فلج اطفال، دردی بی درمان

در حال حاضر حدود ۹۹ درصد از این بیماری در جهان حذف شده است اما همچنان کشور‌هایی نظیر شمال نیجریه، شمال هندوستان، افغانستان و پاکستان، با مبتلایان فلج اطفال روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، فلج اطفال، نوعی بیماری حاد ویروسی می‌باشد که در آن ویروس مولد بیماری موجب آسیب تعدادی از سلول های نخاع شده و بدنبال آن تعدادی از عضلات اندام های بیمار فلج میشود. این ویروس معمولا دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند. 

این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پولیو می‌باشد. ویروس پولیو دارای ۳ زیر شاخه می‌باشد و تا قبل از انجام واکسیناسیون جهانی علیه ویروس پولیو، زیر شاخه نخست این ویروس، ۸۵ درصد موارد این بیماری را شامل می‌شد. 

این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود و در حلق و مجرای گوارشی تکثیر می شود و از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می گردد.

از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری، 5 تا 35 روز و به طور میانگین 7 تا 14 روز طول می کشد. اما بیشتر افراد علائمی ندارند.

در سال ۱۹۸۸ در بیش از ۱۲۵ کشور جهان، ۳۵۰ هزار آلوده به این ویروس شناسایی شدند. در همان سال در چهل و چهارمین مجمع سازمان بهداشت جهانی، برنامه حذف جهانی فلج اطفال به تصویب اعضا رسید که این برنامه در ادامه حذف جهانی ویروس آبله در سال ۱۹۸۰ بود.

 در حال حاضر حدود ۹۹ درصد از این بیماری در جهان حذف شده است اما همچنان کشور‌هایی نظیر شمال نیجریه، شمال هندوستان، افغانستان و پاکستان، با مبتلایان فلج اطفال روبرو هستند.
سنگ‌نگاره‌های مصری تصویر بیماران مبتلا به فلج اطفال را نشان داده‌اند. مطالعات پزشکی جدید از سال ۱۷۸۹ آغاز شده است اما توماس هاكل ولر، جان اندرز و فردریك رابینز،  ویروس شناسان آمریكایی ویروس فلج اطفال را كشف كردند.

پس از کشف ویروس فلج اطفال توسط این دانشمندان در بافت‌های کلیه‌ میمون‌ها، جوناس سالک به دنبال کشف واکسن رفت. او اعتقاد داشت که ساخت واکسنی که در آن از ویروس‌های کشته شده استفاده می‌شود امکان پذیر است و قدم به قدم نسبت به ساخت واکسن‌های آزمایشگاهی و تست آن‌ها بر روی میمون‌ها اقدام نمود و در ژوئن ۱۹۵۲ متوجه شد واکسنی که تهیه کرده بر روی انسان نیز نتایج مثبتی در پی دارد. 

در ایران، بر اساس برنامه ایمن سازی همگانی کودکان مصوب کمیته کشوری ایمن سازی وزارت بهداشت ودرمان که از اول سال ۱۳۸۳ به اجرا درآمد، واکسیناسیون در کشور ایران بر ضد فلج اطفال با استفاده از واکسن زنده خوراکی پولیو صورت می‌گیرد.

برنامه واکسیناسیون فلج اطفال جهت نوزادان : واکسن خوراکی به ترتیب در بدو تولد، ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی به کودک خورانده می‌شود.

برنامه واکسیناسیون فلج اطفال جهت کودکان زیر ۷ سال که به موقع مراجعه نکرده اند : واکسن خوراکی به ترتیب در بدو مراجعه، یک ماه، دو ماه و شش ماه تا یکسال پس از اولین نوبت و همچنین در سن ۶ سالگی به کودک خورانده می‌شود.

برنامه واکسیناسیون فلج اطفال جهت کودکان ۷ سال و بالاتر که به موقع مراجعه نکرده اند : واکسن خوراکی به ترتیب در بدو مراجعه، یک ماه، دو ماه و شش ماه تا یکسال پس از اولین نوبت به کودک خورانده می‌شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار