خبرخونه حقوقی/

سرنوشت "خاوری" به کجا ختم می‌شود؟ / تأیید حکم محکومیت "مرتضوی" در دیوان عالی/ ارسال نتیجه گزارش بازخوانی جعبه سیاه آنتونوف 140 به دستگاه قضا

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله تکذیب خبر بازگشت خاوری به ایران، محاکمه 3 مدیرمسئول در دادگاه مطبوعات، ارسال پرونده‌ "غنچه قوامی" به دادگاه انقلاب، تأیید حکم انفصال دائم مرتضوی از شغل قضا و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.    
     
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.    
     
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.    
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...
 
**700 قاضی زن در دستگاه قضایی فعالیت می‌کنند
 
در حالی جمهوری اسلامی ایران با هجمه‌های حقوق بشری در رابطه با تضییع حقوق زنان در برخی مشاغل از جمله قضاوت روبه رو می‌شود که معاون منابع انسانی قوه قضائیه جمعه گذشته  در آزمون تصدی منصب قضا که  در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد  گفت: در حال حاضر حدود 700 قاضی زن در دستگاه قضایی فعالیت می‌کنند و این افراد در پست‌های دادیاری، دیوان و سایر محل‌ها فعالیت می‌کنند ولی بیشتر این افراد در دادسراها و محاکم خانواده حضور دارند.
 
**سرنوشت خاوری به کجا ختم می‌شود؟/ تکذیب خبر بازگشت وی به ایران



 

«محمودرضا خاوری» مدیرعامل سابق و فراری بانک ملی ایران یکی از مفسدان اقتصادی در جریان پروند فساد ۳۰۰۰ میلیاردی و شریک جرم اصلی«امیر منصور آریا» به عنوان متهم ردیف اول این پرونده است که با وجود تحت تعقیب قرار گرفتن وی توسط اینترپل، خبری از بازگشت وی نیست، اما خبرهای جدید حاکی از این است که «سردار مسعود رضوانی» رئیس پلیس اینترپل ناجا، خبر از بازگشت خاوری به ایران طی هفته آینده داده و اعلام کرده است اگر همه شرایط میسر شود تا هفته آینده پلیس بین‌المللی با بررسی مدارک وی، خاوری را به کشور باز می‌گرداند.
 
برای پیگیری صحت و سقم این خبر گفتگو کردیم با «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور که ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این خبر گفت: در این رابطه خبری به ما داده نشده است و بعید می‌دانم که چنین خبری صحت داشته باشد.   
 
**محاکمه 3 مدیرمسئول در دادگاه مطبوعات
 
پرونده‌های مطبوعاتی رجانیوز، انتخاب و بانی فیلم یکشنبه 25 آبان  در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفتند  که طی آن سایت رجا نیوز به علت شکایت نماینده مدعی‌العموم با اکثریت آراء مجرم شناخته نشد و در خصوص شکایت شاکی خصوصی، وکیل شاکی قبل از دادگاه تقاضای ترک محاکمه کرد  و سایت انتخاب به علت عدم آمادگی برای دفاع، تقاضای استمهال کرد که با موافقت هیئت منصفه و دادگاه رسیدگی به این پرونده به آینده موکول شد.    
 
** هنوز 15 جلسه دیگر از دادگاه مهدی هاشمی باقیست





در هفدهمین جلسه دادگاه  مهدی  هاشمی که صبح روز دوشنبه(26 آبان) در دادگاه انقلاب برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: دفاعیات همچنان ادامه دارد و  آخرین جلسه دادگاه قابل پیش‌بینی نیست و این در حالی است علیزاده طباطبایی که در هجدهمین جلسه دادگاه که 28 آبان برگزار شد بیان کرد: حدود ۱۵ جلسه از دادگاه مهدی هاشمی باقی مانده اس و.اصل موضوع مهدی هاشمی نیست و اتهامات وارده سیاسی است   
 
**ارسال پرونده‌ «غنچه قوامی» به دادگاه انقلاب
 
غنچه قوامی 25 ساله یک شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل است که برای اولین‌بار در 20 ژوئن سال جاری پس از آن که به منظور تماشای مسابقات والیبال به یک ورزشگاه در تهران مراجعه کرده بود دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. تاکنون اخبار متعددی از منابع مختلف در خصوص غنچه قوامی منتشر شده که صحت و صقم بسیاری از آنها در هاله ای از ابهام است اما دادستانی تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پرونده‌ اتهامی «غنچه قوامی» به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شد، برای اطلاع  از جزئیات متن اطلاعیه دادستانی اینجا کلیک کنید.
 
 **حکم انفصال دائم مرتضوی از شغل قضا تایید شد



 

شنبه هفته جاری شعبه 38 دیوان عالی کشور با رسیدگی به پرونده موسوم به جنایت کهریزک، محکومیت دادستان سابق تهران به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی را تایید کرد و این در حالی است که سعید مرتضوی مدعی شده است که مطابق ماده 261 و 262 آیین دادرسی کیفری  و همچنین ماده 390 و 391 قانون آیین دادرسی مدنی وقتی پرونده به دیوان عالی ارجاع شد نمی توان تغییر شعبه داد به همین دلیل وی خواهان تقاضای اعمال ماده18 شده است.
 
**ارسال نتیجه گزارش بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای آنتونوف 140 به دستگاه قضا
 
هواپیمایی که 19 مرداد 93 سقوط کرد محصول شرکت صنایع هواپیماسازی ایران بود. این هواپیما در واقع همان آنتونف 140 اوکراینی است که از هواپیماهای نازل در سطح دنیا به شمار می‌رود، چندی پیش دادستان تهران در این زمینه اظهار داشت:  برخلاف پرونده‌های قبلی ما قصد نداریم با فوت خلبان پرونده را مختومه کنیم.این بار دادستان ورود عمیق‌تری به موضوع داشت و نه در دادسرای فرودگاه بلکه در دادسرای ویژه جنایی یک بازپرس ویژه مشغول رسیدگی به این پرونده شد، این در حالی است رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه که صبح روز (27 آبان ماه) در ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد، بیان کرد: گزارش سقوط هواپیمای آنتونوف تا دو روز آتی به رئیس قوه قضائیه ارسال می‌شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار