پایگاه آمریکایی " پولیتیکو":

جنبش انصارالله با رهبری هوشمندانه قدرت را در یمن به دست گرفت

یک پایگاه خبری آمریکا در گزارشی نوشت که انصارالله یمن به‌دلیل رهبری هوشمندانه توانست قدرت را در یمن در دست بگیرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به بررسی گسترش قدرت جنبش انصار الله یمن دذر این کشور  پرداخت.

البته پولیتیکو در اقدامی جهت‌دار تلاش کرد حرکت مسالمت آمیز معترضان یمنی را کودتای سیاسی قلمداد کند و نوشت: جنبش انصار الله  یمن طی روزهای اخیر کاملاً بی‌سروصدا کودتای سیاسی انجام دادند که جامعه جهانی خیلی کم به آن پرداخت و ناظران محلی تاریخ دوران معاصر یمن را به پیش و پس از دوران قدرت گرفتن  این جنبش تقسیم کرده‌اند.

پولیتیکو نوشت: حوثی‌ها گروهی از شیعیان هستند که پایگاه قدرت آنها در شمال یمن بوده و پس از سال 2000 و زمانی که مجبور شدند برای دفاع از خود به سلاح روی بیاورند، همواره منتظر چنین لحظه‌ای بودند که بتوانند قدرت را در دست بگیرند.

این پایگاه خبری افزود که اقدام انصارالله نه‌تنها باعث تغییرات جدید در عرصه سیاسی یمن شده بلکه محاسبات سیاسی منطقه‌ای را به‌خصوص در حوزه خلیج فارس تغییر داده است، چون حوثی‌ها همچنان روابط خود با ایران را حفظ کرده‌اند و این موضوع چالش‌هایی برای جنگ "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا با القاعده در یمن را ایجاد خواهد کرد.

پولیتیکو ادامه داد: در  شش ماه گذشته حوثی‌ها سیطره خود برمناطق مجاور استان صعده در فاصله 230 کیلومتری شمال صنعا، پایتخت، گسترش داده‌اند. آنها قبیله قدرتمند "حاشد" را با خود همراه کردند و واحدهای نظامی متحد با اخوان المسلمین یمن که به حزب اصلاح این کشور مرتبط بوده نابود کردند و دشمنان سلفی خود را از منطقه دماج در چند کیلومتری جنوب شرق صعده بیرون راندند و سرانجام حوثی‌ها به صنعا سرازیر شده و آخرین پایگاه‌های نظامی وفادار به ژنرال "علی محسن الاحمر" را تحت سیطره خود در آورده و با کمترین مقاومت کنترل دولت یمن را در دست گرفتند و تمامی این رویدادها به‌طور شگفت‌آوری با کمترین پوشش بین المللی روی داد.

 در ادامه این گزارش آمده است: "جمال بن عمر" نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن مذاکرات میان "عبد ربه منصور هادی"  رئیس جمهور یمن و رهبری حوثی‌ها را به‌عهده گرفت و چهارچوبی را برای تشکیل دولت موقت جدید را تنظیم کرد. پس از آن به‌طور رسمی قدرت حوثی‌ها به‌صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. سند نهایی که توسط رئیس جمهور یمن به‌عنوان توافقنامه صلح توصیف شده یک نوع تسلیم شدن بوده است.
 
این پایگاه خبری نوشت: گسترش خیره کننده قدرت حوثی‌ها به 4 عامل وابسته است:  بی‌کفایتی دولت موقتی که در سال 2011 تشکیل شد، تلاش "علی عبدالله صالح" رئیس جمهور سابق یمن برای انتقام از کسانی که باعث سرنگونی وی در سال 2011 شدند، چرخش تند عربستان و امارات متحده عربی در مقابل اخوان المسلمین و خود رهبری سیاسی زیرکانه جنبش انصار الله.

پولیتیکو در این گزارش نوشت: حوثی‌ها جنبش خود را برای زیدی‌های یمن از دهه 1990 آغاز کردند. زیدی‌ها فرقه‌ای از شیعیان هستند که تا سال 1962 تا زمانی که جمهوری یمن ایجاد شدف قدرت یمن را در دست داشتند.

دولت یمن زیدی‌ها را برای خود خطر می دید پس آن‌ها را تحت فشار قرار داد و  با حمایت سعودی‌ها تلاش کردند تا با تقویت جریان‌های وهابی‌ها و سلفی‌ها با نفوذ زیدی‌ها مقابله کنند. حزب اصلاح مهمترین کانال برای مقابله با زیدی‌ها بوده‌اند.

 در اوایل دهه 1990 در مقاومت لیبرال‌های یمن، زیدی‌های زیادی تلاش کردند که به جامعه جمهوری خواه مدرن یمن بپیوندند. برخی از آنها نیز حزب سیاسی تشکیل دادند در حالی که دیگران تلاش کردند اندیشه زیدی‌ها را در میان جوانان گسترش دهند. در اوایل سال 2000، جنبش  انصار الله مبارزه خود علیه رژیم "علی عبدالله صالح" را  ایجاد کرد. از سال 2004 تا 2010 شش جنگ میان حوثی‌ها و دولت مرکزی روی داد و حوثی‌ها در این جنگ‌ها پیروزی‌های متعددی به دست آوردند و همچنین توانستند با مقاومت در برابر حملات دولت یمن و حمله سعودی‌ها در سال 2010 پیروز شوند. درگیری علی عبدالله صالح با حوثی‌ها باعث تشدید حمایت‌ها از این جنبش شد. این حمایت‌ها نه به این دلیل بوده که حوثی‌ها اعتقادات شیعی دارند بلکه به این دلیل بوده که حوثی‌ها توانستند جایگزین قابل اعتمادی برای رهبری کنونی فراهم کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار