دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه:

در صادرات برق پول گاز هم درنمی‌آید/ بازار عراق بدون برنامه‌ریزی پایدار نیست

رستم قاسمی گفت: با توجه به قیمت صادراتی گاز، صادرات برق کم‌تر از 17 سنت، پول گاز را هم تأمین نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه در نشست تخصصی بازار صنعت برق عراق در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق گفت: صادرات برق به عراق کم‌تر از 17 تا 19 سنت حتی پول گاز تأمین شده برای تولید برق هم نیست.

وی افزود: گاز صادراتی به عراق با نرخ 45 سنت صادر می‌شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه با اشاره به اینکه عراق زمینه مناسبی برای افزایش صادرات را دارد گفت: در حال حاضر این کشور طبق آمار اعلام شده از سوی مسئولان عراق هزینه بازسازی‌اش 400 میلیارد دلار گفته شده است و از طرف دیگر طی 30 سال گذشته زیرساخت‌های صنعتی در این کشور رشد نداشته و همه چیز را وارد می‌کند که این خود نشان از پتانسیل بالای بازار عراق است.

قاسمی در ادامه اظهار داشت: کشورمان توانمندی‌های مناسبی در زمینه خدمات فنی و مهندسی دارد و در این زمینه نیازی به خارج از کشور نیست که همین امر می‌تواند نقطه قوتی در بحث حضور گسترده در بازار عراق به حساب آید.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات ایران به عراق 12 تا 13 میلیارد دلار است و این در حالی است که با وجود پتانسیل‌های موجود در کشور امکان صادرات تا 30 میلیارد دلار نیز وجود دارد و این امر با برنامه‌ریزی دست یافتنی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با وجود داعش در عراق میزان واردات به عراق 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است افزود: این در حالی است که کشور ما در بحث صادرات به عراق کاهشی نداشته است.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ این کشور و دولت بر واردات شکل گرفته و باید با چرخش 360 درجه نظام وارداتی را به نظام صادراتی تبدیل کنیم که نظام وارداتی خود از موانع صادراتی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: نگاه به صادرات باید عوض شود و این در حالی است که دولت بدون مشارکت در ضرر کارخانه‌ها عملا با دریافت مالیات و امثال آن در 20 درصد تولیدات سهامدار است و در ضرر هم سهیم نیست.

قاسمی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم صادرات به عراق پایدار نخواهد بود و نه تنها افزایشی پیدا نمی‌کند بلکه کاهش نیز خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه گفت: بخشی از صادرات به عراق سوپرمارکتی است و به منافع ملی نگاه نمی‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: به پیشنهاد ایران ستاد بازسازی سوریه تشکیل شده است و ایران نقش اول در بازسازی سوریه را خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۳
خوب است در این آشفته بازار سیاسی و امنیتی منطقه ، مردان تولید و اقتصاد ایران عزم خود را برای شکار بازارهای صادراتی منطقه و بالاخص عراق وسوریه جزم نمایند و همه تلاش کنند که سهم نفت در بودجه کشور به حداقل برسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۳
آقا رستم تورو خدا یه کم بودجه برای جاده های مازندران هم کنار بذار .جای دوری نمیره
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۳:۲۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۳
باسلام
نمی خواهد برق را صادر کنید بیایید این برق دزدی های جاجرود(سعیدآباد) را درست کیند که سالانه کلی از بودجه بیت المال را بیخودی از بین می برند و مجانی از برق استفاده می کنند
آخرین اخبار