ورود دانشگاه آزاد اسلامی به صنعت تولید دارو و واکسن

دبیر شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاداسلامی از آمادگی دانشگاه آزاداسلامی برای ورود به صنعت تولید دارو و و اکسن با توجه به فراهم بودن ظرفیت های علمی-پژوهشی و دانش پایه خبر داد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی، دکتر زیتون نژاد دبیر شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاداسلامی، در هجدهمین جلسه این شورا به ارائه گزارشی از مهمترین مصوبات پرداخت و گفت: بسیاری از این طرح ها به مرحله اجرایی رسیده و یا اجرا شده است.

وی از تاسیس شرکت هلدینگ دانشگاه با نام شرکت توسعه آزاد پاسارگاد خبر داد و افزود: تاسیس مرکز آموزش های کاربردی و کوتاه مدت، اجازه تاسیس شرکت دانش بنیان تولید لیزرهای پزشکی، ساماندهی و نظارت و حمایت از شرکت های دانش بنیان، ساماندهی و تاسیس مراکز رشد در دانشگاه آزاداسلامی از مصوبات این شورا به شمار می رود.



دبیر شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاداسلامی، تهیه و تصویب آیین نامه مشارکت دانشگاه با اشخاص حقیقی و حقوقی در فعالیت های اقتصادی و دانش بنیان و سرمایه گذاری را از دیگر مصوبات این شورا در مدت فعالیت خود برشمرد و افزود: تهیه و تصویب شیوه نامه فعالیت های اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری، بررسی همکاری های مشترک بین معاونت علوم پزشکی و گروه دارویی برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، اجازه بررسی تاسیس شرکت IT دانشگاه توسط شرکت هلدینگ دانشگاه(شرکت توسعه آزاد پاسارگاد)، اجازه انجام مطالعات مربوط به تاسیس شهر دانش دانشگاه از دیگر مصوبات این شورا است.

زیتون نژاد با بیان اینکه پس از بررسی و تایید اعضا اجازه تاسیس 2 پارک علم و فناوری جهت استقرار طرح های فن آور و دانش بنیان استان تهران در دو منطقه گرمدره و پردیس صادر شد، گفت: اجازه اجرای طرح دانش بنیان تولید بذرهای هیبریدی خیار در دانشگاه خوراسگان اصفهان، طرح تشکیل کارگروه مشترک دانشگاه آزاداسلامی و مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در کشور، برنامه 3 ساله تاسیس 150 مرکز رشد و 31 پارک علم و فن آوری توسط دانشگاه آزاداسلامی توسط دانشگاه آزاداسلامی در استان های کشور و استقرار 800 شرکت فن آور و دانش بنیان، بررسی نحوه سرمایه گذاری در زمینه خرید سهام شرکت ها و صنایع متوسط و بزرگ که توسط دولت و سازمان خصوصی سازی واگذار می شوند و صدور مجوز سرمایه گذاری در املاک و مستغلات واحدهای تهران(26 قطع زمین بصورت مشارکت یا پیمان مدیریت با شرکت هلدینگ دانشگاه) از جمله مواردی است که در این شورا به تصویب رسیده است.

زیتون نژاد در ادامه به گزارش ارائه شده از وضعیت بازار داروی کشور توسط دکتر رضایت رییس واحد دارویی اشاره کرد و گفت: حجم تجارت دارو در دنیا حدود هزار میلیارد دلار است و این در حالی است که این رقم در کشور ما حدود 3/3 میلیارد دلار است، بنابراین با توجه به اینکه صنعت تولید دارو و واکسن فعالیتی دانش بنیان به شمار می رود و دانشگاه آزاداسلامی نیز دارای ظرفیت های علمی-پژوهشی و دانش پایه است می تواند به این صنعت ورود پیدا کند.

وی افزود: در این جلسه پس از بررسی های صورت گرفته در این باره مقرر شد مطالعه و بررسی لازم برای ورود دانشگاه آزاداسلامی در حوزه تولید دارو و واکسن انجام شود و گزارش نهایی آن برای تصمیم گیری در جلسه آینده شورا تهیه شود.

دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاداسلامی پس از شنیدن این گزارش، گفت: روش های مصرف دارو از دهه 90 در دنیا تغییر کرده و شرکت های داروسازی به سمت روش های نوین دارو سازی حرکت می کنند، با توجه به اثر گذاری بیشتر این داروها در درمان بیماری ها از یک سو و کم هزینه بودن آن از سوی دیگر بهتر است تا دانشگاه آزاداسلامی نیز در این عرصه به فعالیت بپردازد.

وی افزود: ورود دانشگاه آزاداسلامی به بازار دارویی و داروسازی از نظر علمی و تولید ثروت در آینده برای کشور بسیار مهم و با ارزش است.

زیتون نژاد همچنین درباره دیگر مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه مهندس ثابت مدیر عامل شرکت هلدینگ دانشگاه"شرکت توسعه آزاد پاسارگاد"، به ارائه گزارشی از پیشرفت فعالیت های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دانشگاه و ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایه گذاری در املاک راکد و بلا استفاده در سطح شهر تهران ارائه کرد. اعضای شورا نیز پس از شنیدن این گزارش بر تدوام روند موجود تاکید کردند.

گفتنی است، در این جلسه دکتر مهدی بازارگان به عنوان دبیر کمیته خدمات علمی و پژوهشی، دکتر هادی قوامی به عنوان رییس کمیته منابع و مصارف و دکتر محمد تقی ضیایی به عنوان دبیر کمیته امور اقتصادی و سرمایه گذاری با اکثریت آرا منصوب شدند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.