سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا:

رسیدن به توافق با ایران امکان‌پذیر است/ روحانی و اوباما می‌دانند باید چه گامهایی برای رسیدن به هدف بردارند

سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا و چکسلواکی و رئیس ایران پراجکت(طرح ایران) در مقاله ای گفت: رسیدن به توافق در دسترس است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "ویلیام لوئرز" در مقاله ای در نشنال اینترست درباره احتمال توافق هسته ای با ایران نوشت: دو طرف می دانند که شکست در رسیدن به توافق جامع پس از به وجود آمدن این فضای همکاری منجر به از سرگیری روند تیرگی روابط خواهد شد.

این مقاله می افزاید:مذاکره‌کنندگان هسته ای ایرانی و آمریکایی در دور اخیر گفتگوهای خود به توافق جامع نزدیک شدند.1+5 و ایران برای این که بتوانند تا مهلت بیست و چهارم نوامبر به توافق جامع برسند باید راه حلی برای اختلافات جدی باقیمانده پیدا کنند.هر دو طرف در حال هشدار دادن هستند که اگر طرف مقابل امتیازات بیشتری ندهد،مذاکرات به شکست خواهد انجامید.انتظار این هشدار در مرحله نهایی دیپلماسی می رود.زمان برای رهبران در تهران و واشنگتن  جهت تصمیم گیری درباره توافق به سرعت در حال نزدیک شدن است. موضوعات مورد بحث بسیار پیچیده ،فنی و علمی هستند و قبلا درباره آنها بحث نشده است.دیپلمات ها همچنین باید بر 35 سال خصومت دو طرفه ایران و آمریکا غلبه کنند. افزایش ناآرامی و خشونت در خاورمیانه بر فوریت مذاکرات هسته ای افزوده است.

نویسنده مقاله افزود:ایران و آمریکا در حال بررسی نحوه همکاری برای حل چالش های مشترک پیش روی خود در منطقه هستند.آمریکا و ایران باید درباره داعش به اقدام همسو یا حتی اقدام مشترک فکر کنند اما تاکنون هریک از دولت ها از گفتگو درباره موضوعات منطقه ای تا قبل از توافق هسته ای خودداری کرده است.توافق هسته ای به ایجاد اعتماد و همکاری در زمینه موضوعات در همسایگی ایران کمک خواهد کرد.براساس گزارش جدید "ایران پراجکت" با عنوان ایران و همسایگان  رابطه بسیار قوی بین حل بن بست هسته ای و توانایی آمریکا برای نقش موثر در خاورمیانه وجود دارد.این گزارش نمی گوید که آمریکا برای فراهم کردن گفتگوهای منطقه ای باید یک توافق را که کمتر درباره آن رضایت دارد،بپذیرد بلکه می گوید یک توافق هسته ای مورد قبول به آمریکا کمک می کند گزینه هایی بیشتری برای داعش ،عراق ،سوریه و افغانستان بیابد و آمریکا و ایران نیاز است از دولت جدید در کابل حمایت کنند.

این مقاله می افزاید:ما معتقدیم چنین توافقی در دسترس است.ایران به صورت کامل از توافق موقت در نوامبر گذشته تبعیت کرده است.غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد را متوقف کرده و در سطح پنج درصد نگه داشته است،مقادیر زیاد اورانیوم غنی شده را کاهش یا تبدیل کرده است،سانتریفوژهای جدیدی نصب یا عملیاتی نکرده است، از پیشبرد تاسیسات هسته ای اراک خودداری کرده و اجازه دسترسی روزانه بی سابقه به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای داد. میزان و حجم برنامه  غنی سازی اورانیوم ایران چالشی برای هرطرف است. دو طرف در حال کار بر روی طرحی هستند که میزان برنامه غنی سازی ایران برای رفع نیازهای انرژی را تعیین خواهد کرد.

مسئله این است که آیا باید اجرای توافق به مدت ده سال یا بیشتر طول بکشدو دو طرف آن را نقض نکنند،سپس اعتمادسازی حاصل شود.مذاکره کنندگان ایران و پنج به علاوه یک راههای خلاقانه ای را در این زمینه پیشنهاد کرده اند. 

این مقاله می افزاید:ایرانی ها متقاعد نشدند که اروپایی ها و به خصوص آمریکا با لغو تحریم ها توافق خواهند کرد و مشارکت ایرانی ها در توافق نیز به همین بستگی دارد. ما شاهد تلاش های جدی برخی جنگ‌طلبان بین المللی برای منحرف کردن مذاکرات هستیم.مقامات آمریکایی و ایرانی می دانند خطر زیاد است.هر دو طرف می دانند شکست در رسیدن به توافق جامع پس از فراهم شدن فضای همکاری منجر به معکوس شدن روند و تنزل روابط خواهد شد.آمریکا احتمالا بدون حمایت بین المللی سریعا تحریم هایی را اعمال خواهد کرد وایران نیز به غنی سازی با سانتریفوژهای بیشتر شدت خواهد بخشید.

نویسنده افزود:روحانی رئیس جمهور ایران و اوباما رئیس جمهور آمریکا می دانند که باید چه گامهایی برای رسیدن به هدف بردارند.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار