حسن بنیانیان:

مدیریت فرهنگی، مدیریت کردن فرهنگی تغییرات فرهنگی است

حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهمان برنامه "چراغ سبز" با موضوع عملکرد دستگاه های فرهنگی در رابطه با فعالیت های مردمی بود.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه "چراغ سبز"  رادیو گفتگو با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب سالهاست که ماموریتی را به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی می گذارند که به لحاظ ذات پیچیده ای که دارند، وظایف مستمری است.

وی افزود: در ده سال اخیر به واسطه رهنمودهایی که ایشان فرمودند و اسنادی که در عرصه های مختلف تنظیم شده است و در آن سیاست های کلان همراه با راهکارهای کلی درج شده است، این اسناد یکی پس از دیگری در حال تصویب شدن و اجرا شدن است.

بنیانیان اولین سند راهبردی را نقشه علمی کشور معرفی کرد و گفت: آثار بخشی از این سند ظاهر شده است که نشان دهنده پیشرفت در امور است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: سند دیگر نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که مراحل نهایی را در حال طی کردن است و سند دیگر، طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و دانشگاه ها است. سند دیگر طراحی تولید علوم انسانی بومی است.

بنیانیان، ایجاد فضای جدی تر با حضور گسترده تر و عمیق تر ساختارهای اجرایی قوای سه گانه را بحث اصلی رهبر معظم انقلاب دانست و اظهار داشت: این سندها همگی یک فصل مشترک دارند و آن هم این است که آموزه های اصیل فرهنگی و دینی مان در همه امور  عرصه های زندگی تجلی پیدا کند که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان سبک زندگی ایرانی اسلامی یاد می کنند.

وی در تشریح این بحث بیان داشت: معنای این حرف این است که نه تنها دولتمردان ما در تدوین این سیاست ها نقش دارند، بلکه در مرحله اجرای این اسناد همه اقشار جامعه هم نقش دارند که این به واسطه ذات فرهنگ است.

وی ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ وضعیت مان طوری است که در لایه اعتقادات و باورها مشکل زیادی نداریم؛ مشکل آنجاست که کارایی دستگاه های فرهنگی و غیرفرهنگی همگام با جامعه نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بی توجهی به مقولات فرهنگی در صد سال گذشته را علت اصلی مشکلات در این حوزه برشمرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز تحت عنوان تدوین پیوست فرهنگی برای هر تصمیمی از آن یاد کردند و گفتمان سازی یکی از محورهای مهمی است که باعث تبین در جامعه می شود.

بنیانیان با اشاره به مدیریت فرهنگی گفت: این در حقیقت مدیریت کردن فرهنگیِ تغییرات فرهنگی است. یعنی ما نمی خواهیم از طریق ابزار قانون و سایر ابزارات بیرونی تحولات بیرونی جامعه را کنترل کنیم، بلکه می خواهیم با استفاده از آگاهی و مشارکت خود مردم، تغییرات فرهنگی ناشی از تهاجم فرهنگی در صد سال اخیر را تغییر دهیم و بزداییم.

وی با بیان این پرسش که تغییرات فرهنگی کشور از کجا ناشی می شود، اظهار داشت: استدلال ما این است که بیش از 70 الی 80 درصد از تحولات این مقطع از تاریخ ایران در حوزه های غیرفرهنگی رقم می خورد و وارد فضای جامعه ما می شود؛ یعنی سیاست ها و روش ها و فعالیت هایی که در حوزه های سیاسی و اقتصادی انجام می شود و یا اتفاق هایی که در قوه قضاییه رخ می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: انتقادی که می توان از دستگاه های فرهنگی داشت این است که چرا آن آگاهی بخشی را در فضای دستگاه های سیاسی، اقتصادی، قضایی و انتظامی درست انجام نمی دهند و در واقع از این زاویه می توان به دستگاه های فرهنگی انتقاد کرد.

بنیانیان ادامه داد: دستگاه های فرهنگی می توانند از طریق معرفت آفرینی روی اعتقادات افراد کار کنند که با بهره گیری از عقل و فطرت افراد اعتقادات آنها را تقویت کنند.

وی به بیان یک مثال پرداخت و گفت: امروز یک نفر وارد فضای مالیاتی کشور ما شود، به راستگو بودن تشویق می شود و پاداش می گیرد یا خدایی نکرده احساس می کند که چون من بلد نیستم دروغ بگویم، باید مالیات بدهم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح نهاد های دولتی را لازم دانست و گفت: مدیران نهادهای دولتی نخست باید یک بینش عمیق و علمی از موضوع فرهنگ با حوزه فعالیت آنها پیدا کنند، زیرا مدیران ما در رشته تخصصی در دانشگاه ها درس خوانده اند که کاری به مسائل انسانی و حوزه علوم انسانی و فرهنگ ندارد و به صورت تجربی درباره فرهنگ اطلاعات دارند و این برای کسی که وزیر راه و شهرسازی است، کفایت نمی کند.

وی مشکل اصلی را در پروسه تحصیل و آموزش دوران کودکی دانست و گفت: آن زمانی که ما درس دین را کنار فیزیک گذاشتیم و گفتیم از آن نمره باید بیاوری و از این هم همینطور، یعنی خودمان دین را کوچک کردیم و به همین جهت مقام معظم رهبری طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را مطرح کردند، چرا که دین مفهومی که باید در تمام عرصه ها حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار