خبرگزاری فرانسه :

گام های پایانی و آهسته "ایران و 5+1" برای دستیابی به توافق هسته ای

ایران و 5+1 در مرحله انتهایی مسیری هستند که انتظار می رود در پایان به توافق نامه هسته ای منجر شود .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بانکوک پست ؛ این پایگاه خبری در بازنشر مقاله ای از خبرگزاری فرانسه نوشت : ایران و شش قدرت جهانی از ساعات اولیه روز چهارشنبه مذاکرات خود را آغاز کردند تا بتوانند در تاریخ 24 نوامبر به یک توافق جامع و کلی درباره برنامه هسته ای تهران دست پیدا کنند ؛  توافقی که علاوه بر جلب رضایت مردم ایران ، سیاستمداران تندرو در داخل آمریکا را نیز راضی کند . 

در دومین روز از دور پایانی  مذاکرات هسته ای ساعت ها بلندتر نواخته می شوند چرا که تنها پنج روز تا اعلام توافق یا عدم توافق میان ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان باقی مانده است . این توافق مهر ختامی بر 12 سال اختلاف و مناقشه میان تهران و غرب بر سر  برنامه هسته ای ایران خواهد بود . 

در ادامه این مقاله آمده است : انتظار می رود تا اواخر هفته وزرای خارجه کشورهای 5+1 نیز در پایتخت اتریش حاضر شوند تا روند مذاکرات بیش از پیش حساس و مهم شود . این  در حالی است که جان کری ، وزیر خارجه آمریکا که هم اکنون در لندن به سر می برد پیش تر اعلام کرد که نمی تواند زودتر از پنجشنبه عصر خود را به وین برساند . 

جین پساکی در باره حضور جان کری در لندن می گوید : کری در لندن باقی ما ماند تا از این طریق هم به دریافت مشاوره از هم پیمانان خود بهره مند شود و هم از روند فعالیت های نمایندگان  5+1 را در وین آگاه شود . بعلاوه اینکه گزارشاتی را نیز به کاخ سفید ارسال می کند . وی روز پنجشنبه به پاریس خواهد رفت تا در آنجا دیدارهای جداگانه ای با لوران فابیوس ، وزیر خارجه فرانسه و نماینده عربستان سعودی در این کشور داشته باشد .  پاریس تنها عضو تندرو در 5+1 شناخته شده و ریاض نیز به شدت نگران برقراری روابط حسنه میان تهران و واشنگتن است . 

رسانه های روسی روز سه شنبه به نقل از سرگئی ریابکوف ، مذاکره کننده ارشد مسکو در مذاکرات هسته ای وین اعلام کردند که لاوروف ، وزیر خارجه این کشور در صورت پیشرفت محسوس در گفتگوها عازم وین خواهد شد . روسیه یکی از بازیگران کلیدی و تاثیرگذار در روند گفتگوهای هسته ای ایران و غرب به شمار می آید . 

خبرگزاری فرانسه ادامه داد : محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران و راس هرم هیات مذاکره کننده ایرانی در تازه ترین مصاحبه مطبوعاتی خود تاکید کرده است که : چنانچه شش قدرت جهانی زیاده خواهی های خود را کاهش دهند امکان حصول توافق میان ایران و 5+1 وجود دارد . 

وی همچنین افزود : اگر بدلیل زیاده خواهی های طرف غربی توافقی بدست نیامد جهان خواهد دانست که جمهوری اسلامی قویا تلاش کرد تا  راه حلی مسالمت آمیز و مصالحه ای سازنده را ایجاد کند . در همین حال تهران حاضر نیست از حق و حقوق بدیهی و مسلم ملت و دولت ایران چشم پوشی کند . 

در مقابل جان کری ، وزیر خارجه آمریکا نیز مسئولیت  شکست احتمالی در مذاکرات هسته ای را برعهده طرف ایرانی قرار داده و گفته است : این مسئله ضروری است که تهران نهایت تلاش خود را برای همکاری با ما انجام دهد تا از این طریق به جهان ثابت کند که بدنبال سلاح هسته ای نیست و اهداف صلح آمیز را در برنامه اتمی خود دنبال می کند . 

فیلیپ هاموند ، وزیر خارجه انگلیس نیز با تکرار اظهارات کری گفت : انعطاف بیشتری باید از طرف ایرانی دیده شود تا ما را متقاعد کند که نیات تهران برای تداوم فعالیت های هسته ای صرفا صلح آمیز و غیرنظامی است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، مذاکرات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار