در رادیو گفتگو مطرح شد؛

شوهانی: غرب در منطقه گرفتار شده و بیشتر از ما به نتیجه مثبت مذاکرات نیازمند است/ میرطاهر: شکاف دیوار تحریم‌ها ترمیم نخواهد شد

احمد شوهانی و سیدرضا میرطاهر در خصوص مذاکرات سه جانبه مسقط و گزارش شدن نتیجه این مذاکرات توسط جان کری به نتانیاهو و علل آن به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، احمد شوهانی و سیدرضا می‌رطاهر در خصوص مذاکرات سه جانبه مسقط و گزارش شدن نتیجه این مذاکرات توسط جان کری به نتانیاهو و علل آن به تبادل نظر پرداختند.

شوهانی در مورد ارزیابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مذاکرات گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صورت پیوسته پیگیر روند مذاکرات هستند، آنچه مد نظر مجلس از این گفتگوهاست لحاظ شدن منافع ملی و خطوط قرمزی است که هزینه‌هایی برای آن‌ها پرداخت کرده‌ایم لذا در مجلس ما خوش بین هستیم که با لحاظ کردن منافع ملی و لغو تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به نتیجه برسیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود غربی‌ها مذاکرات را علنی نکنند و هیچ گزارشی از مذاکرات به بیرون داده نشود ولی آن‌ها پایبند به تعهدشان نبودند ولی ما باز هم خوش بین به نتیجه هستیم.

وی ادامه داد: روسیه و چین مسئله و مشکلی با ایران ندارند و با ما همراه هستند و لذا این مذاکرات به صورت سه جانبه با امریکا و نماینده اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد چراکه مشکل جدی ما در این مذاکرات با امریکایی‌ها است که عقبه‌اش در دست اسرائیل می‌باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: امریکا از دو جهت باید گروه‌های داخلی امریکا را راضی کند یعنی هم باید لابی‌های صهیونیستی که در امریکا نفوذ دارند و هم گروه‌های افراطی که در امریکا مخالف مذاکرات هستند را راضی کند.
 
وی گفت: رژیم صهیونیستی بر خلاف قول و قرار‌هایی که گذاشته شده بود در جریان جزئیات مذاکرات قرار گرفته است که بر خلاف تبلیغات رسانه‌ای می‌خواهند نشان دهند که بین امریکا و اسرائیل بر سر انرژی هسته‌ای ایران اختلاف دارند، مذاکره کننده امریکا با رژیم صهیونیستی همراه و هماهنگ حرکت می‌کند و اگر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها، انگلیس، فرانسه و امریکا در خصوص مسائل فیمابین ایران به نتیجه برسند روسیه و چین هیچ مشکلی با ایران ندارند.

وی بر این نکته نیز تأکید کرد که هر مذاکره‌ای از تیم مذاکره کننده ایران انجام شود باید منافع ملی و خطوط قرمز ما در آن لحاظ شود.

احمد شوهانی گفت: دو موضوع کلیدی بین دو طرف محل اختلاف جدی است که هنوز به نتیجه نرسیده است یکی چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها است که آنچه مد نظر امریکایی‌ها است تعلیق تحریم‌ها می‌باشد که یعنی یک فرصت داشته باشند تا هر زمان بخواهند تحریم‌ها را برگردانند اما خطوط قرمز ما می‌گوید نمی‌توان درخواستهای آن‌ها را به خصوص در مورد غنی سازی و حجم و تعداد سانتریفیوژ‌ها بپذیریم و آن‌ها لغو تحریم‌ها را به طور کامل اجرا نکنند. آن‌ها به محض توافق باید ضمانت کنند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و در راهکارهای مذاکرات بیاورند و اگر غیر از این باشد برای ما معنا ندارد.

شوهانی با بیان اینکه غربی‌ها متوجه شده‌اند که فشارهای نظامی و اقتصادی نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران مشکل به وجود آورد گفت: آن‌ها در منطقه گرفتار شده‌اند و طرف غربی بیشتر از ما به نتیجه مثبت مذاکرات نیازمند است.

رضا میر طاهر درباره گزارش لحظه به لحظه نتایج مذاکرات به رژیم صهیونیستی تحلیل خود را ارائه داد و گفت: امریکا متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی اسرائیل است و به دلیل نفوذ گستردهٔ لابی‌های صهیونیستی در کنگره امریکا، آن‌ها از نفوذ قابل توجهی بر ساختار هیئت حاکمه امریکا، هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه برخوردار هستند ولذا نگرانی‌ها و ملاحظات آن‌ها به صورت جدی مورد توجه امریکایی‌ها است.
 
کار‌شناس مسایل سیاسی افزود: از دیدگاه امریکایی‌ها دلایل و ماهیت دشمنی جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی غیرقابل درک است و به همین دلیل آن‌ها همواره در مذاکرات به این مسئله خرده می‌گیرند و آن را غیرقابل قبول تلقی می‌کنند. رژیم صهیونیستی روابط بسیار گسترده‌ای با امریکا دارد و در این مذاکرات به عنوان یکی از اصلیترین پارامتر‌ها به شمار می‌رود؛ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مذاکره کننده‌های ارشد امریکایی این است که دغدغه‌های امنیتی هسته‌ای اسرائیل را از بین ببرند و نگرانی‌های آن‌ها را در این زمینه رفع کنند.
 
می‌ر طاهر در تحلیل خود به این نکته اشاره کرد: پیوند زدن امنیت ملی امریکا و دغدغه‌های بین المللی امریکا با یک موجودیت سیاسی نامشروع به نام اسرائیل در غرب خاورمیانه غیرمنطقی است و امریکا باید به منافع گسترده خود به ویژه منافع ملی و امنیتی کشورش بیشتر از رژیم صهیونیستی اهمیت بدهد.

سید رضا میر طاهر در ادامه به این نکته اشاره کرد: اسرائیل غاصب در چند سال اخیر به اقداماتی دست زده است که انتقادات شدید کاخ سفیدی‌ها را دربرداشته است؛ به ویژه اصرار صهیونیست‌ها بر ادامه شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی موجب نگرانی و ناراحتی اوباما و بسیاری از مقامات امریکایی شده است اما با این وجود امریکا و اسرائیل به عنوان دو متحد دیرینه محسوب می‌شوند و هیچ‌گاه یکدیگر را‌‌ رها نمی‌کنند.

وی گفت: گفت‌و‌گو‌های سه جانبه قبلا پیش بینی نشده بود و دلیل اتخاذ این نشست این بود که دو دسته مسائل باقی مانده را در بالا‌ترین سطح ممکن مورد رایزنی و حل و فصل قرار دهند. دسته اول مسائل مربوط به ظرفیت غنی سازی در ایران و میزان موادی که ایران می‌تواند نگهداری کند و همینطور تعداد سانتریفیوژ‌ها و سرنوشت آینده هسته‌ای ایران به ویژه در اراک و فردو است و دسته دوم گفتگو‌ها درباره آینده وضعیت تحریم‌ها علیه ایران است که ایران به طور کلی خواهان لغو کامل و یک باره آن‌ها است. در هر یک از این دو دسته مسایل جزئیات و روابط پیچیده‌ای وجود دارد که باعث شده ۱۲ ساعت مذاکره در ۲ روز به نقطه ملموسی نرسد.
 
وی افزود: از طرف ایرانی این مسئله که مربوط به غنی سازی می‌شود تا حد زیادی حل شده است و مشکل اساسی طرف امریکایی است که لغو تحریم‌ها را بپذیرد چرا که با پیروزی جمهوری خواهان و سیطره آن‌ها بر مجلس سنا در امریکا، لغو تحریم‌ها علیه ایران بسیار اهمیت دارد و می‌دانیم که از دیدگاه رسمی و حقوقی امریکا، اوباما قادر به لغو تحریم‌هایی که خود کنگره امریکا وضع کرده نیست و رئیس جمهور امریکا فقط تحریم‌هایی که خودش اجرا کرده است را می‌تواند لغو کند و لذا اوباما فقط قادر است به صورت شش ماهه در دو دوره آن‌ها را به تعلق در آورد. وی گفت: ماهیت این مذاکرات بسیار پیچیده است و ممکن است اصول توافقی تا دقیقه نود به طول انجامد.

سید رضا میر طاهر با اشاره به دیدگاه تحلیلگران در خصوص نتیجه این مذاکرات گفت: دو نگاه به نتیجه مذاکرات هست برخی گمان می‌کنند توافق‌های اساسی صورت گرفته و طرفین منتظر هستند که در دقیقه نود آن‌ها را بیان کنند و برخی هم گمان می‌کنند که مسائل زیادی هنوز باقی مانده است که البته این دیدگاه رسمی‌تر است.

سید رضا میر طاهر در پایان با توجه به اظهارات نتانیاهو که گفته بود اگر مذاکرات به توافق نیانجامد تحریم‌ها علیه ایران را توسعه و شدت می‌بخشد خاطر نشان کرد: یک سناریو این است که اگر مذاکرات به توافق نرسد پیش بینی می‌شود امریکایی‌ها در راستای منافع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند و دامنه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را گسترش می‌دهند به ویژه اینکه ان‌ها در کنگره امریکا نفوذ دارند و می‌توانند تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران وضع کنند اما سناریوی دیگری که وجود دارد این است که رئیس جمهوری ایران دکتر روحانی اعلام کرده اگر مذاکرات به نتیجه نرسید هیچ‌گاه اوضاع به سابق برنخواهد گشت.

 این کار‌شناس مسائل بین الملل ادامه داد: بعد از توافق اولیه ژنو شکافی بر دیوار تحریم‌ها به وجود آمد که هیچگاه ترمیم نخواهد شد؛ اکنون اروپایی‌ها که با مسائل مالی و اقتصادی بسیار زیادی درگیر هستند به هیچ عنوان حاضر نیستند فرصت بزرگ و بازار اقتصادی ایران را از دست بدهند و به دنبال امریکا پیش بروند و در چارچوب این سناریو اوضاع به روال سابق بر نمی‌گردد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، مذاکرات ، صلح آمیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار