تجمل‌گرایی نوعی سوء استفاده از سنت‌ها و بی‌حرمتی به ماه محرم

یک جامعه‌شناس گفت: چشم و همچشمی و توجه به تجملات سوء استفاده از سنت‌ها و بی‌حرمتی به ایام سوگواری محرم است.

امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در رابطه با بروز و ظهور تجملات در ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: تجملات و چشم‌ و هم‌چشمی پدیده شومی است که متأسفانه امروزه در بسیاری از مراسم‌ها از عزا تا عروسی رسوخ پیدا کرده است و حتی در ایام محرم و مراسم سوگواری سید سالار شهیدان نیز به نوعی راه‌ پیدا کرده است.

این جامعه‌شناس بیان داشت: نذری‌پزان پیاپی، برگزاری مراسم باشکوه و بدون بار معنوی، استفاده از گران قیمت‌ترین وسایل عزاداری، همه از جمله موارد جولانگاه کسب اعتبار برای صاحبان برگزاری این مراسم است.

وی در ادامه افزود: مردم باید به جای توجه به مادیات و تجمل‌گرایی در ظاهر هیئت‌های مذهبی به تجمل‌گرایی در باطن خویش و الگوبرداری صحیح از امام حسین (ع) اقدام کنند.

قرائی‌مقدم، با بیان اینکه افرادی که به هر طریقی به دنبال کسب اعتبار دنیوی هستند این ماه را از سادگیا صلی خود بیرون آورده و با تجملات که بر خلاف ایدئولوژی و هدف اصلی آن امام همام است همراه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توضیح و ترویج نمونه‌ها و مدل‌های مناسب از عزاداری‌های ساده می‌توان از شیوع تجملات میان هیئت‌های مذهبی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.