در بزرگداشت قیصر امین پور بیان شد؛

"حداد عادل": "قیصر" را در متن انقلاب شناختیم

رییس فرهنگستان زبان و ادبی فارسی گفت: "قیصر امین پور" شاعر انقلابی و جنگ بود که در متن انقلاب شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری مراسم بزرگداشت "قیصر امین پور" که عصر امروز در انجمن مفاخر ایران برگزار شد؛ "غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پس از برشماری دلایل دعوای میان شاعران نوسرا و کهن سرا افزود: قیصر از همه این ایرادات مصون بود.
 
به گفته حداد عادل، امین پور در زمان خود همواره با زبانی زنده و دور از هر گونه پیچیدگی شعر می گفت و اشعار او از لحاظ مضمون نیز هرگز تقلیدی پوچ، کورکورانه و قدیمی را نشان نمی دادند.   
 
حداد عادل تصریح کرد: بارقه ها و جرقه های ابتکار و نوآوری در تک تک اشعار قیصر دیده می شود اما برتر از این ها اندیشه اوست.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: اگر شعر کهن سرایان ربطی به مردم و دغدغه های آن ها نداشت اما قیصر شاعر انقلاب و جنگ بود در اصل ما قیصر را در متن انقلاب شناختیم.   
 
وی با اشاره به این که قدر شعرهای قیصر را می توان در سال 60 فهمید افزود: قیصر در آن روزها برای ما مثل بارانی بود که برچشمه ای ببارد.
 
وی اظهار داشت: در نومیدانه ترین اشعار قیصر رگه ای از بی ایمانی نمی بینیم و در اغلب اشعار او تعالی به چشم می خورد.
 
حداد عادل تصریح کرد: تعالی و چشم دوختن بدین منتها و افق های دور از ویژگی های قیصر به حساب می آید.
 
وی ادامه داد: آن چه حافظ را جاودانه کرده در شعرهای قیصر موج می زند، او متفکری است که افکار خود را به زبان شعر بیان می کند و رمز ماندگاری او این است که ذره ای بی اخلاقی در اشعار او دیده نمی شود.   
 
حداد عادل گفت: قیصر به هیچ کدام از ایرادات وارده در شعر نو و کهن آلوده نبوده و نشان داده است که هم در قالب نیمایی و هم در قالب کهن می توان شعر خوب گفت.
 
وی اظهار داشت: برای سرایش یک شعر خوب باید فکر، اندیشه، ایمان و جوهر عشق داشته باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: همیشه حسرت می خورم که چرا خورشید عمر قیصر در نیم روز طلوع کرد.
 
حداد عادل در انتهای سخنان خود گفت: قیصر جوان ترین عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بوده و چند سال قبل از آن به عنوان عضو فرهنگستان پذیرفته شد؛ وجود وی غنیمت بوده و به اصطلاح دیگر او یکی از قله های بلند شعر فارسی در دوران معاصر و کسی بود که شعر فارسی بعد از انقلاب وامدار او بود.  

حداد عادل در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به دعوای نو و کهن بوده در 40-50 سال قبل گفت: در آن زمان روزنامه ها، هفته نامه ها، ماهنامه های منتشر شده در زمینه شعر و ادب به عرصه وارد کردن اتهام به اشعارنو تبدیل شده بود.
 
وی ادامه داد: نوسرایان، کهن سرایان را به تکرار مکررات و سرودن اشعار بی جان متهم می کردند و این اتهامات با توجه به اشعار 90 درصد از شاعران نامدار عصر قاجار درست به نظر می آید.  در نظر کهنسرایان شعری که قافیه ندارد موسیقی ندارد و بنابراین نمی تواند از طرف مردم عامی پذیرفته شود.
 
حداد عادل ادامه داد: به نظر کهنسرایان، شعر نوپردازان آنقدر از عامه دور شده که مردم زبان آن ها را نمی فهمند.
 
وی ادامه داد: شعر نو از زمان نیما به بعد به قدری انتزاعی شده که شاعران ترجیح می دادند نتیجه گیری را به خوانندگان خود واگذار کنند.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به این که شعر نو از نظر کهنسرایان در دل مردم نمی نشیند افزود: اکثر شعرهای نوپردازان در نظر کهنسرایان با اعتقادات مردمی نمی خواند خیلی از اشعار نوپردازان مروج بی دینی و بی اخلاقی است.
 
وی خاطر نشان کرد: دعاوی میان نو و کهنه خوراک 40 یا 50 سال ما بوده و در این میان قیصر امین پور از زبان معیار امروزی بهره گرفته است.  
 
*امین پور سخنگوی فرهیخته ای بود 

هم چنین "قهرمان سلیمانی" معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت قیصر امین پور با اشاره به این که معمولا کثرت صفاتی برای هر شخص مبین حضور زنده اوست افزود: اگر ما بخواهیم علامه دهخدا را به عنوان یک شخصیت بزرگ تاریخی توصیف کنیم صفاتی چون انقلابی بودن و روشن فکری را برای او می شماریم اما اگر از این منظر بخواهیم به قیصر بپردازیم صفات زیادی را می توان برای او برشمرد.  
 
وی گفت: امین پور سخنگوی یک نسل بوده و بعید است که کسی مانند او در نسل ما ظهور کند که بتواند در این عرصه با امین پور همراهی کند.  
 
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی با بیان این که یکی از نخستین ویژگی های امین پور شکست حصار محافظه کاری دانشگاه ها و آوردن نوعی نگاه جدید بوده اظهار داشت: امین پور جریان های مختلف را به دانشگاه برد و بخشی از جامعه را که راهی به دانشگاه نمی بردند با دانشگاه پیوند زد.
 
سلیمانی تصریح کرد: امین پور دو جهان سنت و مدرن را به هم نزدیک کرده و با هم پیوند زد.
 
وی ادامه داد: قیصر امین پور علاوه بر آن که متنون کلاسیک را درک می کرد از متون کهن نیز چشم نمی پوشید و فردی مطبوعاتی بود.
 
سلیمانی در بخش دیگری از صحبت های خود به توجه ویژه امین پور به نوجوانان کشور اشاره کرد و خطاب به نویسندگان حاضر در مراسم بزرگداشت این شاعر گفت: مخاطبانتان را از دست ندهید این مخاطبان همواره در مقابل چشمان قیصر بودند و این درسی است که دانشگاه توجه کمتری به آن داشت.
 
وی ادامه داد: به هر حال امین پور متعلق به نسلی بود که نقاشی می کرد، موسیقی گوش می داد و تئاتر می دید، یک قطعه موسیقی آنچنان امین پور را شیفته خود می کرد که گویا اشعار حافظ و فردوسی را می خواند.
 
وی ادامه داد: همه گروه های اجتماعی می توانستند با قیصر در ارتباط باشند؛ قیصر در حین انقلابی بودن با همه با زبان مدارا صحبت می کرد.
 
سلیمانی افزود: قیصر امین پور نسلی از مطبوعاتی های ایران را پرورش داد اما آن چه به همه این هنرها جلا می دهد صداقت کودکانه قیصر است.
 
وی خاطر نشان کرد: امید، آرمان، درد و رنج و عشق و استادی از ویژگی های منحصر به فرد شعر قیصر امین پور که تسلط کم نظیری در زبان داشته و با ظرافت های آن آشنا بوده به حساب می آید.  
 
*امین پور بین ما 

هم چنین "محمدرضا ترکی" استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت قیصر امین پور با طرح این سوال که چرا امین پور این قدر محبوب بوده گفت: امین پور معلم بوده و روز درگذشت و خاکسپاری اش هرگز فراموش نمی شود.  
 
وی ادامه داد: خیلی ها درگذشتند و برای مرگ آن ها شعرها سروده شد و حرف ها زده شد و در همین جا این سوال پیش می آید به راستی راز توفیق امین پور در کجاست؟
 
ترکی اظهار داشت: من همیشه تصور می کنم که امین پور بین ماست و اغلب افرادی که شعر او را می خوانند فکر می کنند که شعر یک شاعر زنده را می خوانند.
 
وی ادامه داد: مراسم بزرگداشت قیصر امین پور از لحاظ کمیت شاید از جلسات قبل کمتر باشد اما از نظر کیفیت زنده است.
 
این استاد ادبیات ادامه داد: اغلب شاعران قبل از این که از دنیا بروند مرده اند اما شعرهای امین پور و خودش هم چنان با طراوت هستند.
 
وی افزود: امین پور همیشه از دوربین، تریبون و سایر وسایل این چنینی می گریخت.
 
 به گفته ترکی بعد از مرگ قیصر امین پور عده ای او را شاعر بیلبوردها می دانستند و می گفتند که شعرهای امین پور در کتاب های درسی آمده است.
 
به نظر ترکی شاید حرف های این عده با صحبت های مطرح شده در مراسم بزرگداشت قیصرامین پور بی ربط باشند اما خود این حرف ها نشانه طرح سوالی مبنی بر چگونگی محبوبیت قیصر امین پور در میان مردم است.  
 
وی ادامه داد: شعر امین پور زنده است زیرا اندیشه و سبکش هرگز به فراموشی سپرده نشده و به همین علت امین پور و شعرش تداوم داشته است.  
 
ترکی خاطر نشان کرد: افرادی چون قیصر امین پور و غلامرضا تختی هنوز زنده اند و من فکر می کنم که دست دیگری در کار است و کسی در این دنیا هست که به آن ها عزت داده است. 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ترمه
۲۲:۰۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۳
واقعا ممنون.خیلی استفاده کردم.موفق باشید.
آخرین اخبار