پایون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

انتقال گاز پارس جنوبی و پالایشگاه فجر جم به مرکز کشور/ بکارگیری٥٢ هزار تن لوله در ایستگاه تقویت فشار پتاوه

سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤، با بیان این که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران عزم خود را برای بهره برداری از این پروژه تا پیش از فصل زمستان عزم کرده است، با راه اندازی خط دهم سراسری تا اواسط دی ماه، 70 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت گاز کشور افزوده می شود.

حسن پایون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: گاز پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز فجر جم از طریق خط دهم سراسری به استان اصفهان و بخشی از استان یزد ارسال و در ادامه به انشعابهایی که برای خطوط سراسری اول، دوم و سوم سراسری برای ارسال به دیگر نقاط کشور تعریف شده متصل می شود.
 
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این خط، ماموریت خطوط اول و دوم سراسری تغییر کرده و این خطوط گاز مورد نیاز شمال، غرب و شمال غرب کشور را تامین و پایداری انتقال گاز در این مناطق افزایش می یابد.
 
سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ اظهار داشت: با راه اندازی خط دهم سراسری تا اواسط دی ماه، 70 میلیون مترمکعب گاز اضافی تولید شده در فازهای جدید پارس جنوبی به مبادی مصرف منتقل می شود.
 
هزینه 6.800 میلیارد ریال برای اجرای خط دهم سراسری
 
وی یادآور شد: برای اجرای این پروژه، 6.800 میلیارد ریال شامل عملیات مهندسی، تامین کالاهای اصلی، عملیات اجرایی، تحصیل اراضی و ...، هزینه شده است.
 
به گفته وی، وجود ٧٠ مورد مانع و تقاطع، عبور از جاده های اصلی و سراسری کشور، وجود شیبهای بسیار تند، مجاورت با خطوط لوله گاز سراسری و... ، تنها بخشی از دشواریهای احداث این خط لوله به شمار می آید.
 
پایون تصریح کرد: با توجه به اهمیت افزایش پایداری شبکه گاز در استانهای مسیر این خط، ٤٢٢ کیلومتر از خط انتقال گاز تا پتاوه، در سالهای گذشته احداث و به بهره برداری رسیده بود.
 
به گفته مجری خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤، در چند سال گذشته شاهد جذب مشترکان و نصب انشعاب جدید بودیم و این در حالی است که برای انتقال گاز از جنوب به مرکز و شمال کشور خطوط لوله سراسری احداث نشده است.
 
٥٢ بکارگیری هزار تن لوله در پروژه ایستگاه تقویت فشار پتاوه 4
 
سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ گفت: برای این پروژه بیش از ٨,٧ میلیون متر مکعب عملیات مسیر سازی، ٥٢ هزار تن لوله، ٣٧٠ هزار اینچ – قطر عملیات جوشکاری، ١٢٦ تن الکترود و ٤.٢ میلیون متر مکعب عملیات خاکی اجرا شده است.
 
 
وی گفت: این خط انتقال ٥٩٧ کیلومتری از عسلویه آغاز و با عبور از استانهای بوشهر، فارش، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری به تاسیسات تقویت فشار گاز پل کله در استان اصفهان منتهی می شود.
 
پایون تصریح کرد: با توجه به زمین شناسی منطقه و حجم 80درصدی سنگ و دژبودن آن امکان عملیات انفجاری در مجاورت خطوط لوله موجود نداشته و د رنتیجه این حجم سنگی با استفاده از ماشین آلات مسیرسازی انجام شده است.
 
سرپرست خط دهم سراسری و ایستگاه تقویت فشار پتاوه ٤ افزود: با توجه به سنگی بودن خط انتقال گاز مزبور به میزان 80درصد در این پروژه 48 هزار دستگاه از نوع دستگاههای سنگین راهسازی استفاده شده است.
 
 
تامین ٨٠ هزار تن ورق خط لوله دامغن- نکا
 
به گفته وی، برای اجرای این خط، ٨٠ هزار تن ورق برآورد شده که در حال حاضر ٥٥ هزار تن آن وارد کشور شده و مابقی نیز در حال ساخت و ورود به کشور است.
 
پایون ادامه داد: کارخانه لوله ساز داخلی نیز انتخاب شده و بزودی لوله های این پروژه ساخته می شود.
 
٣.٥ میلیارد تومان برای تسهیل اراضی هزینه شد
 
مجری پروژه خط انتقال دامغان- نکا با بیان این که یکی از دلایل طولانی شدن زمان این پروژه تسهیل اراضی مسیر احداث این خط لوله بود، گفت: با توجه به ماهیت زمینهای شمال کشور به عنوان مهمترین سرمایه مردم منطقه، تسهیل اراضی مسیر احداث خط لوله با دشواری بسیاری انجام شده است.
 
پایون ادامه داد: تاکنون ٣,٥ میلیارد تومان برای تسهیل اراضی مسیر این خط لوله هزینه شده است.
 
به گفته وی، دریافت مجوز از سازمان محیط زیست و هماهنگی با منابع طبیعی نیز از دیگر دلایل طولانی شدن این پروژه است.
 
ایجاد کارگروه در استانداری مازندران برای تسریع پروژه
 
وی یادآور شد: در استانداری مازندران کارگروهی برای تسریع در احداث پروژه ایجاد شده است تا اجرای این پروژه مهم با برطرف کردن موانع موجود به سرانجام برسد.
 
وی با اشاره به پیشرفت ٢٥ درصدی اجرای پروژه، اظهار کرد: در حال حاضر ٧٥ درصد مسیر احداث و ٥٠ کیلومتر کانال سنگی نیز اجرا شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز پیشتر از خط لوله دامغان به نکا به عنوان یکی از خطهای استراتژیک شرکت ملی گاز ایران یاد کرده بود که با بهره برداری از آن مانور توزیع گاز در کشور افزایش می یابد.

پایون با بیان این که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران عزم خود را برای بهره برداری از این پروژه تا پیش از فصل زمستان عزم کرده است، افزود: هم اکنون ٣ اکیپ در ٣ نقطه از این خط با تمام توان در حال کار بوده و در حال برطرف کردن موانع این طرح است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار