سخنگوی دولت اعلام کرد

افزایش وام مسکن زوج‌های جوان به ۵۰ میلیون تومان

سخنگوی دولت با بیان این که وام مسکن زوج های جوان در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان شد، گفت: این وام در شهرهای کوچک 40 میلیون و برای شهرهای کوچکتر 30میلیون افزایش یافت، البته این وام ها متوجه زوج های جوان و اقشار کم درآمد است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه دولت، محمدباقر نوبخت امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود که به همراه ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حضور یافته بود، افزود: هم سقف وام بالا رفته و هم ارزان شده است و ما به التفاوت آن را خود دولت باید تامین کند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم درآمد به ویژه برای کسانی که ازدواج می کنند و از وام مسکن استفاده نکرده اند، اظهار داشت: این وام برای این افراد در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: مجموعه اقدامات دولت برای ساخت و سازهای مسکن به فضای اقتصادی کشور کمک می کندتا دولت سیاست خروج از رکود ر را با سرعت بیشتری دنبال کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: پیش بینی برای اجرای این مصوبه هیات وزیران بدین شکل است که به مدت 6 سال ، هر سال 300 هزار مورد و جمعا یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: احداث این واحدهای مسکونی برای زوج های جوان، افراد کم درآمد و زنان بی سرپرست با اولویت خواهد بود.

به گفته نوبخت، این مصوبه هیات وزیران در راستای قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی با اشاره به اینکه در این مصوبه هیات وزیران سه هدف وجود دارد گفت: افزایش سقف تسهیلات تامین مسکن برای کلانشهرها تا 50 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: افزایش سقف تسهیلات این امکان را فراهم می کند که افراد متقاضی با اولویت های اشاره شده بتوانند نسبت به تامین مسکن شان اقدام کنند.

نوبخت اظهار داشت: این کار در بافت های فرسوده، ناکارآمد یا سکونتگاه های غیررسمی که هم اکنون در حاشیه شهرها وجود دارد و تخریب آنها آثار سوء اجتماعی دارد و از سوی دیگر ابقای آن واحدهای مسکونی هم آثار سوء خود را دارد؛ بنابراین راه حل این است که ما بتوانیم تسهیلات مناسب برای بافت های فرسوده و حاشیه شهرها قرار دهیم تا بتوانند احداث مسکن کنند.

وی گفت: افرادی که در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند اگر بخواهند با تسهیلاتی که در اختیارشان قرار داده شده ، واحدها را بازسازی کنند یک مدت نمی توانند در این مسکن ها اسکان داشته باشند؛ پس باید اقدام دیگری برای آنان صورت گیرد از این رو تسهیلات ودیعه اسکان موقت برای آنان درنظر گرفته ایم.

سخنگوی دولت افزود: به طوری که در کلانشهرها تا سقف 20 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 15 میلیون تومان و برای سایر شهرها 10 میلیون تومان داده می شود.

وی اظهار داشت: سود این تسهیلات برای تأمین مسکن 10 درصد و برای ودیعه مسکن 9درصد است که مابه التفاوت سود را معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به دستور هیأت وزیران تأمین می کند.

نوبخت گفت: در نظر گرفتن تسهیلات برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد به فضای اقتصاد کشور کمک می کند تا دولت بتواند سیاست خروج از رکود و افزایش تولید را با سرعت بیشتری انجام دهد چون اگر مسکن فعال شود تعداد زیادی از رشته های صنعتی فعال می شوند یعنی دولت با این سیاست به اقشار کم درآمد و زوج های جوان کمک می کند.

وی با اشاره به این که دو مصوبه دیگر هم امروز در هیات وزیران مطرح شد،اظهار داشت: لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت های خارجی و سازمان های بین المللی در کشورمان یکی از لوایحی بود که امروز در جلسه هیات دولت تصویب شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: قبلا این اجاره و استملاک تابع آیین نامه ای بود که در سال 28 تدوین شده بود و قانون آن برای سال 1342 بود، با توجه به این لایحه می توانیم امکان تردد و اسکان گردشگران را فراهم کنیم.

نوبخت اظهار امیدواری کرد 'با تصویب این لایجه امکان جذب گردشگران را فراهم کنیم'.

سخنگوی دولت افزود: مصوبه دیگر در رابطه با اعطای اعتباراتی بالغ بر 55 میلیارد تومان بود که این اعتبار در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با روند فزاینده گرد و غبارها، حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها قرار داده شد.

وی افزود: در این جلسه همچنین گزارشات دستگاه های اجرایی در باره با مقابله با فساد ارائه شد از جمله گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این که ازسال 84 تا 92 بیش از 400 هکتار زمین به صورت غیر قانونی تصرف شده بود که با همکاری قوه قضاییه 42 پرونده برای آن صادر شده بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: این پرونده ها از سال 88 توسط برخی از جریان ها مخفی شده بود که خوشبختانه همکاران در حفاظت محیط زیست شناسایی کردند و با همکاری قوه قضاییه در اجرای حکم ، اقدامات لازم انجام می شود.

وی اظهار داشت: در راستای مبارزه با فساد از سوی رییس جمهوری و معاونت اول ریاست جمهوری تاکیدات زیادی شده است که همه دستگاه ها باید در خصوص مبارزه با فساد اقدام کنند و گزارشات را به دولت بدهند و آنان در صورت لزوم به قوه قضاییه ارائه کنند.

 نوبخت درباره شرایط حساس منطقه خاطر نشان کرد: خوشبختانه ما شاهد هستیم اقدامات تامینی از سوی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی ما به خوبی صورت گرفته است و با توجه به آمادگی این نیروهای ورزیده صیانت کامل از مرزها صورت می گیرد و جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه خواهد بود.

 وی در پاسخ به خبرنگار سیاسی ایرنا مبنی بر این که آیا سقوط قیمت نفت باعث کاهش منابع درآمدی ما خواهد بود، اظهار داشت: اگر استمرار داشته باشد به همین ترتیب است، آمارهایی که ما از فروش نفت در بازارهای جهانی داشتیم متوسط عملکرد آن ها حدود 104 دلار بود.

نوبخت اظهار داشت: معمولا بعد از چند ماه وقفه، آثار کاهش یا افزایش قیمت خودش را در بودجه نشان می دهد و احتمال می رود که ما در بودجه شاهد عدم تحقق منابع باشیم.

وی تاکید کرد: مناسبت ترین راه برای ما کاهش هزینه ها خواهد بود یعنی تناسب هزینه ها با درآمدها.

نوبخت خاطر نشان کرد: الان طی شش ماه گذاشته همه منابع ما تحقق نیافته است؛ با این وضعیت ما 53 درصد اعتبارات عمرانی را در سطح کل داریم و 100 درصد اعتبارات عمرانی استانی را تخصیص داده ایم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما سعی می کنیم جاری ها را کمتر و عمرانی ها را بیشتر کنیم، الان هم برای سه ماهه سوم تخصیص های دستگاه ها را به خزانه فرستادیم تا در کنار جاری ها ، عمرانی ها را هم تخصیص دهیم.

وی اظهار داشت: سیاست ما این نیست که ابتدا جاری ها را بدهیم تا پایان سال ؛ و اگر پولی بود به کارهای عمرانی بپدازیم ، بلکه معتقدیم یکی از عوامل خروج از رکود و دست یافتن به رشد اقتصادی ، مبالغ قابل توجهی بود که از سوی دولت به طرح های عمرانی اختصاص داده شد.

نوبخت افزود: در جلسه امروز هیات دولت وزیر کشور گزارشی در مورد واحدها و ویلایی هایی که به صورت غیرقانونی احداث شده بود ارائه کرد که بر اساس آن دو هزار 360 مورد تخریب را در بستر رودخانه های جاجرود، جاده چالوس و کرج انجام خواهند داد.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت آلودگی بنزین یورو 4، گفت: باید بگویم اگر بنزین یورو 4 آلوده بود آن را تزریق نمی کردیم.

وی اظهار داشت: در مورد تولید بنزین پتروشیمی نیز دولت قطعا تا رفع آلودگی اجازه تولید و توزیع نخواهد داد و اینکه به لحاظ آلودگی هوا نسبت به گذشته کمتر شاهد این مساله هستیم به خاطر جلوگیری از تولید و توزیع بنزین بوده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به کاهش قیمت نفت آیا ممکن است متممی برای قانون بودجه در نظر گرفته شود؟ گفت: متمم وقتی است که می خواهیم سقف بودجه را بالا ببریم، در حالیکه در این صورت ممکن است سقف بودجه کاهش پیدا کند البته این مساله قطعی نیست.

وی افزود: طی شش ماه گذشته همه منابع ما تحقق پیدا نکرده است و با همین وضعیت 53 درصد از اعتبارات عمرانی را در سطح کل دادیم و صددرصد اعتبارات عمرانی استانی را پرداخت کرده ایم و اینجا از مدیریت تخصیص بهره گرفته ایم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت قصد دارد این موضوع را در سطح بین الملل مطرح کند و درخواست جلسه اضطراری از اوپک داشته باشد؟ گفت: امروز من با آقای زنگنه وزیر نفت در این زمینه صحبت داشتم و رییس جمهور نیز تاکیداتی در این رابطه داشتند بنابراین آقای زنگنه برنامه هایی را برای من توضیح دادند که در حال فعالیت هستند و از همه پتانسیل ها و ابزارهای موجود برای حل این مشکل استفاده خواهیم کرد که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن سیاسی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت شش ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، گزارشی از سوی دولت ارائه نشده است، تاکید کرد: دو بار در کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی ارائه شده است و خود بنده نیز بارها در صحبت هایم به این مساله اشاره کرده ام و هدفمندی یارانه ها در فاز دوم به صورت کمک های نقدی و حمایت غذایی و همچنین اجرای طرح تحول سلامت و کمک و حمایت از تولید ادامه پیدا می کند.

نوبخت درباره گزارش هایی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، گفت: با توجه به محاسبات انجام شده بر اساس تعداد ثبت نام کنندگان بیمه های تامین اجتماعی و تعداد درخواست کنندگان برای بیمه بیکاری می توان این رقم را محاسبه کرد که بر اساس گزارش وزارت کار تا الان حدود 430 هزار نفر تعداد شاغلان در تابستان 93 افزایش داشته است پس نرخ بیکاری 9/5 درصد کاملا با محاسبات دقیق مشخص شده است و تعداد بیکاران و جمعیت فعال مشخص است.

وی درباره سرمایه گذاری های دولت در شش ماه اول سال گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کردیم و در 15 و 16 روز مهرماه دو هزار میلیارد تومان بیشتر برای اعتبارات عمرانی مستقیما از سوی دولت پرداخت شده است.

وی یادآور شد: تسهیلات در پنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته یعنی 130 میلیارد تومان تسهیلات دادیم که در دوره مشابه قبلی 80 میلیارد تومان بوده است و 59 درصد تسهیلات سرمایه در گردش بوده است.

نوبخت درباره طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس اظهار داشت: آقای انصاری معاون حقوقی رییس جمهور به نمایندگی از دولت مخالفت خود را با بخش هایی از این طرح مطرح کرده است و اینکه بار مالی دارد یا نه، در گزارشات ایشان نیز ذکر شده است.

وی در مورد افزایش قیمت برخی اقلام در بازار با توجه به کاهش تورم گفت: طبیعی است که در برخی موارد افزایش قیمت داشته باشیم اما مهم این است که شیب آن کند است یعنی درست است که نرخ تورم پایین آمده است اما افزایش قیمت نیز داشته باشیم.

نوبخت افزود: قیمت 21 قلم کالا را در شهریور ماه سال 91 تا 92 و 92 تا 93 می توانیم مقایسه کنیم که در دوره اول افزایش قیمت ها حدود 80 درصد بوده اما در یک سال اخیر معمولا 10 تا 11 درصد بوده است و حتی در برخی موارد رشد قیمت کالاها منفی شده است بنابراین اگر تورم به صفر برسد افزایش قیمت وجود ندارد.

