباسیان با اشاره به اینکه کشور از مزیت بسیار بزرگ گازی برخوردار است اظهار داشت: در جلسه اخیر مجمع جهانی فولاد در مسکو غول های بزرگ فولادی چینی و آمریکایی به کشور ما برای وجود حجم زیاد گاز غبطه می‌خوردند که منطقه آزاد قشم از این موضوع مهم مستثنی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید از تولید فولاد ارزش افزود بدست آوریم و همچنین باید به صنایع آلمینیومی و دیگر صنایع توجه کنیم تا ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتری کسب کنیم.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی اعلام کرد: در حال حاضر از یک میلیون 600 هزار کیلومتر مربع در کشور 100 هزار کیلومتر مربع آن مورد اکتشاف قرار گرفته ، البته با وجود  سیستم‌های ماهواره‌ای و تجهیزات شیمیایی و حفاریهای مختلف این مناطق بازهم جای کار  دارد.

کرباسیان تصریح کرد: در ایمیدرو 200 هزار کیلومتر برای اکتشاف تعریف شده است که در حال حاضر 100 هزار کیلومتر مربع برای اکتشاف در دستور کار قرار گرفته ، البته 85 هزار کیلومتر مربع در استانهای خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، یزد، اردبیل، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، تا پایان سال شروع خواهد شد.
 
 وی در ادامه افزود: برای شروع این پروژه‌ها مراحل مقدماتی که ریسک پذیر هستند سازمان انجام خواهد داد و مراحل بعدی با مشارکت بخش خصوصی به پایان خواهد رسید.

کرباسیان اعلام کرد : یکی از مشکلات در حوزه‌بندرعباس و هرمزگان کمبود انرژی برق است که برا ی انتقال برق به این مناطق به دلیل ضعف شبکه انتقال امکان‌پذیر نیست. 

وی با بیان اینکه منابع جدید سنگ آهن در حوزه شرق کشور شناسایی شده است گفت: این منابع به 50 درصد سنگ آهن مورد نیاز این پروژه که قرار بود از طریق واردات تامین شود کمک خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه منطقه آزاد قشم از مزیت‌هایی در بحث اسکله، صادرات و واردات و دسترسی به بازارهای جهانی برخوردار است اظهار داشت: پروژه‌های بزرگ جدیدی برای تولید فولاد در دنیا شروع نشده است.

کرباسیان با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز 55 میلیون تن تولید فولاد تعیین شده که در بهترین حال ظرفیت تولید کشور 24 میلیون تن است. اما در حال حاضر حدود 16 میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود.

وی در ادامه افزود: با وارد شدن پروژه‌های 20 درصد به بالا به چرخه تولید تا پایان سال  95 پیش‌بینی شده که به رقم 26 میلیون تن تولید در فولاد برسیم البته تا رسیدن به هدف سند چشم‌انداز حدود 15 میلیون تن جای خالی باقی می ماند. 
 
همچنین کرباسیان در جمع خبرنگاران گفت:با امضا این موافقت نامه به تولید 10 میلیون تن فولاد نزدیک شدیم البته 3 میلیون تن تولید فولاد در چابهار شروع شده و حدود 3 میلیون تن تولید فولاد در قشم با طی مراحل مقدماتی اجرایی خواهد شد و همچنین حدود 3 میلیون تن تولید فولاد در بندر عباس در نظر گرفته شده که یک میلیون و 700 هزار آن شروع شده که تا پایان سال تمامی پروژه‌ها عملیاتی میشود.

وی در ادامه بیان کرد: در رابطه با اکتشاف منابع عقب‌ماندگی داشتیم که سرمایه‌گذاریهای خوبی در رابطه با این مساله شده است و همچنین سرمایه‌گذارانی خارجی در این حوزه وارد خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مجمع جهانی فولاد کشورمان در رتبه 15 قرار دارد افزود: در ظرف چند سال آینده و تا پایان سال 95 با بهره‌برداری از تعدادی از این پروژه‌ها کشور به رتبه 12 خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: احداث اینگونه پروژه‌ها بیشتر در صنایع پایین دستی فولاد تاثیرگذار خواهد بود که در نهایت منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد که هر کدام از این پروژه‌ها برای 3 هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فولاد ، کشور ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار