هرالد اسکاتلند :

مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی غرب در مذاکرات هسته‌ای تحسین برانگیز است

ایران عنوان کرده است که در برابر زیاده‌خواهی غرب در مسئله برنامه هسته‌ای این کشور مقاومت خواهد کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هرالد اسکاتلند ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای در هفته جاری و نزدیک شدن به تاریخ مقرر برای دستیابی به نتیجه نهایی در این گفتگوها نوشت : نمایندگان ایرانی حاضر در مذاکرات هسته ای متعهد شده اند که در برابر فشارهای غربی به منظور ارائه امتیازات بیشتر به آنها در مسئله فعالیت های نیروگاهی و اتمی مقاومت کرده و از حقوق حتمی و مسلم ملت ایران محافظت کنند . 

این مسئله می تواند تا حدودی از احتمال دستیابی به موفقیت در پایان مذاکرات در تاریخ 24 نوامبر بکاهد چرا که زیاده خواهی های نمایندگان غربی نیز از ابتدای گفتگوها تاکنون ادامه داشته و همچنان نیز برقرار است . 

جان کری ،وزیر خارجه آمریکا هرگونه پیش بینی درباره نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای در وین را پس از "هفته حساس " رد کرده است . در این مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی تلاش می کنند به مناقشاتی که حدود 12 سال است میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای تهران وجود دارد ، پایان دهند . در صورت دستیابی به این توافق احتمال بروز جنگ دیگری در منطقه غرب آسیا از بین خواهد رفت . 

در ادامه این مقاله آمده است : حدود یک سال از آغاز مذاکرات هسته ای می گذرد و دو طرف پس از اجرای توافق نامه موقت تصمیم گرفتند که ضرب العجل 24 نوامبر را برای دستیابی به توافق نهایی و جامع تعیین نمایند .  بر اساس توافق نامه نهایی تحریم های ضدایرانی غرب _ به رهبری آمریکا _ لغو خواهد شد . 

بااین حال هم مقامات ایرانی و هم مقامات آمریکایی عنوان کرده اند که بعید است که بتوان تا 24 نوامبر به نتیجه مطلوب و نهایی رسید و " تمدید مذاکرات " محتمل ترین نتیجه ای است که می توان پیش بینی کرد . آنها عنوان کرده اند که این احتمال وجود دارد که در نهایت به توافق دست پیدا کنند اما این توافق به زمان و بررسی های بیشتری نیازمند است تا بتوان بر روی جزئیات بخوبی کار کرد . 

پایگاه خبری هرالد اسکاتلند ادامه داد : محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد ایران در هیات هسته ای روز گذشته ( سه شنبه ) دیداری با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا داشت و در آن درباره برنامه های هماهنگی مذاکرات با سایر اعضای هیات های مذاکره کننده گفتگو کردند .  این دور از مذاکرات از روز سه شنبه بطور رسمی آغاز شده است . 

جان کری ، وزیر خارجه آمریکا نیز درباره روند مذاکرات گفته است : هفته جاری ، هفته ای مهم در مذاکرات هسته ای تلقی می شود و لازم است که ایران نهایت تلاش خود را بکند تا به ما و جهان ثابت کند که برای تداوم برنامه هسته ای خود بدنبال اهداف صلح آمیز است . 

فیلیپ هاموند ، وزیر خارجه انگلیس نیز اظهارداشت : معتقدم ما می توانیم به توافق هسته ای دست پیدا کنیم اگر ایران انعطاف بیشتری از خود نشان دهد . در این صورت مذاکرات موفقیت آمیز خواهد بود . 

گفتنی است شش قدرت جهانی _ آمریکا ، انگلیس، روسیه ، چین ، فرانسه و آلمان _ خواستار اعمال محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران هستند در مقابل نیز تحریم های ضدایرانی غرب لغو خواهد شد . 





انتهای پیام /
برچسب ها: هسته ای ، ایران ، مقاومت ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار