لشگری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

دلایل نوسانات حوزه کفش/ صنایع پایین‌دستی در بورس کالا نیاز به حمایت دارند

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش گفت: نوسانات و افزایش غیرمنتظره قیمت و کمبود ماده اولیه، منجر به اعتراض تولیدکنندگان شده است که این موضوع را به مسئولان وزارت نفت و مجلس اعلام کردیم و انتظار داریم که در بورس کالا منافع صنایع پایین‌دستی مورد توجه واقع شود.

علی لشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه در حوزه صادرات کاهش 21.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین دلایل بروز این اتفاق، نوسانات قیمت ماده اولیه به نام دی او پی است که در بازار به 8800 تومان رسیده که این ماده مورد مصرف کارخانجات کفش های چرم مصنوعی و چکمه های کشاورزی و کفش های ورزشی است.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش افزود: با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف این ماده در استان قم با 230 واحد تولیدی (3 هزار نفر اشتغال مستقیم و 20 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم) است، این استان بیشترین کاهش را در صادرات داشت.

وی تصریح کرد: همچنین در چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ماده اولیه ای به نام الکل دی اتیل هگزانول محصول پتروشیمی شازند در بورس کالا بودیم، بطوری که اخیرا قیمت پایه این ماده از 4 هزار و 30 توامن به 5 هزار و542 تومان رسید که همین مسئله موجب شد قیمت نهایی الکل از 7 هزار و 150 به 7 هزار و 710 تومان افزایش یابد.

لشگری ادامه داد: از این رو این نوسانات و افزایش غیرمنتظره قیمت و کمبود این ماده ها، منجر به اعتراض تولیدکنندگان شده است.

وی با بیان اینکه نرخ های عرضه شده از نرخ های بین المللی گران تر است، اظهار داشت: این مسئله مزیت رقابتی را برای کفش های ایرانی از بین می برد و این موضوع در حالیست که دولت سعی دارد نرخ تورم را کاهش دهد و از تولیدکنندگان حمایت به عمل آورد.

رئیس هیئت مدیره جامعه صنعت کفش افزود: با مشاهده شاخص تولیدکننده کل در 6 ماهه اول سال متوجه می شویم که ماده اولیه دارای اهمیت در زنجیره ارزش صنایع پایین دستی و پتروشیمی، چگونه می تواند تولید واحدها را دچار اخلال کند.

لشگری تصریح کرد: این موضوع را به مسئولان وزارت نفت و مجلس اعلام کردیم و انتظار داریم که در بورس کالا منافع صنایع پایین دستی مورد توجه واقع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار