برتری های ایران در منطقه در کنار احتمال موفقیت در مذاکرات هسته ای با غرب این کشور را به قدرت برتر غرب آسیا بدل کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری 24نیوز ؛ این پایگاه خبری در ادامه مقاله خود به قلم "امانوئل ناوون" استاد روابط بین الملل دانشگاه تل آویو نوشت : اوایل هفته جاری دولت جدید در یمن سوگند یاد کرد و رسما کار خود را در راس حکومت صنعا آغاز نمود . در ماه سپتامبر جمعیتی از شیعیان یمنی (انصارالله) در اعتراض به تبعیضات و بی عدالتی های گسترده حکومتی مرکز شهر صنعا را به کنترل خود در آورده و بندر الهدایه در دریای سرخ ( دومین بندرگاه مهم پس از عدن ) را نیز محاصره کردند . 

در این گزارش آمده است: این گروه یمنی همچنین موفق شده اند تسلط " تنگه باب المندب " که گذرگاهی استراتژیک میان دریای سرخ و اقیانوس هند به شمار می آید را در دست بگیرند . استراتژی عمیق و حساب شده ایران باعث شده حلقه ای از کشورها و گروه های شیعه به دور " عربستان سعودی "حلقه بزنند .

این پایگاه خبری در ادامه نوشت : علی اکبر ولایتی ، وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور کنونی آیت الله خامنه ای در سخنانی درباره وضعیت یمن گفته است : انصارالله برای یمن به گروهی مانند حزب الله برای لبنان تبدیل خواهند شد . علیرضا زاکانی ، یکی از اعضای پارلمان ایران نیز در سخنانی تاکید کرده است که با تسلط انصارالله بر صنعا ، یمن نیز به جمع کشورهایی مانند عراق ، لبنان و سوریه پیوست که در دایره هم پیمانان شیعه ایران محسوب می‌شوند . 

طی ماه های گذشته گروه های تروریستی تکفیری _ بعثی که ادعا می کنند پیروان مذهب تسنن هستند حملات گسترده و فراوانی را در شهرهای عراق و سوریه داشته اند . در مقابل دمشق و بغداد موفق شدند با حمایت های تهران در برابر این تروریست ها ایستادگی کنند . در این موفقیت بی شک کمک‌های ایران غیرقابل انکار است . 

حلقه شیعی محاصره کننده عربستان سعودی شامل عراق ، سوریه و لبنان در شمال و یمن در جنوب می باشد که اکنون در حال شکل گیری است . بحرین و جمعیت گسترده شیعیان این کشور یکی دیگر از مناطقی است که همواره از حمایت های سیاسی و بین المللی تهران بهره مند بوده است . 

یکی از روزنامه های پرتیراژ ایران اخیرا در مقاله ای نوشت : خاندان آل سعود به زودی سقوط خواهند کرد همانگونه که پادشاهی و حکومت ناعادلانه یمن باقی نماند . شبکه المیادین لبنان نیز در یکی از گزارشات خود اعلام کرد که : آل‌سعود به مثابه قبیله ای در حال انقراض است.

یک دهه پیش ایران در موضع تدافعی قرار داشت . نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان در سراسر مرزهای این کشور مستقر بودند . تحت فشارهای آمریکا ، بشار اسد نیروهای خود را از لبنان عقب کشاند. اما اکنون وضعیت کاملا برعکس شده است . تهران در موضع برتر قرار دارد . 

تغییر وضعیت تهران در حدی است که دولت آمریکا و شخص باراک اوباما از این کشور برای جنگ با داعش و شکست این گروه تروریستی درخواست کمک کرده است . به محض اینکه مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 به نتیجه نهایی برسد _ و به لطف تبدیل شدن به یک کشور هسته ای _ ایران بعنوان بانفوذترین و قدرتمندترین کشور درغرب آسیا مطرح خواهد شد .

یک " ایران هسته ای " و حتی "در آستانه هسته ای شدن " به آسانی می تواند بااستفاده از هژمونی منطقه ای خود تسلط کامل بر تنگه های استراتژیکی نظیر " هرمز" را بدست بگیرد . 

در ادامه این مقاله آمده است: فروپاشی حکومت های دیکتاتوری مورد حمایت واشنگتن در کشورهای عربی و عقب نشینی ارتش آمریکا از خاک عراق بیش از پیش خلا حضورقدرتی نظیر " ایران " را نمایان ساخت . 

مبارزه علیه داعش نیز یک شبه "تهران" را از دشمن شماره یک آمریکا به شریکی ضروری برای همکاری های نظامی و استراتژیک بدل کرد . در واقع الگویی از سیاست های ایالات متحده بطور تلویحی در خدمت منافع منطقه ای و بلندمدت ایران قرار گرفته است؛ همانگونه که ارتش آمریکا در سال2001 به سقوط طالبان رد افغانستان مبادرت ورزید و در سال 2003 نیز صدام را از راس حکومت در عراق به زیر کشاند . 

اکنون ایالات متحده رویکردی مسالمت آمیز را در گفتگوهای هسته ای با ایران استفاده می کند تا از این طریق بتواند همکاری ایران در مبارزه علیه "تروریست های تکفیری _ بعثی " را تضمین نماید . در مقابل ایران بیشتر و بیشتر پایان این بازی استراتژیک در منطقه را روشن می بیند . 

همکاری و روابط دوستانه میان ایران و چهار پایتخت عربی ( بغداد ، دمشق ، بیروت و صنعا ) بیش از پیش استقرار پادشاهی خاندان آل سعود را متزلزل کرده و در معرض سقوط قرار داده است . 

در مواجهه با رژیم صهیونیستی _ بعنوان دشمن شماره یک ایران _ نیز تهران موضعی برتر را دارد . نابودی کامل این رژیم جعلی همواره در اظهارات مقامات ایرانی مطرح شده است . بااین حال، این دولت آمریکا بوده که دست نیاز به سوی رهبری ایران دراز کرده تا در جنگ با داعش به واشنگتن کمک کند . 

بنابراین چنانچه به پیشرفت انصارالله با دید وسیع تری نگاه کنیم میتوان دست بالای ایران را در منطقه مشاهده نمود . تحقق یک معامله هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 نیز در نهایت چرخه این هژمونی را تکمیل و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بعنوان ابرقدرت غرب آسیا تثبیت خواهد کرد . 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۴:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۳
به نام پروردگار متعال

اللهم عجل لولیک الفرج
آخرین اخبار