گزارش برگزاری نخستین آفرینواره‌ی آیین آینه

265 فیلم‌ساز و عکاس در جریان برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان در زنجان حاضر شدند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در نخستین آفرینواره آیینی انجمن سینمای جوانان ایران که در شهر زنجان در حال برگزاری ست تاکنون 265 عکاس، فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس از سراسر کشور شرکت کرده‌اند که از این بین 139 نفر از هنرمندان استان زنجان و 126 نفر از سایر شهرهای کشور ازجمله اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، تهران، یزد و کرمان متشکل از 162 عکاس، 91 فیلم‌ساز و 6 فیلم‌نامه‌نویس هستند.

گفتنی است روز اول برگزاری آفرینواره عمدتاً به برگزاری کارگاه‌های تخصصی پیرامون آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان آفرینواره با فضای آیین‌های عاشورایی استان و شهر زنجان و چگونگی روند فیلم‌سازی در چنین شرایطی گذشت. این کارگاه‌ها با حضور رهبر قنبری و احسان همتی برگزار شدند.

علاوه بر کارگاه‌های تخصصی، به منظور برگزاری هر چه‌بهتر آفرینواره، آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با تمهیدات صورت گرفته در خصوص نحوه‌ی حضور آن‌ها در مراسم و امکانات فراهم‌شده برای بالا رفتن عملکرد گروه‌های فیلم‌سازی و عکاسی نشست‌هایی نیز با مدیران اجرایی و هماهنگی آفرینواره برگزار شد.

روز دوم که مصادف با 8 محرم الحرام بود،عزاداران با پیکر مطهر 45 شهید گمنام 8 سال دفاع مقدس وداع و آنها را تا مزار شهدا بدرقه کردند.

طبق سنن این شهر هشتم محرم الحرام روز قربانی دادن در پیشگاه احدیت است. این روز قربانی کردن صدها رأس گاو و گوسفند توسط عزاداران حسینی وشرکت‌کنندگان در آفرینواره بود. این مراسم در محل قربانگاه حسینیه‌ی اعظم در میان جمع هزاران نفری عزاداران حسینی بود و هنرمندان اجرای این مراسم آیینی را به تصویر کشیدند.

در جریان برگزاری مراسم با توجه به ازدحام عزاداران، شرکت‌کنندگان در آفرینواره با لباس‌های فرم مخصوص آفرینواره و با حضور هماهنگ و منظم در مراسم‌های برگزارشده که با همکاری نیروی انتظامی شهر زنجان و سایر نهادهای خدماتی و فرهنگی امکان داشتند با کمترین میزان محدودیت تصاویر و عکس‌های موردنظر خود را تهیه نمایند.

در پایان روز و ساعات صرف ناهار و شام در محل مسجد عباس قلی خان شرکت‌کنندگان آفرینواره با برگزاری جلسات مشاوره و هماهنگی به طرح مسائل پیش‌آمده در طول پرداخته و با همکاری گروه اجرایی آفرینواره سعی در از بین بردن یا کم‌رنگ کردن محدودیت‌های کار اجرایی داشتند.

در روز سوم مصادف با تاسوعای حسینی فیلم‌سازان و عکاسان با حضور در محل ارمغان خانه در مراسم تعزیه خانی حضرت عباس (ع) شرکت کردند.

این مراسم تعزیه‌خوانی که در ایام عزاداری ماه محرم همه روز در ارمغان خانه برگزار می‌شود و در هرروز تعزیه‌ی مربوط به یکی از یاران و اصحاب امام حسین (ع) در آن برگزار می‌شود قدمتی 400 ساله دارد. یکی از ویژگی‌های این مراسم تعزیه‌خوانی اجرای آن به گویش آذری ست.

در پایان روز سوم مراسم سخنرانی آیت‌الله بیگدلی پیرامون مراسم آیینی مردم زنجان، آسیب‌شناسی مراسم‌های گوناگون و معرفی مراسم‌هایی که در سایر نقاط استان زنجان برپا می‌شود و نیز مراسم شب‌شعر و حلیم‌پزان شهر زنجان نیز در محل مسجد عباس قلی خوان برگزار شد.

صبح روز چهارم فیلم‌سازان، عکاسان و نویسندگان با حضور در سطح شهر زنجان و مراسم‌های گوناگونی که در روز عاشورا برگزار می‌شود، حضور در روستاهای اطراف شهر زنجان و نیز مراسم تعزیه‌خوانی ارمغان خانه به تهیه‌ی تصاویر موردنظر خود پرداختند.

به گفته‌ی امیرلطفیان مدیر امور جشنواره های سینمای جوانان، عمده‌ی تولیدات فیلم‌سازان حاضر در این آفرینواره در حوزه‌ی فیلم مستند است و نیز تا آخرین روز برگزاری آفرینواره، فیلمبرداری چند فیلم داستانی نیز به طور کامل فیلم‌برداری خواهد شد.


انتهای پیام/ اس
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.