جوادی عنوان کرد

نظام روزمزدی پیمانکاری باید به کارمزدی تغییر کند

مدیرعامل شرکت ملی نفت یکی از دلایل انحراف قراردادها و تامین اعتبار در اجرای پروژه ها را عدم همکاری کارفرما با پیمانکار عنوان کرد و گفت: همه باید به زمان اجرای پروژه‌ها به عنوان یک خط قرمز پایبند بمانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رکن‌الدین جوادی در افتتاحیه سومین کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در صنعت نفت با بیان اینکه تجربه دنیا نشان می‌دهد نظام‌هایی موفق‌تر بوده‌اند که مشارکت عمومی را بیشتر جلب کنند، گفت: کشورهایی که مشابه یا پایین‌تر از ما بودند در 40 یا 50 سال گذشته به واسطه جلب مشارکت عمومی و واگذاری کار از بخش دولتی به خصوصی و عمومی موفق به ایجاد رشدهای چشمگیر شده‌اند.

وی افزود: در کشور گام‌های بزرگی در تربیت نیروی انسانی، مدیریت پروژه‌ها و افزایش دانش فنی برداشته شده است اما در دنیا موفقیت‌های ما با موفقیت‌های دیگران مقایسه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تأکید کرد: همه شاخص‌ها در 3 چیز متجلی می‌شود یعنی قرارداد باید در زمان مناسب، قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به نتیجه برسد و هر چه از این 3 شاخص دور می‌شویم به دلیل نارسایی یا ناتوانی یا عدم تطابق مشترک کارفرما و پیمانکار است.

وی تأکید کرد: اگر هر کدام از این 3 شاخص دچار معضلی شوند هم پیمانکار و هم کارفرما در ایجاد آن نقش دارند و مهمترین مسئله نیز پایه‌ریزی قرارداد است.

جوادی با تشبیه اجرای پروژه‌ها به نحوه اداره دوایر دولتی گفت: در ادارات دولتی همه قبل از زدن کارت ورود خیلی عجله دارند اما بعد از آن گویی به فراغت می‌رسند و به دنبال حواشی می‌روند که در قراردادها و مناقصات هم روند مشابهی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: مثلا قراردادی که زمان اجرای آن 40 ماه است برای تهیه شرح کار، برگزاری مناقصه، ارزیابی پیمانکاران و انتخاب مجری به 4 ماه زمان نیاز داریم، در این شرایط برای تمدید یک یا 2 هفته‌ای یک مناقصه اکراه داریم اما به راحتی می‌‌پذیریم که قرارداد 40 ماهه ظرف 50 یا 60 یا 100 ماه اجرا شود، چون پیش‌نیازهای لازم را فراهم نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ادامه داد: در همین نگاه گریز از برخورد حرفه‌ای شرکت‌های حرفه‌ای که نقص‌ها را متوجه می‌شوند نیز به ندرت به بخش‌های دولتی تذکرات حرفه‌ای می‌دهند و به امید حل مسئله بعد از بستن قرارداد با مذاکره ادعای حقوقی و امثال آن وارد قرارداد می‌شود که نتیجه آن انجام نشدن پروژه در زمان و قیمت پیش‌بینی شده و کیفیت قابل قبول آن است.

جوادی با اشاره به تصور رویه‌های اجرای پروژه در اسناد نظام‌های پیمانکاری جهان گفت: تلاش می‌کنیم تشکل‌های ثالث ایجاد کنیم که 2 وظیفه را بر عهده داشته باشند؛ وظیفه اول پیگیری نقشه راه تکامل نظام پیمانکاری و توسعه و عمران است؛ وظیفه دوم ایجاد نهادی است که داوری حرفه‌ای را بین دو طرف انجام دهد.

وی تصریح کرد: اگر کارفرما یا پیمانکار به تنهایی به قضاوت بروند اشکالات خودشان را فراموش می‌کنند.

وی ادامه داد: برای این کار نیاز به همفکری با سازمان مدیریت و اصلاح احتمالی بخشی از قوانین داریم اما این باور در همه مسئولین و حتی در دستگاه‌های نظارتی برای شکل دادن به یک تعامل حرفه‌ای وجود دارد یعنی نهادهای نظارتی ننشسته‌اند ببینند ما کجا اشتباه می‌کنیم و مچ ما را بگیرند بلکه حاضرند در گام اول در ایجاد راه‌حل چالش‌ها مشارکت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تأکید کرد: نهادهای غیر ذینفع از بخش خصوصی و غیر ذینفع از بخش دولتی مانند همه نهادهای رگولاتوری در جهان باید شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه چند کار باید برای اصلاح نظام پیمانکاری انجام دهیم گفت: اولین کار فرهنگ‌سازی است چنانکه شما فرهنگ کار خارجی‌ها را دیده‌اید و بخش زیادی از کار ما به دلیل همین فرهنگ‌سازی روزمزدی است در حالی که باید به سمت کارمزدی حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تأکید کرد: همه باید به زمان اجرای پروژه‌ها به عنوان یک خط قرمز پایبند بمانند.

وی تأکید کرد: پیمانکاران ایرانی باید کار در بازار بین‌المللی را به عنوان یک باید و یک شاخص برای خودشان تلقی کنند چون صحنه کار بین‌المللی خیلی حرفه‌ای‌تر از ایران است.

وی ادامه داد: باید از نگاه موردی به مشکلات پرهیز کنیم و تلاش کنیم اسناد و قراردادها شفاف، دقیق و حاوی خواسته‌های روشن و راه‌حل‌های روشن باشند و حریف کارفرما و پیمانکار باید حرفه‌ای و فارغ از رابطه ارباب و رعیتی باشد.

جوادی خاطرنشان کرد: یکی از دوستان ما اجرای پروژه فاز 12 پارس جنوبی را نمونه‌ای از موفقیت شکست‌های ایرانی دانستند که من این را تأیید می‌کنم و دلیل آن نحوه تنظیم 2 قرارداد EPC با پیمانکار داخلی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.