سخنگوی دولت در باره اختلاف نظرها با طرف مذاکره ایران در موضوع هسته ای، گفت: ما اختلافات جدی داریم البته در بخش هایی به توافق رسیده ایم اما در جزئیات اختلاف نظر داریم و در حال مذاکره هستیم.

وی گفت: البته منطق جمهوری اسلامی ایران روشن است و امید است بتوانیم به طرف مقابل خود منطق مان را روشن سازیم و به توافق جامعی دست یابیم.

نوبخت درباره ایجاد دانشگاه به زبان خارجی با توجه به صحبت های اخیر رییس جمهور، گفت: دستگاه های مرتبط از جمله وزارت علوم پیگیری های لازم در این رابطه را انجام خواهند داد.

وی همچنین درباره پایان نامه فروشی اظهار داشت: وزارت علوم و دستگاه های بازرسی در این رابطه مراقبت های لازم را انجام خواهند داد و اینکه رییس جمهور هر نظری داشته باشد دستگاه های مرتبط باید پیگیری های لازم را انجام دهند.

نوبخت در مورد افزایش برخی رشته ها در دانشگاه، گفت: هر رشته جدید باید به تصویب وزارت علوم برسد و در غیر این صورت هر اقدامی شود قانونی نیست و جلوگیری می شود.

وی در مورد حادثه پاسگاه سراوان نیز اظهار داشت: هر از گاهی به جهت عدم کنترل مرزها به وسیله کشورهای همسایه برخی اشرار و افراد قاچاقچی وارد می شوند و اقدامات تخریبی انجام می دهند البته بلافاصله از سوی نیروهای نظامی و اطلاعاتی ما برخوردهای مناسب انجام می شود و ما همواره به پاکستان و افغانستان برای کنترل مرزهایشان تذکر داده ایم.

وی ادامه داد: در رابطه با حادثه اخیر پاسگاه سراوان، وزیر کشور و اطلاعات در جلسه امروز گزارشی را به هیات وزیران ارائه کردند.

سخنگوی دولت درباره نحوه اداره مدیریت شرکت های مرتبط با سهام عدالت، گفت: ما هم اعتقاد داریم این مدیریت ها باید تغییر کند و نوع مدیریت در جهت افزایش بهره وری باشد که وزارت اقتصاد در این رابطه اقدامات لازم را انجام می دهد.

نوبخت درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: طبق قانون هر سه قوه در این زمینه باید با یکدیگر مشارکت کنند و جلسات مهمی با ریاست معاون اول رییس جمهور و نمایندگان سه قوه در این ارتباط تشکیل شده است.

وی در پایان درباره تشکیل معاونت عترت قرآن وزارت ارشاد گفت: این معاونت تشکیل شده است و اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: دولت با وجود همه محدودیت ها نسبت به این مساله مهم فعال است، البته نباید تصور کنیم هر کمکی به معنای تشکیل وزارتخانه در این حوزه باید باشد چرا که بهتر است مساله قرآن بیشتر به صورت مردمی و غیردولتی اداره شود تا به صورت دولتی و باید بگویم بخش قابل توجه این اعتبارات به بخش های غیردولتی اختصاص داده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۳:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
سلام
من هر جا که رفتم از وام 50 میلیونی اطلاع نداشتن.اگه ممکنه بگین شرایط این وام چیه و باید از چه طریق پیگیرش باشیم؟؟؟واصلا این طرح اجرایی شده یا فقط در حد یه قوله برا افزایش سطح امید جوانان؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن جعفری
۱۲:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۳
با سلام
میخواستم ازتون خواهش کنم اگه ممکنه در مورد این وام 50 میلیونی مسکن پیگیری کنین.ظاهرا قرار بوده بعد یک ماه از شورای پول و اعتبار بخشنامش به بانک ها ابلاغ بشه ولی ظاهرا حالا حالا ها خبری ازش نیست.
با تشکر
آخرین اخبار