مشهد؛

اهدای بیش از ده هزار قطعه تمبر و اقلام پستی به موزه آستان قدس رضوی +تصاویر

بیش از ده هزار قطعه تمبر و اقلام پستی از ابتدای امسال تاکنون توسط مجموعه داران و علاقه مندان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)به گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: این تعداد اقلام پستی شامل بیش از ده هزار قطعه تمبر، آلبوم تمبر، پاکت مهرروز، کارت پستال و موارد دیگر اقلام پستی مانند تلگراف، لیبل پاکت نامه های دوره قاجار می باشد.

محمد حسین یزدی نژاد افزود: این اقلام پستی در قالب اهدا و وقف به مجموعه گنجینه های موزه آستان قدس رضوی افزوده شده که پس از انجام کارهای کارشناسی بر روی آنها در معرض نمایش عموم گذاشته می شود.

وی گفت: نخستین تشکیلات پستی ایران مربوط به زمان کوروش هخامنشی بوده و آنچه در این گنجینه نگهداری می‌شود از زمان ناصرالدین شاه قاجار تا دوره جمهوری اسلامی است.

یزدی نژاد تمبرهای شير و خورشيدی اولیه ایران، نخستین تمبرها با تصویر ناصرالدين شاه و سایر سلاطین قاجار، تمبرهای لار، تمبرهای موقتي مشهد معروف به تمبرهای "ويكتوركاستين"، تمبرهای ميرزاكوچك خان جنگلي، کارت پستالهای "پرسانا" به عنوان نخستين کارت پستالهای ايران را ازمهمترین اقلام پستی قدیمی ایران موجود در این گنجینه برشمرد.

وی افزود: نخستین تمبرها و اقلام پستی جهان نیز در این گنجینه نگهداری می شود که نخستين تمبر پستي معروف به "پنی سیاه" و تاریخچه پستی انگلستان، نخستين پاکت نامه پستي معروف به پاکت نامه "یک پنی مالردی" از آن جمله می باشد.

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آنچه در سالن گنجینه تمبر به نمایش درآمده منتخب اقلام پستی مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه قاجار، محمد علی شاه قاجار،احمد شاه قاجار، دوره پهلوی و دوره جمهوری اسلامی می باشد.


انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.