در نشست خبری "مسابقه‌ ستاره بیست" مطرح شد

فراهم‌شدن امکان حضور علاقه‌مندان و مستعدان عرصه بازیگری/ برخی آموزشگاه‌های بازیگری خروجی نامطلوب داشتند

در نشست رسانه ای "مسابقه ستاره بیست "، پیشکسوتان عرصه بازیگری از مزایای این طرح گفتند.

به گزارش  خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛صبح امروز نشست رسانه ای "مسابقه‌ ستاره بیست" با حضور فاطمه ثمرقندی طراح و کارگردان مسابقه، رامین نواب‌پور تهیه کننده، چنگیز جلیلوند، رامسین کبریتی، نسرین مقانلو، فریبا کوثری، رضا رویگری، پژمان بازغی، در محل مسابقه پارک پردیسان برگزار شد.

نواب‌پور تهیه کننده مسابقه ستاره بیست با بیان اینکه ستاره بیست از آنجایی آغاز شد که ما با محدودیت چهره در تلویزیون و سینما مواجه بودیم گفت: تکراری شدن چهره‌های سینمایی جذابیت و جلوه خود را از دست می‌دهد. ما وقتی فیلم های ارسالی داوطلبان را دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که باید این کار انجام شود. جالب است بدانید که ما در تمام مراحل این مسابقه حتی یک ریال وجه دریافت نکردیم و بطور رایگان تمام مراحل انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول 10 روز از 6 هزار نفر تست گرفته شده است، گفت: از استادان بزرگ عرصه بازیگری از جمله چنگیز جلیلوند، رضا رویگری، هایده حائری و نسرین مقانلو و دیگر عزیزان برای بخش داوری این مسابقه دعوت کرده ایم که ایشان در طول این 10 روز زحمت زیادی را متحمل شده‌اند.

نواب پور در ادامه گفت: شبکه نمایش و شبکه تهران مراحل این مسابقه را پخش می کنند و برخی از آیتم‌ها از شبکه نسیم پخش خواهد شد و البته پخش این برنامه برای پس از ماه محرم در نظر گرفته شده است.

تهیه‌کننده برنامه مسابقه بیست در پایان ضمن قدردانی از حسن فتحی ، بیژن بنفشه‌خواه و اعضای هیئت داوران گفت: رای مردمی نیز برای انتخاب بازیگران در نظر گرفته شده است که از مردم برای انتخاب بهترین بازیگران نظرسنجی خواهیم کرد.
 
فاطمه ثمرقندی کارگردان و طراح این مسابقه گفت: شبکه نمایش به عنوان شبکه جوان و پویا انتخاب خوبی بود که در کنداکتور خود ظرفیت پخش این برنامه‌ها را تا 90 دقیقه هم خواهد داشت؛  این شبکه جایگاه خود را بین مخاطبان پیدا کرده و می توان گفت تخصصی‌ترین شبکه برای این حوزه است ، ضمن اینکه شبکه 5 نیز احتمالا برنامه را پخش خواهد کرد.

محمود عزیزی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان اینکه آموزش سینما و تئاتر در دانشگاهها تابع شرایط خاصی است گفت: در تمام دانشگاه‌های جهان واحدهای عملی برای این رشته هنر،تئاتر و سینما در نظر گرفته می‌شود که این واحدهای عملی به هنرجو برای فعالیت حرفه ای در شغل آینده کمک می‌کند. بنظر من تعاریف خروجی دانشگاهها با تغییر شاکله و ساختار آموزشی در زمینه تئاتر و سینما عوض می‌شود.

عزیزی در ادامه گفت: یکی از معضلات حال حاضر فعالیت تعداد زیادی آموزشگاه بازیگری است که عمدتا خروجی مطلوب و مناسبی ندارند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هنر و فرهنگ و مشاغلی که با اینها در ارتباط است جایگاه قانونی پیدا نکرده است.

بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: شوق و دلدادگی نسبت به بازیگری و هنر بسیار زیاد دیده می‌شود اما اکثریت هنرمندان و علاقمندان به هنر در تئاتر و سینما جایگاه مطلوبی ندارد.

عزیزی در ادامه گفت: ضمن تشکر از بانیان این مسابقه باید دید که مشکل از کجاست که با اعلام این فراخوان این جمعیت گسترده برای بازیگری مراجعه می کنند. این یک اتفاق ساده نیست.

عزیزی با انتقاد از قضاوت‌های نا بجا و بی‌اساس گفت: نمی دانم ملاک قضاوت‌هایمان را از کجا آورده‌ایم. وقتی یک علاقه‌مند به هنر و بازیگری شرایطی را برای محک زدن استعداد خود نداشته و این علاقه را سالها سرکوب کرده، با این فراخوان فرصتی برای آزمودن خود پیدا می‌کند که اتفاق بسیار خوبی است.

رامسین کبریتی عضو هیات داوران مسابقه ستاره بیست گفت: در سینما شانس 99 درصد و استعداد یک درصد است. ما خیلی از بازیگران تئاتر رادیده‌ایم که بسیار قابل و مستعد هستند. اما شانس حضور در سینما را ندارند ، من خودم را در حد داوری نمی‌دانم چون پیشکوستان دیگری هستند که باید این جایگاه را داشته باشند.
 
چنگیز جلیلوند پیشکسوت عرصه بازیگری و صدا پیشه‌گی گفت: من بسیار خوشحالم که شاهد این اتفاق هستیم بعلت اینکه جوانان زیادی که علاقه‌مند به بازیگری هستند شانس حضور و آزمودن استعداد خود را پیدا کرده‌اند. من فکر نمی‌کردم که چنین اتفاقی با صرف هزینه شخصی بیافتد. من برای داوری نیامده‌ام بلکه برای مشاهده کسانی آمده ام که علاقمندند بازیگر شوند.

جلیلوند در ادامه گفت: البته داوطلبان شهرستانی لهجه زادگاه خود را داشتند که در صورت تمرین برای برطرف کردن به حرفه‌ی آنها لطمه نخواهد زد. هرچند که در بعضی از سریال‌ها نیاز به لهجه است. اما در کل اشتیاق ،‌استقبال و انگیزه جوانان شهرستانی بسیار بیشتر از تهرانی‌ها بود،‌ بطوری که 20 درصد داوطلبان تهرانی و بقیه شهرستانی بودند.

وی تصریح کرد: از خدا می‌خواهم کسی چوب لای چرخ این برنامه نگذارد. ما در این زمان شاهد کسانی بوده‌ایم که علاقمند بودند اما فرصت بروز استعداد را نداشتند.

نسرین مقانلو بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با ابراز خشنودی از برگزاری چنین برنامه‌ای از یک سال پیش که در مورد این طرح صحبت شد من بی‌تعارف باید بگویم زمان آن رسیده که ضوابط جای روابط را بگیرد. بازیگری فقط صورت و ظاهر نیست. من همیشه گفتم باید هنر ذاتی باشد و هنرمند باید عاشق هنر باشد. خوشحالم شاهد حضور جوانانی برای استفاده از این فرصت بودیم که بدلیل برقراری روابط در این عرصه حقشان خورده شده بود.

مقانلو در ادامه بیان کرد: ملاک ما یک چیز نبود و تمام زوایا و ابعاد را در نظر می‌گرفتیم. ممکن است کسی صورت زیبایی نداشته باشد اما از لحاظ فن بیان و استعداد بازیگری بسیار خوب باشد پس ما به ظاهر توجه نمی‌کنیم.

بازیگر پیشکسوت سینما گفت: این هنر بسیار خاص و ویژه است و از نظر من بازیگری مقدس است چون باید درد جامعه را منتقل کنید و به تصویر بکشید. من از اینکه جوانان با استعداد این فرصت را بدست آورده‌اند خوشحالم.

رضا رویگری گفت: برنامه خانم ثمرقندی این مزیت را دارد که فرصت بازیگر شدن را به تمام کسانی که علاقه و استعداد دارند داده‌ است، امیدواریم با این حرکت خون تازه‌ای در رگهای سینما و تلویزیون جریان پیدا کند.

رویگری در ادامه گفت: من به این جوانان حسادت هم می‌کنم چون امکانات ما با امکانات آنها برای بازیگر شدن قابل مقایسه نیست ولی ما به هر حال وارد این عرصه شده‌ایم.

رویگری با ابراز خرسندی نسبت به وضعیت استقبال خانواده‌ها گفت: بسیاری از خانم‌ها به تشویق پدر و همسر به این مسابقه آمده بودند که جای شکر دارد. این نشان دهنده آن است که فضای سینماها برای خانواده ها تعریف و شناخته شده است.

تهیه‌کننده مسابقه ستاره بیست پس از سخنان رویگری گفت: شایان ذکر است نکته‌ای را به اصحاب رسانه اعلام کنم که آن حضور اقشار مختلف و تنوع چهره‌ها و همچنین تاثیر فعالیت‌های اجتماعی داوطلبان در این مسابقه بوده است چون اخلاق حرفه‌ای و منش در حرفه بازیگری مهم است.

فریبا کوثری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: مساله ای که برای ما جالب است جمعیت داوطلب است. انگیزه های برخی از داوطلبان بخصوص داوطلبان شهرستانی بسیار قابل توجه و خوب بود . برخی دیگر انگیزه‌های جالب و جذابی نداشتند.

در اینجا باید یادآور شوم که آموزشگاه‌هایی که نظارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد و داوری استانداردی ندارد خروجی نامطلوبی داشتند که ما در این مسابقه شاهد آن بودیم. بسیاری از داوطلبان اعلام کردند که با هزینه‌های میلیونی برای بازیگر شدن در کلاس‌ها ثبت نام‌کرده‌اند که متاسفانه بازده خوبی نداشته است.

کوثری در ادامه گفت: ما دوست داشتیم تمام این داوطلبان بازیگر می‌شدند اما در میان کسانی که برگزیده شده‌اند و کارت سبز دریافت کرده‌اند می توان بهترین‌ها را گلچین کرد.

بسیار از داوطلبان اطلاعات فوق‌العاده ای در مورد سینمای ایران و جهان داشتند و برخی دیگر از نظر اطلاعات سینمایی  ضعیف بوده‌اند، به هر حال امیدواریم که 20 ستاره واقعی را به سینما و تلویزیون ارائه کنیم. امیدواریم کسانی که وارد این عرصه می‌شوند درک و فهم  و احترام به پیشکسوتان را داشته باشند.

پژمان بازغی گفت: من از طرف کارگردان این مسابقه دعوت شدم و به نظر من نمی‌توان اسم داوری را روی نظر خودم بگذارم. باید بگویم که متاسفانه وضعیت بازیگری بسیار اسفناک است. خیلی از این داوطلبان در کلاس‌های مختلف بازیگری شرکت کرده‌ بودند که هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

وی تصریح کرد: شاید  این برنامه برای اولین بار است که به شکل جدی و رسمی انجام می‌شود اما نمی دانم که هنر سینمای ما به کجا می‌رود  و بسیار جای تاسف برای این وضعیت است. در میان داوطلبان به کسانی برخورد می‌کنیم که سودای شهرت و ثروت داشتند که این بدلیل اطلاع‌رسانی غلط نشریات و رسانه‌های زرد است.

این بازیگر سینما و تلویزیون با ابراز تاسف از اینکه تعدادی از داوطلبان حتی هنرمندان و فیلم‌سازان ما را نمی‌شناسند گفت: خیلی از داوطلبان فقط بازیگری را در عرصه طنز می‌بینند. متاسفم از اینکه الگوهای آنها با الگوهای ما خیلی تفاوت دارند.

کارگردان مسابقه ستاره بیست با ابراز تاسف از همکاری نکردن با اینگونه حرکت‌های فرهنگی و هنری توسط بخش‌های مختلف گفت: در کشور ما عادت دارند که به قطار در حرکت سنگ پرتاب کنند و معمولا کمکی هم برای اینگونه حرکات نمی‌کنند.

وی افزود: من همیشه از خداوند کمک خواسته‌ام و برای رسیدن به هدف تنها او را برای یاری دعوت کرده‌ام.  در این مسابقه از هر طبقه اجتماعی و اقتصادی حضور داشته و ما حتی یک رفتگر را داشتیم که کارت سبز هم دریافت کرده؛ در قضاوت داوران هیچ دخالتی نداشته ایم و نخواهیم داشت. این مسابقه منبع مالی شخصی دارد اما هنوز اسپانسر مناسبی پیدا نشده است.

وی با تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد بدلیل حضور در مسابقه و از معصومه ابتکار به دلیل در اختیار گذاشتن مکان مسابقه و حمایت ایشان گفت: از هر قدم و حرکتی که با همکاری کرده است نهایت تشکر را داریم.


انتهای پیام/ اس


برچسب ها: hh
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.