واشنگتن پست:

توافق هسته ای با ایران و تعلیق تحریم های این کشور بدون تایید کنگره دوام چندانی ندارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت که در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا بدون اجازه کنگره با ایران به توافق هسته‌ای برسد و تحریم‌های این کشور را به حالت تعلیق در آورد، کنگره و رئیس‌جمهور بعدی در قبال این توافق هیچ مسؤولیتی نخواهند داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، " جنیفر روبین"، تحلیلگر آمریکایی حامی اسرائیل، در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست  با اشاره به انتشار این خبر که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بدون اجازه  کنگره تحریم‌های ایران را تعلیق کند، درباره پیامدهای چنین رویکردی نوشت: "اگر وی چنین کاری انجام دهد پیامدهای آن در توافق هسته‌‌ای ایران چگونه خواهد بود؟ جواب: توافقی شکننده. در حقیقت هیچ کس - نه کنگره کنونی و نه جانشین آن  - ملزم به رعایت آن نخواهند بود. این حقیقت که رئیس‌جمهور فکر نمی‌کند بتواند کنگره را برای توافق با خود همراه سازد به ایران پیام می‌دهد که هر نوع توافق تنها با رئیس‌جمهور بوده و تنها تا زمانی که وی در اقتدار است، یعنی دو سال، اعتبار خواهد داشت."
 
در ادامه این گزارش آمده است با توجه به شناخت ایرانی‌ها از نظام سیاسی آمریکا و اینکه رئیس‌جمهور بعدی و کنگره ملزم به رعایت این نوع توافق نیستند، ممکن است کار اوباما برای چنین معامله‌ای سخت باشد اما "از سوی دیگر، اگر اوباما  تحریم‌های ایران را تعلیق کند، به احتمال زیاد کل رژیم تحریم‌ها دچار فروپاشی خواهد شد."
 
واشنگتن‌پست در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی  کشورهای جهان برای بازگشت به بازار ایران نوشا: "هر گونه اشاره به تعلیق تحریم‌ها از جانب آمریکا، می‌تواند سیل‌بندها را بازگشاید. روسیه و چین نیز فرصت را برای دردسر سازی و نشان دادن اینکه ایران حسن‌نیت دارد، استفاده خواهند کرد."
 
روبین ادامه داد این رویکرد منتهی به توافقی خواهد شد که با اتمام دوران زمامداری اوباما پایان خواهد یافت و  در این مدت زمان رژیم تحریم‌ها نیز دچار فروپاشی خواهند شد. ایران توان هسته‌ای خود را حفظ کرده و در عین حال اقتصادشبا دیکر شکوفا خواهد شد.
 
نویسنده واشنگتن‌پست ادامه دادکه به جای این کار اوباما باید فشارها را بر ایران بیشتر کند تا این کشور مجبور به ارائه امتیازات بیشتر شود اما "وی هیچ کاری نکرده که نشان دهد می‌خواهد فشار را بر آنها بیشتر کند. بلکه بر عکس،بر اساس اخبار وی یکی پس از دیگری امتیاز می‌دهد."
 
روبین  نوشت که این رویکرد موجب می شود دولت بعدی آمریکا یا مجبور به حمله نظامی به ایران شده و یا آن را به عنوان یک قدرت هسته‌ای بپذیرد.وی ادامه داد  "اما آیا این بی‌مسؤولیتی در قبال امنیت ملی‌مان و اسرائیل نیست؟"

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۵۴ ۰۲ آبان ۱۳۹۳
به حول قوه الهی و با عملکرد خوب دولتمردان وزارت امور خارجه انشاالله تحریم ها برداشته می شود با حمایت جدی جامعه بین الملل و دعاهای رهبر معظم انقلاب
آخرین اخبار