یک کارشناس سیاست خارجی:

"آمانو" تحت تاثیر جوسازی‌های غرب ناچار به بیان اظهاراتی متفاوت است/ حسن نیت ایران در همکاری با آژانس

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار بالایی در چارچوب توافقنامه ژنو نشان داده است در حالی که مجددا در گزارش اخیر آژانس نکات مبهم و الزاماتی عجیب و غریب بیان شده که در چارچوب قوانین بین‌المللی وجود ندارد.

"حسین کنعانی‌مقدم" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر آمانو، گفت: صحبت‌های آمانو در شورای حکام و بیانیه‌ای که صادر می‌کند در چارچوب قوانین بین‌المللی نیست.

وی ادامه داد: در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره شده در حالی که شورای امنیت روند پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار ندارد و ایران مطابق توافق و مذاکراتی که با 1+5 انجام داده یا در حال انجام دادن است روند خود را با این گروه دنبال می‌کند، پس باید به همان توافق عمل شود.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار بالایی در چارچوب توافقنامه ژنو نشان داده است در حالی که مجددا در گزارش اخیر آژانس نکات مبهم و الزاماتی عجیب و غریب بیان شده که در چارچوب قوانین بین‌المللی وجود ندارد.
 
کنعانی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: آمانو تحت تاثیر جو سازی‌های رسانه‌ای غرب ناچار به سخنرانی‌های متفاوت است.

شایان ذکر است؛ آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی در مقر آژانس با موضوع امنیت هسته‌ای، روند بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را کُند توصیف کرد.

به گفته آمانو، "ایران هنوز همه گام‌های شفاف‌ساز را که توافق‌ کرده بود تا پایان ماه اوت اجرا کند، عملی نکرده است." وی در ادامه افزود،‌ "بازرسان پیشرفت کندی در روند رسیدگی به پرونده اتمی این کشور داشته‌اند."

یوکیا آمانو در ادامه گفت، "برای بر طرف کردن همه مشکلات اساسی، بسیار مهم است که ایران، طبق یک برنامه زمانی مشخص، همه اقدامات گنجانده شده در چارچوب همکاری با آژانس را اجرا کند."

از زمان انعقاد توافقنامه موقت هسته‌ای میان ایران و 1+5 در ژنو، بازرسی‌های آژانس بر برنامه و تأسیسات هسته‌ای ایران تشدید شده است.

ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید دارد و لزومی بر تشدید بازرسی‌ها نمی‌بیند اما از سال گذشته متعهد بر همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

گفتنی است؛‌ سفیر روسیه در آژانس بدون نام بردن از کشور خاصی گفت:‌ برخی از کشورها می‌خواهند آژانس واحد اطلاعاتی آنها باشد.

انتهای پیام/  
 
برچسب ها: امانو ، غرب ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار