نیویورک تایمز:

گسترش عملیات سری آژانس‌های دولتی آمریکا/ جاسوسی از مردم در چهرۀ "تاجر، معترض و حتی پزشک یا کشیش"

یک روزنامه آمریکایی نوشت عملیات سری به یک پدیده فراگیر و رو به گسترش در سراسر آژانس‌های فدرال آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی اختصاصی نوشت: سوابق عملیاتی و مصاحبه های انجام شده با مقامات رسمی آمریکا حاکی از آن است که دولت فدرال در سال های اخیر بطور چشمگیری عملیات سری اش را گسترش داده است و مامورانی از  حداقل چهل آژانس دولتی خود را به عنوان تاجر، دریافت کننده خدمات رفاهی، معترض سیاسی و حتی پزشک یا کشیش جا زده اند.

به گفته مقامات آگاه، در دیوان عالی گروههای کوچکی از ماموران مخفی در لباس دانشجویان معترض در تظاهرات بزرگ در جلوی ساختمان دادگاه حضور پیدا می کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را تحت نظر دارند.

سوابق دادگاهی نشان می دهد، در اداره درآمدهای داخلی ده ها مامور مخفی در نقش های مختلف  افراد مشکوک به فرار مالیاتی را در سراسر جهان تعقیب می کنند. در اداره کشاورزی نیز بیش از صد مامور مخفی در هزاران فروشگاه محلی برای شناسایی فروشندگان مشکوک و کلاهبرداری حضور دارند.

عملیات سری که ماهیتا تجاوزگرانه و خطرناک است، زمانی عمدتا در حیطه فعالیت های اف بی آی و چند آژانس امنیتی دیگر در سطح فدرال بود. اما به گفته مقامات رسمی، ماموران سابق و اسناد موجود،  تغییرات پنهانی در سیاستها و روشها طی دهه گذشته  به تشکیل تیم های مخفی توسط همه آژانس های دولت فدرال انجامیده است.

برخی مقامات فدرال می گویند چنین عملیاتی یک ابزار قوی جدید برای آنها جهت جمع آوری شواهد به نحوی است که با روشهای استاندارد میسر نیست و این امر منجر به افزایش پیگردهای قانونی شده است. اما گسترش دامنه عملیات مخفی که ممکن است افراد خاص یا مظنونان احتمالی را در عرصه های مختلف هدف قرار دهد، همچنین نگرانی هایی را درباره نقض آزادیهای مدنی و هدف قرار گرفتن اتفاقی سوژه های ناخواسته مطرح می سازد. 

مایکل جرمان مامور مخفی سابق اف بی آی و عضو مدرسه عالی حقوق دانشگاه نیویورک ضمن اذعان به نقش موثر عملیات مخفی در تامین امنیت می گوید، این کار با خطرات جدی همراه است و به آموزش مناسب، نظارت و کنترل دقیق نیاز دارد.

بخشی از گسترش عملیات مخفی ناشی از تشدید نگرانی ها درباره تروریسم داخلی بوده است. اما بسیاری عملیات ارتباط با تروریسم ندارد بلکه منعکس کننده یک رویکرد تهاجمی تر بوده است.

بیشتر تحقیقات سری هرگز علنی نمی شود اما در صورت علنی شدن ممکن است جنجال برانگیز شوند. 

فعالیتهای مربوط به فضای مجازی از جمله موارد رو به گسترش است بطوریکه اف بی آی، وزارت امنیت داخلی و پنتاگون همگی برنامه های آموزشی برای انجام عملیات سری اینترنتی دارند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار