العالم گزارش داد؛

آیا ایران و غرب در دقیقه 90 به توافق می‌رسند؟

خبرنگار شبکه العالم در وین گزارش کرد: پیش‌بینی می‌شود، ایران و کشورهای 1+5 در دقیقه 90 به توافق دست یابند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرنگار اعزامی شبکه العالم به وین با اشاره به تلاش هیات‌های غربی برای تشدید فشارها بر هیات مذاکره کننده ایرانی گفت: امروز مذاکرات با دیدارهای دوجانبه و احتمالا میان ایران با گروه 1+5 از سرگرفته می‌شود. روز گذشته، مذاکرات فشرده دوجانبه برای دومین روز پیاپی با همه هیات‌های حاضر در وین از جمله هیات‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا و روسیه ادامه داشت.

وی از انجام طولانی‌ترین مذاکره دو جانبه در این دور از مذاکرات، میان هیات‌های ایران و آمریکا خبرداد که بیش از 2 ساعت و نیم به طول انجامید. این دیدار دومین دیدارهیات مذاکره کننده ایران با هیات آمریکایی در این دور از مذاکرات بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر مجموعه 1+5 در تلاشند برای کسب امتیاز و انعطاف پذیری هیات هسته ای ایران، مذاکره کنندگان کشورمان را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود : این موضوع را تیم مذاکره کننده ایران رد و تاکید کرده که ایران برای رسیدن به توافق و راه حل، همکاری لازم را ارائه کرده است؛ بدان معنا که طرف ایرانی به مطالبات خود پایبند بوده و در برابر فشارهای آمریکا و کشورهای غربی تسلیم نخواهد شد.

خبرنگار العالم گفت : مسئله مهم کنونی،  تحریم‌هاست که گروه 1+5 با لغو تحریم‌های شورای امنیت مخالف بوده و با تعلیق سایر تحریم‌ها موافق است؛ اما ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های شورای امنیت است.همچنین در مسئله غنی سازی اورانیوم، ایران خواستار در اختیار داشتن 10 هزار و 400 دستگاه سانتریفیوژ است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود: تعلیق موجب می‌شود تا اگر ایران به تمام تعهدات خود در توافق پایبند نماند، بتوان فورا تحریم‌ها را بازگرداند.

باقی‌ماندن اختلافات میان طرفین به خصوص بر سر میزان غنی‌سازی و نحوه لغو تحریم‌ها موجب شده تا بسیاری، تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین خروجی مذاکرات جاری در وین اتریش بدانند.

"فیلیپ هاموند" وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه برای اولین بار از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای خبر داد و گفت: در صورتی که طرفین بتوانند به پیشرفت مناسبی دست یابند، احتمال دارد که زمینه برای تمدید مذاکرات فراهم شود.

در همین حال "سرگئی ریباکف" رئیس هیات روسی و معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد، در صورتی که مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد، به وین نخواهد رفت.

خبرنگار العالم در ادامه درباره حضور وزیران خارجه گروه 1+5 در وین گفت: به موازات مذاکرات هسته ای در وین، مذاکرات در دیگر پایتخت های غربی از جمله لندن در جریان است؛ جان کری وزیر خارجه آمریکا با همتای انگلیسی و عمانی خود دیدارهایی داشته است. یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در سفری غیر منتظره وارد لندن شد و با جان کری همتای آمریکایی اش دیدار کرد.

بن علوی اوایل این هفته با سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدارکرد.

خبرنگار العالم با تاکید بر اینکه تا این لحظه خللی در مذاکرات به وجود نیامده گفت: همه چیز در این ماراتن به دقیقه 90 کشیده شده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار